چه کسانی مشمول یارانه جدید می‌شوند؟

جزییات زمان واریز یارانه رییسی

کدخبر: ۴۴۴۲۲۲
براساس وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم، مردم منتظرند مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند.
جزییات زمان واریز یارانه رییسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرتاک نیوز؛ انتظار برای افزایش یارانه نقدی از اولین ماه دولت جدید بود. اما وعده‌ها نشان می‌دهد احتمالا از آذرماه مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند. اما مبلغ افزایش یارانه چقدر است و مشمولان یارانه چه کسانی هستند؟ هنوز جزئیات و حتی قطعیت افزایش مبلغ یارانه نقدی مشخص نیست. اما ابراهیم رئیسی در زمان  انتخابات  وعده  یارانه  ۲۰۰ و ۱۵۰ هزار تومانی به دهک‌های اول تا پنجم را داده بود.

بر اساس گفته ابراهیم رئیسی، هر یک از اعضای خانوار دهک‌های اول تا سوم نفری ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند. یارانه دهک‌های چهارم و پنجم هم نفری ۱۵۰ هزار تومان است. بر اساس وعده رئیسی، هر خانوار چهار نفره در آذرماه باید منتظر یارانه ۸۰۰ تا۶۰۰ هزار تومانی باشد.

این در حالی است که اکنون رقم یارانه نقدی ماهانه نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و مجموع یارانه نقدی یک خانوار چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان است.

 

یارانه رئیسی بلاعوض نیست؟

اما یارانه‌ای که رئیسی وعده آن را داده، بیشتر شبیه نوعی وام قرض‌الحسنه است که سود هم به آن تعلق می‌گیرد. یعنی گفته شده که ماهانه  کارت اعتباری  معیشتی به پنج دهک اول درآمدی پرداخت می‌شود و سود ماهانه آن هم دو درصد است.

حالا مشخص نیست که آیا پرداخت سود دو درصد ماهانه به این معناست که یارانه جدید بلاعوض نیست و مردم باید مبلغ دریافتی را با سود دو درصد به بانک پس بدهند یا اینکه فقط باید سود آن را به بانک بدهند.

نکته دیگری که درباره یارانه رئیسی مطرح است اینکه همه مردم مشمول این یارانه نیستند و از ۱۰ دهک درآمدی، تنها پنج دهک اول مشمول یارانه‌ها می‌شوند.

بر این اساس این احتمال وجود دارد که یارانه نقدی کنونی پنج دهک بالای درآمدی حذف شود.

یارانه ماهانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خانوار؟

اما سناریوی دومی که برای افزایش یارانه نقدی مطرح است، وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی  محسن رضایی  است. او وعده داده بود که به ۶۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی می‌دهد. او حالا  معاون  اقتصادی  رئیس جمهور  است. جایی که می‌تواند به وعده‌های اقتصادی خود عمل کند.

اگر وعده محسن رضایی اجرا شود، هر خانوار چهار نفره ماهانه باید منتظر یارانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی باشد. یارانه‌ای که قرار است به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود.

اکنون ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی ماهانه را دریافت می‌کنند و احتمالا اگر قرار بر واریز یارانه ۴۵۰ هزار تومانی باشد، مشمولان یارانه جدید همان مشمولان یارانه معیشتی هستند.

علاوه بر این، جوان‌ترین وزیر کابینه  دولت  رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است. وزیر کار از روش جدید برای شناسایی مشمولان یارانه گفته است. حجت الله عبدالملکی گفته است: قطعا این یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد.

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز زمزمه‌های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید