گزارش اقتصادنیوز از بازار طلا و ارز ایران؛

واکنش قیمت دلار در ایران به پیشروی طالبان در افغانستان

کدخبر: ۴۳۳۳۱۴
پیشروی‌های طالبان در افغانستان طی یک هفته گذشته بازار ارز و طلای تهران را تحت تاثیر قرار داده است.
واکنش قیمت دلار در ایران به پیشروی طالبان در افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز ، پیشروی های طالبان در افغانستان طی یک هفته گذشته چشمگیر بوده و این گروه ولایت های  افغانستان را یکی پس از دیگری به تصرف خود در می آورد و در آخرین تصرفات خود حتی به 50 کیلومتری کابل هم نزدیک شده است. پس لرزه های تحولات اخیر افغانستان به بازار ارز و طلای ایران هم رسیده است  چرا که در هفته گذشته روند قیمت ها صعودی بود .

 با عقب‌نشینی نیروهای دولتی، هرات به تصرف طالبان درآمد. با تصرف هرات  و تعطیلی  بازار ارز  این شهر، عملا یکی از مهم‌ترین کانال‌های سیگنال دهی به بازار تهران نیز موقتا خاموش شد. به نظر می رسد این موضوع ظرف هفته جاری اثر خود را بر  بازار ارز  تهران نمایان کند.

سال‌هاست که معاملات بازار ارز در تهران تحت تاثیر بازارهای منطقه‌ای و حاشیه‌ای است. این بازار های منطقه ای که شامل  بازار های دبی، استانبول، سلیمانیه و هرات می شود .با افزایش تحریم‌ها علیه ایران نقش تعیین کننده تری پیدا کرده اند و هر نوع نوسان در این بازارها، بازار مبادلات ارز در تهران را تحت تاثیر قرار می دهد.

قیمت دلار دررهفته گذشته به کانال 26 هزار تومان صعود کرد و تا  آخرین معاملات روز پنجشنبه در این کانال ماند و با قیمت ۲۶,۵۹۰( بیست و شش هزار و پانصد و نود) تومان بسته شد.

قیمت دلار در ابتدای معاملات امروز قدری عقب‌گرد کرده بود، اما مرز 26 هزار و 300 تومان را از دست نداد.  قیمت دلار  در ادامه معاملات رشد کرد و در آخرین ساعات معاملات نیمه اول روز روی 26 هزار و 620 تومان قرار گرفت.

قیمت جهانی طلا 

قیمت طلای جهانی در روز جمعه دو هفته قبل یک شوک منفی خورد و تا اواسط هفته گذشته نتوانست به مدار صعود برگردد، در روز چهارشنبه قیمت طلا قدری خود را بالا کشید و در آخرین ساعات معاملات آن روز در حوالی 1750 دلار قرار گرفت.

قیمت طلا  در روز جمعه نیز تغییرات مثبت را به ثبت رساند و در آخرین ساعات معاملات روز جمعه در نزدیکی 1780 دلار قرار گرفت. قیمت هر اونس طلا در آغار معاملات  امروز هم مسیر رشد را طی کرد و  ۰.۰۶  درصد بالا رفت و با  ۱,۷۸۰ (یک هزار و هفتصد و هشتاد ) دلار مبادله شد.

قیمت طلا 18 عیار هم  امروز بر خلاف افت روز پنجشنبه با رشد همراه  بود. این فلز گران بها در بازار امروز ۲,۷۰۰ تومان بالا رفت و به  ۱,۱۰۹,۵۰۰ (یک میلیون و یکصد و نه هزار و پانصد ) تومان رسید

آخرین قیمت سکه درنیمه امروز

قیمت سکه ظهر روز پنج‌شنبه در نزدیکی 11 میلیون و 600 هزار تومان قرار داشت. رشد طلا در روز جمعه باعث شد قیمت سکه هفته را با ثبت تغییراتی مثبت آغاز کند. قیمت سکه امامی در حوالی ساعت 11 صبح 11 میلیون و 720 هزار تومان بود. در این مقطع قیمت دلار 26 هزار و 430 تومان بود. 

اندازه حباب سکه با این حساب نزدیک به 6 درصد (5.81 درصد ) به دست می‌آید. با افزایش قیمت طلای جهانی اندازه حباب سکه به صورت معنادار کاهش نیافت، بلکه قیمت سکه بالا رفت. این امر ناشی از وجود انتظارات افزایشی در بازار سکه بود.

قیمت سکه  در ادامه معاملات باز هم رشد کرد و تا 11 میلیون و 790 هزار تومان نیز بالا رفت.  قیمت سکه  در آخرین ساعات معاملات نیمه اول امروز روی 11 میلیون و 770 هزار تومان قرار گرفت.

قیمت درهم امروز 23 مرداد1400

قیمت درهم امارات در  آخرین معاملات هفته گذشته بر روی  قیمت۷,۳۰۰ ( هفت هزارو سیصد تومان)  تومان قرار گرفت  اما در شروع معاملات بازارامروز 920 تومان ارزان شد و به ۷,۲۰۸ (هفت هزار و دویست و هشت ) تومان رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید