بررسی دخل و خرج دولت در 2 ماهه نخست سال

درآمد نفتی دوماه نخست 1400؛ تقریبا‌ هیچ!

کدخبر: ۴۳۲۴۱۶
اقتصادنیوز: در دوماهه ابتدایی امسال دولت حسن روحانی توانست تنها 2.5 درصد از درآمدی نفتی پیش بینی شده در بودجه را وصول کند.
درآمد نفتی دوماه نخست 1400؛ تقریبا‌ هیچ!

به گزارش اقتصادنیوز، عملکرد دو ماهه بودجه سال 1400 منتشر شد، این عملکرد تصویر واضحی از دخل و خرج دولت حسن روحانی را در آغاز سال جاری به نمایش گذاشته است.  

بر اساس این گزارش، درآمد دولت در دو ماهه نخست سال جاری تنها 27 درصد از رقمی بوده است که در قانون بودجه آمده است. به بیان دیگر دولت تنها یک چهارم از درآمدی را که بایستی در دو ماه نخست سال کسب می کرد وصول کرده است.در مقابل دولت در این بازه زمانی نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

نکته جالب اینکه دولت در بخش هزینه ها نیز امساک به خرج داده و فقط 44 درصد از مصارف پیش بینی شده در بودجه را تخصیص داده است.با این حال کسری دولت در این دو ماه مشهود بود و اختلاف بین درآمد و هزینه های  فروردین و اردیبهشت 1400  از طریق استقراض از بانک مرکزی تأمین شده است.

عملکرد منابع و مصارف بودجه در 2 ماه اول سال

برآورد منابع و مصارف بودجه سال 1400 برابر با یک هزار 277  هزار میلیارد تومان است، به بیان ساده تر کل دخل و خرج دولت در سال جاری بایستی در مقدار یک هزار و 279 هزار میلیارد تومان محقق شود. سهم 2 ماهه نخست سال از کل بودجه 1400 طبق قانون 212 هزار میلیارد تومان است. یعنی دولت 217 هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده را باید محقق و صرف هزینه های مشخص شده در قانون بودجه می‌کرد. ولی در عمل  از این رقم تنها حدود 44 درصد محقق شده است.

بر این اساس  منابع و مصارف دولت در دو ماه نخست سال 1400 تنها 97 هزار میلیارد تومان بوده است. می توان علت اصلی کم هزینه کردن دولت در بازه زمانی مذکور را، عدم توفیق دولت در وصول درآمد هایش دانست .

وصول نشدن درآمد ها

طبق قانون بودجه 1400 درآمدی بایستی در دو ماهه نخست امسال برای دولت به دست می آمد به مقدار 212 هزار میلیارد تومان بوده است. بر اساس گزارش خزانه داری دولت از این رقم تنها 57 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

به عبارت دیگر دولت در فروردین و اردیبهشت امسال توانسته است تنها حدود 27 درصد از درآمدی که بنا بود کسب کند را وصول کند. این مقدار بسیار کمتر از درآمدی است که انتظار می رفت دولت بتواند آن را محقق سازد. بررسی ها نشان می دهد عمده ترین دلیل عدم وصول درآمد در این بازه، عدم توانایی دولت در واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی بوده است.

photo_2021-08-10_14-36-03

چند درصد از درآمد نفتی محقق شد؟

بر اساس بودجه 1400 دولت باید در سال جاری 349 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشته باشد، سهم فروردین و اردیبهشت سال جاری از این عدد حدود 59 هزار میلیارد تومان است. اما ظاهرا دولت توانسته است در دو ماهه نخست سال 1400 تنها 2.5 درصد از درآمد نفتی که باید در این دو ماه کسب می کرد را به دست بیاورد. درآمد نفتی کشور در این بازه زمانی تنها یک هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.

استقراض از بانک مرکزی

عملکرد دو ماهه نشان می دهد دولت در دو ماه نخست سال 1400 حدود 97 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است و از سویی دیگر در این بازه تنها 57 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. فاصله بین رقم مخارج و درآمد، کسری بودجه دولت در دو ماه نخست سال 1400 تشکیل می دهد. ظاهرا دولت تفاوت بین درآمد و هزینه ها را با استقراض از بانک مرکزی جبران کرده است.

طبق قانون دولت می توان هر سال تنها یکبار معدل با 4 درصد از رقم بودجه را از بانک مرکزی استقراض کند. بر مبنای این قانون دولت بالغ بر 39 هزار میلیارد تومان تحت عنوان تنخواه گردان خزانه از بانک مرکزی قرض گرفته است. تا حدودی می توان گفت دولت از عمده فرصت قانونی خود برای استقراض از بانک مرکزی در همان دوماهه نخست سال استفاده کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید