اعلام شرایط واردات موز

کدخبر: ۴۴۱۶۵۸
​اقتصادنیوز: به دنبال تعیین تکلیف واردات موز، وزارت جهاد کشاورزی شرایط ترخیص محموله‌های این کالا را به گمرک ایران اعلام کرده که در اهم آن تاکید بر واردات از محل ارز حاصل از صادرات سیب قرار دارد.
اعلام شرایط واردات موز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،بعد از آنکه در شرایط بلاتکلیف بین دستگاه‌های مرتبط، محموله‌های وارداتی موز امکان ترخیص نداشت و یا به دلیل مغایرت با بخشی از ضوابط، ترخیص و واردات جدید با ابهام مواجه بود،  سرانجام در اوایل شهریورماه سال جاری طی جلسه‌ای دستگاه‌های ذیربط در مورد شرایط واردات و ترخیص موز به توافق رسیدند.

طی روزهای گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی طی مکاتبه‌ای شرایط ترخیص محموله‌های موز به معاونت فنی گمرک ایران ابلاغ کرده است.

براین اساس، ثبت سفارش، تمدید ثبت سفارش و ترخیص محموله‌های موز از محل اظهارنامه‌های (پروانه شده)، سیب درختی در بازه زمانی اول بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ تا دوم اسفندماه سال گذشته که زمان فعال شدن ثبت سفارش موز است، بلامانع خواهد بود.

همچنین ثبت سفارش و تمدید ثبت سفارش موز از محل اظهارنامه‌های بازه زمانی سوم اسفندماه سال ۱۳۹۹ به بعد سیب درختی تا شش ماه بعد از تاریخ اظهارنامه صادراتی بلامانع است. ترخیص محموله‌هایی که با این شرایط ثبت سفارش و وارد گمرک شده است نیز مشکلی نخواهد داشت.

طبق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک، ترخیص محموله‌های موز برای درخواست‌هایی که قبل از تاریخ این ابلاغیه(۲۴ شهریور ۱۴۰۰)، با رعایت ضوابط تعیین شده ثبت سفارش شده‌اند چنانچه دارای تائیدیه گمرک اجرایی مبنی بر صادرات سیب درجه یک و درجه دو باشد می‌تواند با برخورداری از مفاد ۵ مندرجات ذیل یادداشت فصل هشتم کتاب مقررات صادرات و واردات بلامانع باشد.

این در حالی است که طبق این ماده به ازای صاردات ۱.۵ کیلوگرم سیب درختی و صادرات یک کیلوگرم کشمش و صادرات دو کیلوگرم پرتقال ، حقوق ورودی یک کیلوگرم موز معادل پنج درصد ارزش تعیین می شود.

اما بر اساس شرایط تعیین شده اگر محموله های وارداتی فاقد تائیدیه گمرکات اجرایی بود باید برای ورود آن ۲۰ درصد حقوق ورودی پرداخت شود.

موضوع مورد تاکید دیگر این است که ثبت سفارش موز از تاریخ این ابلاغیه،  صرفا در ازای استفاده ارز حاصل از صادرات سیب درجه یک و دو با امکان برخورداری از مفاد پنج مندرجات ذیل یادداشت فصل هشتم مجاز است.

به گزارش ایسنا، از بهمن‌ماه سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده بود که واردات موز حتما در قبال صادرات سیب درختی باشد، اما آنچه در چند ماه اخیر اتفاق افتاد نشان داد که بانک مرکزی و وزارت صمت نسبت به تأیید منشا ارز و صدور ثبت سفارش موزهایی اقدام کردند که شرط صادرات سیب در قبال آن رعایت نشده بود و واردکننده این کالا را به امید ترخیص به گمرک می‌آوردند؛ به طوری که در این مدت چندین بار محموله‌های حاوی ۳۰۰۰ تن و اخیرا در مجموع ۵۰۰۰ تن در گمرک بازرگان بلاتکلیف باقی مانده بود و از سویی از سال گذشته تا سه ماه اول امسال بیش از ۱۴۰ هزار تن موز بدون رعایت این شرط وارد کشور شده بود.

با این وجود توافقی هم بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص محموله‌های بلاتکلیف و وارد شده وجود نداشت و از این رو مکاتبات متعددی بین این دستگاه‌ها و گمرک ایران صورت گرفت تا این‌که در نهایت جلسه‌ای برگزار و در رابطه با محموله‌های وارداتی موز و شرایط ورود آن در آینده تصمیم‌گیری شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید