خودرو خارجی سوار نمی‌شوم/ مخالفین حاضرند خودروهایی که به ارابه مرگ تبدیل شده‌اند را سوار شوند؟

کدخبر: ۴۴۵۲۵۱
یک نماینده مجلس معتقد است ورود مجمع تشخیص بر طرح واردات خودروهای خارجی امری نادرست است.
خودرو خارجی سوار نمی‌شوم/ مخالفین حاضرند خودروهایی که به ارابه مرگ تبدیل شده‌اند را سوار شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز، «سیداحمد رسولی‌نژاد»، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم و نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مجلس مبنی بر واردات خودروهای خارجی گفت:  شورای نگهبان  و ریاست مجمع تشخیص مصلحت  نظام مواردی را در خصوص این طرح مصوب مجلس مطرح کردند، با توجه به تجربه بنده طی سال‌های طولانی و ادوار مختلف مجلس هیچ‌گاه روال به این صورت نبوده که مجمع تشخیص مصلحت  نظام  در این مرحله نسبت به طرحی ورود کند، مجمع تشخیص  از همان ابتدای آغاز به کار خود در مواردی که محل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان باشد، ورود خواهد کرد. 

او ادامه داد:  همانطور که از اسم مجمع تشخیص مصلحت نظام  مشخص است باید مصلحت را در نظر بگیرد؛ در طرح مجوز واردات خودروهای خارجی ابهاماتی در ذهن  نمایندگان شکل گرفته که چرا مجمع تشخیص در این مرحله ورود کرده است؟ برخی از اعضای مجمع تشخیص مخالفت خود را با واردات خودروهای خارجی اعلام داشتند درحالیکه از خودروهای خارجی استفاده می‌کنند. بنده به عنوان طراح این طرح هیچ‌گاه از خودروی خارجی استفاده نکرده‌ام. اولین خودرو  من پیکان و پراید بود و اکنون هم برلیانس دارم. بنده خودرو خارجی سوار نمی‌شوم. 

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بیان کرد:  طرح بر مبنای پیشنهادات خودروسازان طراحی شده‌ است، خودروسازان طی جلسه‌ای با اعضای کمیسیون صنایع مجلس عنوان کردند که به آنها مجوز داده شود تا در چندین کشور دنیا این امکان برای‌شان فراهم شود که خودرو صادر کنند و در مقابل هم امکان واردات خودروهای خارجی میسر شود. این طرح را بدون انتقال ارز  پیش‌بینی کرده‌ایم زیرا به تنظیم قیمت و ارتقا کیفیت کمک می‌کند، پس از گذشت ۴۳سال از پیروزی انقلاب  انتظار می‌رفت همانند پیشرفتی را که در صنایع نظامی داریم، در صنایع خودروسازی هم شاهدش باشیم.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت:  می‌توانم این ادعا را داشته باشم که بیشترین حضور را در میان مردم دارم و بر همین اساس با قاطعیت بیان می‌کنم، مصوبه مجلس امیدواری زیادی را در میان مردم به وجود آورد. بسیاری از خودروها در داخل کشور به ارابه مرگ تبدیل شده‌اند، آیا مخالفین این طرح حاضر هستند این ارابه‌های مرگ  را سوار شوند؟ نمی‌دانم مخالفین این طرح چقدر با مردم در ارتباط هستند، خودشان را بگذارند جای مردم. خود آقایان اذعان می‌کنند اطلاع دارند قیمت خودرو  به نسبت ابتدای دولت  یازدهم بیش از ۹ برابر افزایش یافته است. در گذشته این توانایی برای افراد مهیا بود که با وام خرید خودرو بتوانند صاحب خودرو شوند اما اکنون تهیه خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار شده است.

رسولی‌نژاد گفت : آقایان مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر به دنبال مصلحت هستند، مصلحت نظام امروز این است که اجازه دهیم به صورت محدود و مشروط خودروهای خارجی وارد شود و تاثیری آن را خواهند دید، شاهد بودیم در همان روزهای اول که طرح در مجلس مصوب شد قیمت خودرو کاهش یافت.

او با اشاره به ایرادات شورای نگهبان گفت:  شورای محترم نگهبان در خصوص این طرح دو ابهام وارد کرده است نه ایراد؛ در ماده ۴ طرح واردات بدون انتقال ارز محل ابهام بوده البته جالب است شورای نگهبان به این بند ابهام وارد کرده اما در نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده ماده ۴مصوبه از حیث اخلال در مدیریت منابع ارزی کشور با بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی  مغایرت دارد،‌ یعنی شورای نگهبان یک بند را محل ابهام دانسته اما مجمع تشخیص همان بند را با صراحت، مغایر با سیاست‌های کلی دانسته است. ابهام دیگر شورای نگهبان در این خصوص است که در تبصره ۳ ماده اطلاق سایر مقررات، آیا مقررات شامل موارد قانونی می‌شود یا خیر و از این جهت که منظور از تعیین آن توسط تصویب توسط وزیر است یا خیر ابهام دارد، شورای نگهبان دو مورد ابهام داشته است. مجمع تشخیص مصلحت نظام مواردی را که شورای نگهبان ابهام دانسته را مغایر با سیاست‌های کلی اعلام کرده است.

او ادامه داد:  ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح با این قاطعیت و سرعت عجیب است. کجای مصوبه مجلس علیه ارتقای کیفی خودرو است؟ این مصوبه در جهت ارتقای کیفیت خودرو است. نمی‌دانم آقایان چه چیزی را تشخیص دادند که ما نمایندگان مجلس  از آن غافل بودیم؟! حضور نمایندگان در بین مردم به مراتب بیشتر از حضور اعضای مجمع تشخیص در میان مردم است. تاکنون کسی به من زنگ نزده که علیه این طرح صحبت کند، عموما افرادی که تماس گرفته‌اند خواست خود را از این طرح عنوان داشته‌اند. 

رسولی‌نژاد در پایان گفت:  ورود مجمع تشخیص بر طرح واردات خودروهای خارجی امری نادرست است. در صورت ادامه اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان که حل شدنی نبود، آن زمان مجمع تشخیص باید ورود می‌کرد. مجمع تشخیص بدون شنیدن دفاعیات مجلس و بدون حضور در جلسات نظر مخالف داده است. ایرادات مجمع تشخیص به این طرح وارد نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید