رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد:

اتفاق جدید در سامانه‌ ثبت نام مسکن

کدخبر: ۴۳۸۹۰۱
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اقدامات لازم برای اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن با جدیت در حال پیگیری بوده و به زودی سامانه‌ای جدید برای ثبت نام مسکن و سپس اولویت بندی برای حرکت به سمت خانه دار کردن دهک های پایین جامعه، معرفی می شود.
اتفاق جدید در سامانه‌ ثبت نام مسکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، محمدرضا رضایی کوچی پس از حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز بعد از ظهر کمیسیون عمران مجلس، با حضور در جمع خبرنگاران، بیان کرد: باتوجه به قانون جهش تولید و تامین مسکن که قرار است سالی یک میلیون واحد مسکونی برای افرادی که فاقد مسکن هستند در ظرف چهار سال در کشور ساخته شود، باید گفت که وزارت راه و شهر سازی در خط مقدم اجرای این قانون قرار دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون وزیر راه و شهرسازی حضور یافتند تا برنامه‌های خود را برای اجرای این قانون ارائه کنند. وزیر راه و شهرسازی باید سه کار اساسی انجام دهد. اولین مورد بحث تامین زمین برای این اقدام بزرگ است. خوشبختانه با جدیت کار را شروع کردند. با وجود اینکه ۱۳ روز از آغاز به کار ایشان در این وزارتخانه می گذرد، تلاش قابل قبولی داشتند.نزدیک به ۶ هزارهکتار زمین هایی که قابلیت ساخت و ساز دارند مشخص شدند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تقریبا زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال آماده است. بعضی از زمین ها داخل محدوده شهرها و برخی خارج محدوده شهرها هستند که مقدمات الحاق این زمین ها به شهرها آماده شده است.موضوع دوم بحث تامین مصالح ساختمانی است که مذاکراتی با وزیر صمت صورت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع سوم بحث تسهیلات بانکی است. رییس بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ کرده تا معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن تخصیص دهند. مقدمات کار برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی آماده است.کمیسیون عمران در بحث جانمایی ها نیز تاکید دارد تا مسکن ها در مناطق مناسب ساخته شود. این امر مهم است که ما در کجا می‌خواهیم مسکن بسازیم.


وی افزود: ساخت مسکن فراتر از یک وزارتخانه است. باید بحث گاز رسانی، آبرسانی، خانه بهداشت، مدارس مورد توجه قرار گیرد. تاکید ما بر این بود که همزمان با شناسایی زمین ها با دستگاه‌های خدماتی نیز هماهنگی های لازم را برای ارائه خدمات به مردمی که قرار است در این مناطق ساکن شوند، دنبال شود.خوشبختانه در دولت اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور شکل گرفته است. علاوه بر وزیر راه و شهرسازی خود آقای رییس جمهور نیز پای کار هستند. من اطمینان دارم با نگاهی که دولت به حوزه مسکن دارد و میداند نیاز جامعه است، سالی یک میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه، خاطر نشان کرد: به زودی سامانه‌ای تعریف می شود تا افراد واجد شرایط در آن سامانه ثبت نام کنند و ما با اولویت بندی افرادی که درآمدهای پایین دارند و افرادی که فاقد مسکن هستند به سمت خانه دار شدن دهک های پایین جامعه حرکت می کنیم. افرادی که در سامانه قبلی ثبت نام داشتند اطلاعات آنان محفوظ است اما به زودی سامانه‌ای جدید معرفی می شود و افراد در آنجا ثبت نام می کنند و اولویت بندی صورت می گیرد.

وی در پایان با اشاره به اقدامات لازم برای حمایت از مستاجران در شرایط کرونایی، بیان کرد: در شرایط کرونا مردم و مخصوصا مستاجران شرایط سختی را پشت سر می گذارند. ستاد کرونا مصوبه‌ای داشت و سقفی برای میزان افزایش ودیعه و کرایه مسکن تعیین شد. از سوی دیگر تسهیلاتی که بانک ها به این قشر در حال پرداخت هستند با ضمانت‌های سختی است که خیلی ها نمی توانند از آن استفاده کنند. وزیر راه به دنبال این است تا هرچه می تواند این ضمانت را تسهیل کنند تا همه مردم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید