بهترین بازار برای حبس نقدینگی کجاست؟

کدخبر: ۴۳۷۸۰۲
اقتصادنیوز : مصطفی صفاری گفت: افزایش دستمزدها تورم در تولید ایجاد خواهد کرد و گران کردن نیرو انسانی به عنوان یک عامل تولید خود تولید را گران خواهد کرد.
 بهترین بازار برای حبس نقدینگی کجاست؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مصطفی صفاری، کارشناس اقتصاد در یکی از اتاق های  کلاب هاوس   با موضوع " چرا بازار ارز، طلا و بورس این روزها نوسان دارد؟ " برگزار شد؛ گفت: سیاست های اقتصادی با یک تاخیر چند ماهه در کشور اعمال می شود؛ درحال حاضر دولت سیزدهم از تیم اقتصادی به نسبت خوبی برخوردار است ولی سیاست های اقتصادی کابینه دولت سیزدهم حداقل یک سال دیگر بر اقتصاد اثر خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: ما پارسال بالاترین نرخ رشد نقدینگی را از بعد از انقلاب تاکنون تجربه کردیم و به علت کسری بودجه بالا این اتفاق رخ داد و حال این موضوع که نقدینگی در بازارهایی نظیر بورس، ارز، طلا و سکه می رود اشتباه است و در سایر دنیا دولت ها این نقدینگی را حبس کرده و جلوی آن که در بخش های غیر مولد برود را می گیرند.

صفاری در ادامه گفت: تورمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم از سه عامل شکل گرفته است؛ یکی از آنها بالا بودن تقاضا است و راهکار آن تقویت تولید است و به عنوان مثال اگر تیراژ خودرو به بالای یک میلیون دستگاه  برسد تورم آن گرفته می‌شود اما وقتی تیراژ آن را بر روی ۶۰۰ هزار دستگاه قرار می دهند سوداگری و سفته بازی وارد این بازار خواهد شد و دوم فشار هزینه‌های تولید است که تورم ایجاد خواهد کرد و هزینه دولت به علت کسری بودجه های پی در پی و فشارهای تحریم برای تامین ارز افزایش پیدا کرده است و در تامین مالی ناتوان شده است و در نتیجه باعث ایجاد تورم رکودی در بازار شده است و همزمان با افزایش قیمت ها تولید نیز کم شده است، همان طور که در بازار مسکن شاهد آن هستیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: سومین عامل تورم زا ساختاری است و مربوط به بودجه دولت است؛ کاری که دولت ها در حال حاضر انجام می دهند تبدیل بودجه در خارج از کشور به دلار و فروختن آن و تبدیل آن به ریال و افزایش نقدینگی و بالا بردن حقوق ها و افزایش هزینه های جاری دولت است و مارپیچ دستمزد و قیمتی که دولت راه انداخته است و همواره در ابتدای سال آب و برق را گران می کند و حقوق ها را افزایش می دهد منجر به افزایش قیمت ها شده است و رشد نرخ تورم شده است و این مارپیچ امسال کولاک کرده است.

وی در ادامه افزود: رشد ۲۰۰ درصدی بودجه از سال گذشته تا امسال عموما به دلیل رشد هزینه های جاری دولت و افزایش دستمزدها رخ داده است و عملا رشد سرمایه گذاری رخ نداده است و اتفاقا این افزایش دستمزدها تورم در تولید ایجاد خواهد کرد و گران کردن نیرو انسانی به عنوان یک عامل تولید خود تولید را گران خواهد کرد.

صفاری در ادامه افزود: کنترل نقدینگی از دولت شروع می شود و استقراض هایی وسیعی که رخ می دهد باید کنترل شود و بازار سرمایه بهترین بازاری است که می تواند با جذب سرمایه‌ها نقدینگی را حبس کند وگرنه این نقدینگی به سایر بازارهای مالی هجوم خواهد برد و منجر به رشد نرخ تورم خواهد شد و قیمت ها را به طور افسار گسیخته افزایش خواهد داد و در نتیجه باید بازار بورس را تقویت کرد و نرخ بهره را باید به شدت پایین آورد که هزینه تولید کاهش پیدا کند و با مالیات بر عایدی در بخش های غیر مولد می توان نقدینگی را هدایت کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید