درخشش بورس در اولین هفته پاییز

کدخبر: ۴۴۴۴۳۱
بازار سهام معاملات خود را در هفته گذشته در حالی به پایان رساند که عوامل متعدد و مهمی همچون افزایش نرخ دلار و افزایش بهای نفت و گاز در بازار‌های جهانی بر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تاثیر‌گذار بود.
درخشش بورس در اولین هفته پاییز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

پایان سبز بورس

Untitled-1

بازار سهام معاملات خود را در هفته گذشته در حالی به پایان رساند که عوامل متعدد و مهمی همچون افزایش نرخ دلار و افزایش بهای نفت و گاز در بازار‌های جهانی بر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تاثیر‌گذار بود. اما به‌‌‌‌رغم فاکتورهای تاثیرگذار مثبت، بازار با معاملات کم‌رمق و نوسانات محدود روبه‌رو شد و سرانجام در آخرین روز کاری شاخص کل بورس توانست با 81/ 0‌درصد رشد به ارتفاع یک‌میلیون و 436‌هزار واحدی صعود کند و افزایش 64/ 3‌درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت برساند. شاخص هموزن که در روزهای منفی بازار عقبگرد بیشتری داشت تنها 28/ 1‌درصد بر ارتفاع خود افزود. به نظر می‌رسد با جهت‌یابی نرخ دلار بازار سهام نیز رنگ و بوی دیگر بگیرد زیرا بورس تهران در چند ماه گذشته بیش از هر چیز به تغییرات بازار ارز واکنش نشان داده است.

 

بازار سکه

رشد کم‌رمق سکه

Untitled-2

سکه در اولین هفته مهر ماه تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس طلای جهانی رشد چندانی نداشت و از طرفی حجم معاملات در بازار طلای داخلی نیز کماکان در سطح پایینی صورت گرفت. اگرچه با توجه با این عوامل قیمت طلا و سکه باید ارزان می‌‌‌شد اما نوسانات صعودی بازار ارز مانع این اتفاق شد. به این ترتیب سکه امامی پس از ورود به کانال 12‌میلیون تومانی جایگاه خود را در این سطح حفظ کرد و تلاش‌های صعودی این فلز گرانبها، سکه امامی را تا ارتفاع 12‌میلیون و 140‌هزار تومان کشاند و موفق شد به رشد هفتگی 66/ 0‌درصد برسد. به نظر می‌رسد باتوجه به روند کاهشی اونس جهانی طی روز‌‌‌های گذشته و نبود تقاضا برای مصنوعات طلا و سکه، اگر روند صعودی دلار متوقف شود در هفته پیش رو شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا خواهیم بود.

بازار طلای جهانی

مقاومت فنی طلا

Untitled-3

اونس طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر افت ارزش شاخص دلار روند صعودی به خود گرفت و توانست از مرز 1750 دلار عبور کند. این روند در روز کاری بعد هم ادامه یافت و تا ساعت19جمعه به وقت تهران هر اونس طلا به1760 دلار رسید  و جایگاه خود را برای پایان کار در بالای این سطح مقاومتی تثبیت کرد. به گفته تحلیلگران، ترکیب دوگانه افزایش بازدهی خزانه‌‌‌داری و رشد قیمت دلار آمریکا، طلا را تحت فشار ترس تورمی و احساس خطر در بازار قرار می‌دهد. علاوه بر این با توجه به جهش دلار آمریکا، بهای طلا از ثبات خوبی برخوردار است و تغییرات هیجانی چشمگیری را به خود ندیده است. تحلیلگران فنی بر این باورند که در صورت ادامه‌دار بودن روند صعودی نرخ دلار، طلا می‌تواند به بالای سطح 1800 دلار نیز دست یابد.

بازار اوراق مسکن

عملکرد مثبت تسه

Untitled-4

اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از انتشار اخبار افزایش سقف تسهیلات، افزایشی نسبی از خود نشان داد. در واقع قیمت این اوراق از 60‌هزار تومان تا نزدیکی 68‌هزار تومان رسید. به این ترتیب تسه9812 در قیمت پایانی 67‌هزار و 70 تومان به معاملات خود در هفته گذشته پایان داد و عملکرد مثبت 9/ 1‌درصد را به ثبت رساند. بر اساس گفته‌‌‌های برخی کارشناسان مسکن، قیمت اوراق تسهیلات این بانک تابع دو فاکتور مهم است. اولین فاکتور به حجم انتشار اوراق به پشتوانه سپرده حساب پس‌انداز ممتاز بانک مسکن مربوط می‌شود که هم‌‌‌اکنون موجودی این سپرده به میزانی است که حجم کافی از این اوراق متناسب با تقاضا منتشر می‌شود. عامل دوم افزایش تقاضا در بازار اوراق است که می‌تواند تحت‌تاثیر نوسانات سایر بازارها به‌خصوص بازار مسکن و بازار سرمایه، تقاضا برای خرید اوراق را افزایش دهد.

بازار نفت

تمایلات صعودی بازار نفت

Untitled-5

با توجه به اینکه معاملات نفت در بازار جهانی به دلار انجام می‌شود و همزمان با تقویت ارزش شاخص دلار و رونق تقاضا در پی بهبود واکسیناسیون و رفع منع تردد و قرنطینه‌‌‌ها، روند قیمتی نفت WTI تمایلات صعودی به خود گرفته است. اما روز گذشته شاهد اصلاح اندک نفت تا سطح 74 دلار و 40 سنت بودیم. بر اساس گزارش EIA، موجودی ذخایر نفت، بنزین و فرآورده‌‌‌های میان‌تقطیر در هفته گذشته در ایالات متحده افزایش یافته، در حالی که میزان تولید نفت این کشور به حدود ۱۳‌میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال برخی کشورهای تولیدکننده نفت از اختلال در میزان عرضه جهانی خبر داده‌‌‌اند، که می‌تواند صعود بیشتر طلای سیاه را به همراه داشته باشد. گفتنی است میزان تولید جهانی در حال افزایش است اما این افزایش به میزانی نیست که پاسخگوی افزایش سطح تقاضا باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید