چند هزار تن سرم در گمرک مانده است؟

کدخبر: ۴۴۸۵۶۹
اقتصادنیوز :‌معاون فنی گمرک از وزیر بهداشت درخواست کرد تا وضعیت ۱۳۰۰ تن سرم بیمارستانی مانده در گمرک را تعیین تکلیف کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،مهرداد جمال ارونقی در نامه‌ای به عین الهی وزیر بهداشت درخواست کرد تا با توجه به نیاز این وزارتخانه تکلیف ۱۳۰۰ تن سرم بیمارستانی مانده در گمرک را هر چه سریعتر مشخص کند.

در این نامه معاون فنی گمرک آورده است: همانگونه که مستحضرید مدیرکل محترم امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو طی نامۀ شمارۀ ٢٧٥٠٣/٦٦٥ مورخ ۱۴۰۰.۵.۲۱ با توجه به کمبود سرم در کشور و نیاز مبرم بیماران و لزوم ترخیص فوری سرم های وارداتی، درخواست نمود ترخیص محموله های سرم به صورت حمل یکسره صورت پذیرد و تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالاهای مذکور با بیجک دستی تسریع گردیده و مراتب، جهت خروج کالا از گمرک شهریار (تهران) به فوریت ابلاغ گردد که این موضوع بلافاصله به گمرکات بازرگان، تهران و فرودگاه امام خمینی (ره) ابلاغ و اجرایی گردید.

علیرغم تمهیدات اتخاذ شده از سوی گمرک در حمل یکسرۀ سرم های انسانی، نظر بر اینکه چند شرکت واردکنندۀ سرم نسبت به واردات بیش از ١٣٠٠ تن سرم انسانی ظرف دو ماه اخیر اقدام نموده و سرم های وارده را در انبارهای متعلق به شرکت انبارهای عمومی گمرک تهران تخلیه نموده بودند مراتب طی نامۀ شمارۀ ٨٩٤٩٢١/١٤٠٠ مورخ ۱۴۰۰.۷.۱۰ به جناب آقای دکتر شانه‌ساز، معاون محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام و درخواست گردید دستور فرمایند نسبت به تعیین تکلیف سرم های مذکور اقدام شود؛ همچنین در جلسۀ مورخ ۱۴۰۰.۷.۱۲ دادستانی محترم عمومی و انقلاب تهران با حضور نمایندگان محترم آن وزارتخانه برلزوم تعیین تکلیف سرم های مذکور تأکید گردید.

ضمناً این حوزۀ معاونت آمادگی کامل دارد تا نسبت به ترخیص سرم های دارای مجوز ترخیص وزارت بهداشت با صدور حکم، تنظیم صورتجلسه و یا به هر نحو مقتضی بصورت شبانه روزی اقدام نماید تا ان‌شاالله این محموله ها از گمرک ترخیص و در اسرع وقت در اختیار مراکز مورد نیاز قرار گیرد.

با این وجود، علیرغم گذشت بیش از دو هفته از موضوع ذکر شده، هیچگونه اقدامی در راستای ترخیص سرم های مزبور توسط واردکنندگان کالا و یا حتی تعیین تکلیف آنها از سوی وزارت بهداشت صورت نپذیرفته و تماس های صورت پذیرفته با این سازمان ظرف دو روز اخیر حاکی است که در برخی از نقاط کشور، موضوع کمبود سرم انسانی وجود دارد.

مزید استحضار طبق پیگیری های صورت پذیرفته از شرکت های واردکنندۀ سرم، واردکنندگان مزبور با ارائه مجوز ثبت سفارش و یا نامۀ درخواست واردات سرم ، اعلام می دارند واردات این سرم ها با هماهنگی وزارت بهداشت انجام گرفته است. من حیث المجموع مستدعی است در صورت صلاحدید دستور فرمایند نسبت به موضوع به‌قید فوریت رسیدگی و درخصوص تعیین تکلیف سرم های دپو شده در گمرک مزبور اقدام مقتضی صورت پذیرد و چنانچه علیرغم صدور مجوز ترخیص از سوی وزارت بهداشت، واردکنندگان محموله های اشاره شده به هر دلیلی در ترخیص و خروج این سرم ها تعلل می نمایند تذکر جدی از سوی وزارت بهداشت به عنوان متولی امر به این شرکت ها داده شود.

چند هزار تن سرم در گمرک مانده است؟

چند هزار تن سرم در گمرک مانده است؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید