خوراکی‌هایی که از سبد غذایی خانوار حذف می شوند

کدخبر: ۴۳۵۰۰۳
در صورت تداوم کاهش جمعیت زنبورها برخی از محبوب‌ترین محصولات موجود در قفسه‌های مواد غذایی ممکن است از بین بروند.
خوراکی‌هایی که از سبد غذایی خانوار حذف می شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین از ای‌بی‌سی،  زنبورها اعم از وحشی یا عسل، جزء اصلی زنجیره تولید منابع غذایی جهان هستند. به گفته دانشمندان با ادامه روند نزولی جمعیت این موجودات سودمند، محصولاتی که به گرده افشانی متکی هستند ممکن است کمیاب شده و حتی در آینده از بین بروند.

اسکات مک آرت، استادیار بهداشت گرده افشانی در دانشگاه کرنل، گفت: بیش از ۴۰۰۰ گونه زنبور در آمریکا وجود دارد که جمعیت بخش زیادی از آنها در حال کاهش شدید است. وی افزود، در نیویورک، ۵۳ گونه با جمعیتی حدود ۱۳ درصد در سه یا چهار دهه گذشته با کاهش جمعیت روبرو شده یا منقرض شده‌اند.

این دانشمند با تصریح بر اینکه که وضعیت «خوب نیست» گفت به احتمال زیاد حتی بدتر از آن چیزی است که محققان تخمین می‌زنند.

محققان می‌گویند تولید محصولات وابسته به گرده افشانی بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال در ایالات متحده ارزش دارد.جمعیت مدیریت شده زنبورها به تنهایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به تولید محصولات کشاورزی آمریکا کمک می‌کند. 

مک آرت گفت: «بخش بزرگی از آنچه می‌خوریم تا حدودی به گرده افشان‌ها وابسته است.» وی افزود: برآورد می‌شود ۸۷ درصد از گیاهان گلدار به گرده افشانی وابسته هستند و به گفته اداره غذا و داروی ایالات متحده، تولید تجاری بیش از ۹۰ محصول به حدود ۳۶۰۰ گونه زنبور عسل است.

برخی از محصولاتی که بیشتر به گرده افشانی متکی هستند شامل بادام، زغال اخته، گلابی، سیب، گیلاس، فلفل، خیار و کلم بروکلی می‌شوند. زنبورها همچنین در سایر محصولات مانند ذرت و دانه روغنی سویا نیز اثر دارند.

این خدمت شگفت انگیزی است که زنبورها و زنبورداران برای کشاورزی ارائه می‌دهند. مک آرت گفت که دانشمندانی که امنیت غذایی را مطالعه می‌کنند نگران این هستند که روند نزولی جمعیت زنبورها چگونه بر عرضه مواد غذایی در آینده تأثیر می‌گذارد.

در صورتی که تعداد زنبورهایی که گرده افشانی می‌کنند همچنان کاهش یابد، قیمت مواد غذایی در کوتاه مدت افزایش خواهد داشت و برخی محصولات ممکن است برای همیشه از بین بروند.

تصور کنید که وارد مغازه خواربارفروشی شده‌اید و یک سوم میوه‌ها و سبزیجات متداول را از دست داده‌اید. مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد نشان داد که میزان محصول سیب، گیلاس و زغال اخته در سراسر آمریکا به دلیل کمبود گرده افشان‌ها کاهش می‌یابد.

محققان عامل اصلی تنش در جمعیت گرده افشان‌ها را فقدان زیستگاه و منابع گل می‌دانند. مک آرت گفت، زنبورها در واقع در مناطق کشاورزی و طبیعی در حال رشد هستند و این مناطق حومه‌ای و شهری وضعیت خوبی ندارند.

راه پیشنهادی این است که هر کسی که یک قطعه زمین یا حتی یک بالکن آپارتمانی دارد اقدام به کاشت گیاهان دوستدار گرده‌افشان کند. چمن‌زنی مرتب نیز تا گلهای وحشی را به رشد تشویق می‌کند.

در نهایت اینکه، زنبورداران باید کندوهای خود را با دقت کنترل کنند زیرا در صورت عدم نظارت صحیح ممکن است بیماری‌های احتمالی به زنبورهای وحشی منتقل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید