رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران مطرح کرد؛

کاهش ممنوعیت واردات برنج به ۲ ماه یکی از راه حل های تنظیم بازار

کدخبر: ۴۳۹۱۰۴
اقتصادنیوز : توکلی گفت: کاهش زمان دوره ممنوعیت فصلی از ۴ ماه به ۲ ماه یکی از راه حل های تنظیم بازار برنج است.
کاهش ممنوعیت واردات برنج به ۲ ماه یکی از راه حل های تنظیم بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، عباس توکلی رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در نشست خبری که  در فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: عرضه  ۱۰۰ هزار تن برنج ذخیره احتیاط کشور برای تعدیل قیمت برنج در بازار در زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج نه تنها به تحقق این هدف کمک نمی‌کند، بلکه تبعات منفی آن آسیب‌های بیشتری به دنبال دارد.

او افزود: هر زمان دولت به تأمین کنندگان برنج اعم از تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان برنج خارجی، اشاره کرد، بی‌هیچ پیش شرط و قیدی وارد میدان شدند و برای تأمین نیاز کشور تلاش کرده‌اند اما در مواردی بخش خصوصی دیده نمی شود.

واردکنندگان آماده همراهی با دولت هستند

توکلی ادامه داد: امروز به‌رغم تمامی کم لطفی‌هایی که در سنوات گذشته در حق واردکنندگان برنج اعمال شد و همچنین با اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای و سیاست‌های بی‌منطق، چندباره به ایشان آسیب رساند و موجب شد تا بخشی از سرمایه کشور در نتیجه همین بی‌تدبیری‌ها از بین برود، همچنان واردکنندگان آماده همراهی با دولت هستند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه ۱۰۰ هزار تن برنج به عنوان ذخیره احتیاط بیان کرد: برای واردات میزان مشخصی برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی اعلام شده که این واردات برای ذخیره احتیاط و حفظ امنیت غذایی کشور است.

او با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار تن برنج مصرف دو تا سه هفته کشور است، بیان کرد: در چنین شرایطی که قیمت واردات براساس نرخ ارز تخصیصی تعیین می‌شود، شوک قیمتی موقت و محدود، جز تخریب بیشتر بازار چه دستاوردی به دنبال دارد؟

تو‌کلی با اشاره به اینکه ممنوعیت فصلی واردات به دلیل حمایت از تولید داخلی برنج اعمال شده است، گفت: اگر با هدف حمایت از مصرف‌کننده و تعدیل قیمت‌ها در بازار، در زمان برداشت محصول و ممنوعیت واردات شرکت بازرگانی داخلی برنج خارجی وارد بازار شد و متعاقبا اقدام به واردات کردند، می‌توان از طرق دیگر که آثار منفی برای کشور نداشته باشد، این مشکل را حل کرد.

لزوم کاهش زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات

او با اشاره به راه حل های عملی برای تنظیم بازار برنج گفت: یکی از این اقدامات کاهش زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات از ۴ ماه به ۲ماه است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید براینکه تفاوت قیمت برنج‌های وارداتی با برنج پرمحصول داخلی ۴ تا ۵ هزار تومان است، افزود: با عرضه برنج‌های شرکت بازرگانی دولتی با قیمت ۱۸ هزار تومان، فاصله معناداری میان قیمت برنج‌های داخلی و برنج‌های وارداتی عرضه شده به وجود آمده و تقاضا برای این نوع برنج را کاهش داده و نتیجه آن تشدید رکود بازار برنج داخلی است.

او ادامه داد: در چنین شرایطی این انتظار در بازار به وجود می‌آید که قیمت برنج‌های تولید داخل کاهش پیدا کند که این امر بیانگر عرضه برنج توسط شالیکاران کمتر از قیمت تمام شده است که در چنین شرایطی هدف اصلی ممنوعیت فصلی واردات که حمایت از تولید داخل بوده زیرسوال می‌رود.

توکلی با اشاره به اینکه ورود شرکت بازرگانی دولتی به عرضه برنج در دوره ممنوعیت واردات ایجاد یک رقابت نابرابر و ناعادلانه با بخش خصوصی است، گفت: این اقدام جز تخریب بازار در داخل و تحریک قیمت در بازارهای جهانی نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

به گفته او، توزیع این مقدار برنج با قیمت ارزان‌تر از قیمت تمام شده واردات، آسیب بزرگی به بخش خصوصی خواهد زد که برخلاف سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اصول اولیه بازار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اشتباه ستاد تنظیم بازار تنها به عرضه ذخیره احتیاط در بازار محدود نمی‌شود، بیان کرد: برای جایگزین کردن آنچه به عنوان ذخیره احتیاط وارد بازار شده باید مجدد واردات انجام بگیرد و چون در زمان ممنوعیت قرار داریم، ثبت سفارش این حجم از واردات به محض پایان دوره ممنوعیت وارد بازارهای جهانی شده و با تحریک قیمت‌ها موجب افزایش آن شده و در نهایت تجار کشورمان مجبور می‌شوند، برنج را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه داد: رئیس جمهور قبل و بعد از انتخابات بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همدلی و همکاری در کشور سخن گفتند.

او ادامه داد: اگر دولت و ستاد تنظیم بازار سیاست ورود شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به حوزه تنظیم بازار را تایید می‌کنند، چرا از بخش خصوصی که توان بالاتر و سرعت عمل بیشتری دارد برای این مهم استفاده نمی شود.

توکلی افزود: به مسئولان تنظیم بازار هشدار می‌دهیم که تصمیم اتخاذ شده اشتباهی بزرگ است، گرچه برای چند روز محدود جو روانی بازار را کنترل کند، اما تبعات منفی آن در ماه‌های پایانی سال گریبان بازار را خواهد گرفت و مداخله دولت در بازار برنج شرایط را بغرنج‌تر می‌کند.

او با اشاره به نامه‌ای که روز گذشته توسط انجمن واردکنندگان برنج ایران خطاب به وزیر جهادکشاورزی ارسال شده است، گفت: در این نامه شرایط را برای ایشان تشریح و اعلام کرده‌ایم که انجمن واردکنندگان برنج ایران آمادگی دارد با استفاده از ظرفیت اعضای خود که قاطبه واردکنندگان برنج کشور را تشکیل می‌دهند، برای تأمین و توزیع برنج مورد نیاز کشور با قیمت مناسب و کیفیت مرغوب وارد میدان شود.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در پایان با اشاره به خشکسالی امسال و کاهش ظرفیت تولید تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار تحمل ۴ماه توقف واردات را ندارد و باید با کاهش این مدت به ۲ ماه کاهش دهیم که امیدواریم دولت جدید با رویکردی متفاوت از گذشته اجازه دهد، بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد و بازار کشور باشد و اجازه ندهد سلیقه فردی، تمایلات گروهی و منافع قومی و منطقه‌ای بر تصمیمات کلان اقتصادی کشور اثر بگذارد و در حوزه اقتصاد نیز همان نگاه که بر سیاست و امنیت کشور یعنی همه ایران سرای من است، حاکم شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید