گرگ و میش عرضه گسترده کالاها در بورس کالا

کدخبر: ۴۴۰۱۲۵
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: با اساس بورس کالا موافق هستیم اما ساز و کار فعلی این بازار شفاف نیست.
گرگ و میش عرضه گسترده کالاها در بورس کالا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص عرضه فولاد و سایر محصولات در بورس کالا تصریح کرد: در تعادل بازار هر محصول ۳ محور حوزه تولید ، توزیع و مصرف باید با هم توازن داشته باشند. ما با اساس بورس کالا موافق هستیم اما نه با این روش و ساز و کار فعلی.

او افزود: عرضه در بورس اشکالاتی دارد که از آن سوء استفاده می شود و در حال حاضر بورس کالا فاقد شفافیت است.

رستگار بیان کرد: متاسفانه با ورود بورس به نظام توزیعی، قیمت سازی انجام می شود. در قیمت گذاری های بورس ما به عنوان تشکل توزیعی نماینده نداریم و اطلاعات کافی از عرضه کننده و مبنای قیمت گذاری نداریم.

این مقام مسئول گفت: ما به عنوان نماینده تولیدکنندگان متوجه نمی شویم قیمت گذاری در بورس با چه مکانیزمی بوده است. بورس کالا یک حلقه مفقوده دارد و مشخص نیست چه کسی کالا را در بازار توزیع کرده است.

او تاکید کرد: در تصمیم گیری هایی که می شود باید نظر تشکل های قانونی را بپرسند اما متاسفانه نه در بورس بلکه در سایر نهادها هم  این امر مهم اجرا نمی شود.

بازار خرده فروشی برخی کالاها در بورس راه اندازی می شود

در ادامه برنامه طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه در بورس کالا شفافیت ایجاد می‌کند و خریدار و فروشنده را مشخص می‌کند.

او افزود: برای آنکه از نظر اقتصادی شفافیت قیمت داشته باشیم و همه چیز در کنترل حاکمیت باشد باید رصد مالی، کالایی و پیمانکاری را خوب انجام دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بورس کالا در رصد کالا بسیار کمک دهنده است، گفت: اگر سامانه تجارت، سامانه انبارها و سامانه حمل‌ونقل نداشته باشیم، آن انتظاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از بورس کالا دارند، برآورده نمی‌شود.

او بیان کرد: برخی افراد از نبود خرده فروشی در بورس شکایت دارند که مقرر شده بازار خرده فروشی برای معاملات برخی از کالاها، از جمله فولاد راه‌اندازی شود.

بورس کالا دارای حد اعلای شفافیت است

در ادامه برنامه ناصرپور، معاون اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به فرآیند معاملات در بورس گفت: آنچه در بورس معامله می‌شود، دارای حد اعلای شفافیت نسبت به کالاهایی است که در خارج از بورس معامله می‌شود.

او افزود: سازوکاری مبتنی بر حراج در بورس کالا انجام می‌شود و مکانیسم انجام معاملات در تمام دستورالعمل‌های معاملاتی منعکس و منتشر شده است و کل بازار در جریان آن است.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین هنگام معاملات افراد می‌توانند به صورت برخط (آنلاین) فرآیند انجام معاملات در بورس را رصد کنند، بنابراین اینکه مطرح می‌شود «شفافیت در بورس وجود ندارد» این مطلب صحیح نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید