پیش‌بینی قیمت پراید در امسال

کدخبر: ۴۴۵۸۲۸
اقتصادنیوز : عدم عرضه جدید پراید، جوابگو نبودن عرضه خودرو‌های مشابه آن، افزایش قیمت دلار، وجود تقاضای بالا برای خرید این خودرو ارزان‌تر از بقیه خودرو‌ها و در نهایت اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات خودرو، پراید را گران‌تر از قبل کرده است.
 پیش‌بینی قیمت پراید در امسال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد 24، مدتی است که دیگر خط تولید پراید متوقف شده و دیگر تولید نمی‌شود. قرار بود در این روز‌های نبود پراید در خط تولید، خودرو‌های جایگزین بتوانند تقاضا برای پراید را پاسخ دهند، اما به نظر می‌رسد خودروسازان در تحقق این هدف ناکام مانده‌اند.

آن طور که تاکنون اعلام شده میزان تقاضا در بازار خودرو تا سالانه به سه میلیون دستگاه هم می‌رسد، اما خودروسازان حتی به یک میلیون خودرو تولیدی هم دست نیافته‌اند. هرچند آن‌ها اعلام کرده‌اند که میزان خودرو‌های معوق در طرح‌های پیش‌فروش را به کمترین حد ممکن طی سال‌های اخیر رسانده‌اند، اما طبق آخرین گزارش سازمان بازرسی میزان خودرو‌های ناقص در پارکینگ به ۱۴۰ هزار خودرو می‌رسد.

ناتوانی خودروسازان در تامین قطعات خودرو نیز به بحران فعلی دامن زده است.

در همین حال که بازار به دلیل بی‌پاسخ ماندن به تقاضا‌های موجود تحت فشار است، قیمت دلار نیز نوساناتی داشته که به نظر می‌رسد این نوسانات به بازار خودرو هم سرایت کرده است.

از هفته پیش هم که وزیر صمت رسما از مخالفت خود با واردات خودرو‌های خارجی سخن گفت تا امروز قیمت پراید دو میلیون تومان افزایش یافته است.

طبق آخرین گزارش‌ها تا لحظه نگارش این گزارش قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۵۴ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته دو میلیون تومان افزایش یافته است.

هفته گذشته وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرده بود که تجارت‌نیوز گزارش داد اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب می‌شود و احتمالا قیمت خودرو را متاثر می‌کند.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد پس از آزادسازی واردات خودرو‌های خارجی و کاهش قیمت این خودرو‌ها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند، اما هفته گذشته با اظهارات وزیر صمت این سناریو تقریبا رنگ باخت.

بدین ترتیب در صورت تداوم وضعیت فعلی یعنی اگر گشایشی در آزادسازی واردات خودرو صورت نگیرد، قیمت دلار همچنان نوسان داشته باشد، خودرو‌های جایگزین پراید وارد بازار نشوند، احتمالا کاهش قیمت پراید کمی از دور از دسترس باشد. آیا ممکن است بازار پراید طبق انتظار عمل کند یا اینکه با وعده‌ها و اقدامات جدید این بازار متاثر خواهد شد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید