مقایسه چشم‌انداز اقتصاد کشور با منطقه

پیش‌بینی IMF برای اقتصاد ایران و جهان

کدخبر: ۴۴۸۷۷۶
اقتصادنیوز: صندوق بین‌المللی پول گزارش سالانه چشم‌انداز اقتصاد جهانی و منطقه‌ای خود را با عنوان «بازیابی در طول یک پاندمی» منتشر کرد و پیش‌بینی گروه تحلیلگران IMF از شاخص‌های اقتصادی را در سطوح جهانی، منطقه‌ای منتشر کرده است که نکات قابل توجهی درباره ایران به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده نفت در گزارش منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد.
پیش‌بینی IMF برای اقتصاد ایران و جهان

به گزارش اقتصادنیوز ؛  بهبود اقتصاد جهانی در میان همه‌گیری دوباره در حال ظهور که چالش های سیاسی منحصر به فردی را ایجاد می کند ، ادامه دارد.

واکسیناسیون در کاهش اثرات سوء COVID-19 بر سلامتی موثر بوده است. با این حال ، دسترسی نابرابر به واکسن ها و شک و تردید درباره واکسن و عفونت بیشتر باعث شده است که بسیاری از مردم هنوز مستعد باشند و سوخت را برای همه گیری فراهم کنند. گسترش چشمگیر نوع دلتا و تهدید انواع جدید که می تواند اثر واکسن را تضعیف کند ، مسیر آینده همه گیری را بسیار نامشخص می کند.

بر اساس گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی IMF شکاف در بهبودهای مورد انتظار در گروه های اقتصادی از پیش بینی ماه ژوئیه افزایش یافته است ، به عنوان مثال بین اقتصادهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه کم درآمد. با پیشرفت دوره نقاهت ، خطرات خروج از خطوط ریل و زخم های مداوم در اقتصادهای به شدت متأثر، تا زمانی که همه گیری ادامه یابد ، باقی می ماند.

در همین حال ، تورم در ایالات متحده و برخی از اقتصادهای نوظهور بازار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با برطرف شدن محدودیت ها ، تقاضا شتاب گرفته است ، اما عرضه کندتر پاسخ داده است. قیمت کالاها نیز نسبت به سطح پایین سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. اگرچه انتظار می رود فشارهای قیمت در اکثر کشورها در سال 2022 کاهش یابد، اما چشم انداز تورم بسیار نامشخص است. این افزایش تورم حتی در شرایطی رخ می دهد که اشتغال در بسیاری از اقتصادها زیر سطوح قبل از همه گیری است و این امر انتخابهای سختی را بر عهده سیاست گذاران می گذارد-به ویژه در برخی از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه.

فصل ابتدایی گزارش، چشم انداز و خطرات جهانی را مورد بحث قرار می دهد ، قبل از اینکه به سیاست های مورد نیاز برای رسیدگی به این چالش ها بپردازد.

یک نتیجه مهم اینکه بهبودی در کوتاه مدت تا زمانی که بیماری همه گیر ادامه پیدا کند ادامه دارد. رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال 2021 مطابق انتظارات بود. نتایج حاصل از تولید ناخالص داخلی جهانی در سه ماهه اول از آنچه پیش بینی می شد قوی تر بود و نشان دهنده سازگاری مداوم و فزاینده فعالیت های اقتصادی با همه گیری بود.

پیش‌بینی IMF برای اقتصاد ایران و جهان

با این حال ، حرکت در سه ماهه دوم تضعیف شد ، با افزایش ابتلاها در بسیاری از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه و اختلال در عرضه، رشد تضعیف شد. تجزیه هزینه ها با کمبودهای ورودی که به سرمایه گذاری ضعیف در سه ماهه دوم کمک می کند ، سازگار است. داده های اخیر با فرکانس بالا مخلوط شده اند. آنها پیشنهاد می کنند که بهبود ادامه می یابد ، اما با کاهش در سه ماهه سوم. حتی در حالی که در بخش های مختلف گسترش می یابد. تولید خدمات در حال گسترش است ، هرچند مستعد شکست.

پیش‌بینی IMF برای اقتصاد ایران و جهان

چشم انداز رشد جهانی برای سال 2021 کاهش می یابد و برای سال 2022 تغییری نمی کند. پیش بینی می شود اقتصاد جهانی در سال 2021 حدود 5.9 درصد و در سال 2022 حدود 4.9 درصد رشد کند. پیش بینی سال 2021 نسبت به چشم انداز اقتصاد جهانی ژوئیه 0.1 درصد کاهش یافته است. 

دسترسی به واکسن همچنان محرک اصلی خطوط بهبودی جهانی است که با تجدید حیات همه گیری تقویت شده است. بسیاری از اقتصادهای پیشرفته از آوریل 2021 پیشرفت چشمگیری در واکسیناسیون داشته اند. در مقابل ، اکثر بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه با سرعت بسیار کمتری همراه شده اند ، این امر به دلیل عدم وجود عرضه و محدودیت های صادراتی مختل شده است.

گزارش چشم‌انداز منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی

چشم انداز اقتصادی منطقه ای خاورمیانه و آسیای میانه  سالانه توسط بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول (MCD) تهیه می شود.

تجزیه و تحلیل و پیش بینی های موجود در MCD عناصر جدایی ناپذیر نظارت سازمان توسعه بر تحولات و سیاست های اقتصادی در کشورهای عضو است و در درجه اول از اطلاعات جمع آوری شده توسط کارکنان MCD از طریق مشورت با کشورهای عضو استفاده می کند. تجزیه و تحلیل در این گزارش تحت نظارت کلی جهاد آزور (مدیر MCD) انجام شده است.

فرضیه‌ها

تعدادی فرضیه برای پیش بینی های ارائه شده در اکتبر 2021 چشم انداز اقتصادی منطقه ای وجود دارد: فرض بر این است که سیاستهای اتخاذ شده از سوی مقامات ملی حفظ خواهد شد وقیمت نفت به طور متوسط 65.68 دلار در هر بشکه در سال 2021 حدود 64.52 دلار در هر بشکه در سال 2022 است. میانگین سپرده ها در سال 2021 0.2 درصد و در سال 2022 0.4 درصد خواهد بود.

البته اینها فرضیه های کارکردی بیش از پیش بینی ها هستند و عدم قطعیت های موجود در آنها بر حاشیه خطایی می افزاید که در هر صورت در پیش بینی ها دخیل است. داده های 2021 و 2022 در نمودارها و جداول پیش بینی وجود دارند. این پیش بینی ها بر اساس اطلاعات آماری موجود تا اواخر سپتامبر 2021 است.

خلاصه گزارش منطقه‌ای IMF

با گسترش ناهموار واکسیناسیون ، انتظار می رود که بهبود در خاورمیانه و آسیای مرکزی (ME&CA) چند مرحله ای و شکننده باشد و کشورها باید تمرکز خود را بر مدیریت همه گیری حفظ کنند. انتظار می رود با پیشرفت تولید واکسن در سال 2022 روند بهبودی خفیف ادامه یابد.

در همین حال ، با افزایش تورم به دلیل کمبود عرضه مربوط به همه گیری و افزایش قیمت کالاها ، چالش های جدیدی در حال ظهور است. از این رو ، نگرش های پیش بینی شده نسبت به چشم انداز و عدم قطعیت در مورد اینکه چگونه می توان بر همه گیری به سرعت غلبه کرد ، افزایش یافته است. با توجه به اشتغال ضعیف ، افزایش نابرابری ها و فقر ، آسیب پذیری های بخش شرکت ها و خطرات پایداری بدهی ، زخم های اقتصادی می تواند گسترده باشد.

معاملات مربوط به سیاست های کوتاه مدت حادتر شده است ، فضای مالی در حال حاضر فرسوده شده است ، فضای سیاست پولی کاهش یافته و خطرات ناآرامی های ژئوپلتیک و اجتماعی افزایش یافته است. با آماده شدن منطقه برای سفر جدید در جهان پس از همه گیری ، این بحران فرصت هایی را ایجاد می کند که می تواند منجر به بهبودی تحول آفرین با اقتصاد مقاومتر ، فراگیر و سبزتر شود.

برای تحقق این تحولات ، سیاستهای داخلی باید جامع بوده و از هم افزایی استفاده کنند. همکاری جهانی و منطقه ای همچنین برای استقرار واکسن و استفاده از دیجیتالی شدن ، سازگاری با تغییرات آب و هوایی و انتقال به وابستگی کمتر به کربن برای تقویت چشم اندازهای رشد میان مدت منطقه بسیار مهم خواهد بود.

نکات مهم

طیف گسترده ای از واکنش های سیاستی در حفاظت از معیشت و جمعیت های آسیب پذیر و کاهش خطرات بخش های اقتصادی ، بانکی و شرکتی نقش کلیدی ایفا کرد.

 اکثر کشورهایی که در طول سال 2021 مجدداً همه گیری کرونا را تجربه کردند ، اقدامات فوری را مطابق با فضای مالی خود تمدید کردند (به عنوان مثال ، الجزایر ، بحرین ، گرجستان ، قزاقستان ، مراکش و امارات متحده عربی). برخی از کشورها اقدامات جدیدی را در سال 2021 اعمال کردند (به عنوان مثال ، حمایت از شرکت های کوچک و متوسط  و خانوارهای آسیب پذیر در عمان، و انتقال وجوه نقدی جدید در سودان). در سایر کشورها ، اقدامات هزینه اضطراری یکسان ، کاهش یا مجاز به انقضا بود در حالی که برخی اقدامات حمایتی نقدی اندک، بدون هزینه مستقیم بودجه باقی مانده است (به عنوان مثال ، مصر و پاکستان برخی از اقدامات تخفیف مالیاتی را در محل).

در همین حال ، تورم اصلی در حال افزایش است که هم عوامل بین المللی و هم داخلی را منعکس می کند ، مانند افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی و هزینه حمل و نقل ، انتقال از استهلاک های قبلی ، بهبود داخلی در برخی از کشورها و تأمین مالی پولی در برخی دیگر. تورم غذایی در حال افزایش با تورم اصلی است، به ویژه در کشورهای LIC (به عنوان مثال ، جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان) و در کشورهایی که سهم زیادی از مواد غذایی وارداتی در اقلام مصرفی خود دارند (به عنوان مثال ، الجزایر و ارمنستان). بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی ، تورم اصلی در اردن ، مراکش ، قطر (از پایه پایین) ، عراق و پاکستان افزایش یافته است.

اشتغال در اکثر کشورها زیر سطح قبل از همه گیری باقی می ماند (به عنوان مثال ، ارمنستان ، بحرین ، ایران ، عربستان سعودی و تونس). به نظر می رسد حساسیت بازارهای کار به شرایط اقتصادی گسترده تر در بسیاری از کشورهای منطقه به طور متوسط   ضعیف است ، به ویژه در مواقع صعودی ، که نشان دهنده شیوع زیاد غیررسمی ، سایر تنگناهای ساختاری و چشم اندازهای کمتر اشتغال پس از دوره های طولانی بیکاری است (فصل 2) به این نشان می دهد که کاهش اشتغال در طول همه گیری ممکن است کمی طول بکشد تا از بین برود.

تأثیر همه گیری در بین گروه ها نابرابر بوده است. افراد کم مهارت ، جوانان ، زنان و کارگران مهاجر بیشترین آسیب را دیدند ، به طوری که میزان اشتغال زنان و جوانان در سال 2020 به ترتیب 6 و 10 درصد کاهش یافته است که بیشتر از مردان و کل بزرگسالان است (هر کدام حدود 4 درصد ) برخلاف بحران های قبلی ، از کارگران غیررسمی در امان نبودند. 

پیش بینی می شود تورم در سال 2021 به 10.5 درصد و در سال 2022 به 8.0 درصد برسد (تجدید نظر صعودی 0.3 درصد در هر دو سال). تورم بالا عمدتا توسط صادرکنندگان نفت غیر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد می شود و تورم در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2021 به 2.8 درصد می رسد.

انتظار می رود افزایش قیمت و صادرات نفت ، موقعیت خارجی صادرکنندگان نفت را تقویت کند ، زیرا موجودی حساب جاری آنها از کسری 1.9 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2020 به مازاد 3.6 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2021 (بالاتر از سطح قبل از همه گیری) تغییر می کند.  انتظار می رود که این مازاد به تدریج در راستای تثبیت قیمت نفت در کوتاه مدت کاهش یابد. انتظار می رود ذخایر ناخالص رسمی در سال 2021 با 95 میلیارد دلار افزایش به تقریبا 1 تریلیون دلار برسد که از آوریل بیش از 100 میلیارد دلار تجدید نظر صعودی است.

پیش بینی می شود کسری بودجه از سال 2021 کاهش یابد ، که نشان دهنده بهبود مداوم ، افزایش قیمت نفت ، اتمام اقدامات و تلاش برای ادغام است. با این وجود ، بدهی دولت به عنوان سهم از تولید ناخالص داخلی ، در حالی که نسبت به قله هایی که در طول بحران به دست آمده کاهش می یابد ، به احتمال زیاد در میان مدت بالاتر از سطح پیش بحران خود باقی خواهد ماند. در نتیجه ، پیش بینی می شود که نیازهای مالی ناخالص عمومی به طور کلی در طول 2021-22 در 473 میلیارد دلار ، در مقایسه با 310 میلیارد دلار در سال 2018-1919 ، افزایش یابد.

 

پیش‌بینی IMF برای اقتصاد ایران و جهان

پیش‌بینی IMF برای اقتصاد ایران و جهان

 

 

2020

GDP

 

2020

قیمت مصرف‌کننده

 

2020

کسری حساب جاری

 

2020

بیکاری

2021

2022

2021

2022

2021

2022

2021

2022

خاورمیانه و آسیای مرکزی

–2.8

4.1

4.1

10.1

11.7

8.5

–2.4

1.7

1.5

. . .

. . .

. . .

صادرکنندگان نفت

–4.2

4.5

3.9

8.1

10.8

8.2

–1.9

3.5

3.4

. . .

. . .

. . .

  عربستان سعودی

–4.1

2.8

4.8

3.4

3.2

2.2

–2.8

3.9

3.8

7.4

. . .

. . .

 ایران

3.4

2.5

2.0

36.4

39.3

27.5

–0.1

1.3

1.0

9.6

10.0

10.5

 امارات عربی متحده

–6.1

2.2

3.0

–2.1

2.0

2.2

3.1

9.7

9.4

. . .

. . .

. . .

 الجزایر

–4.9

3.4

1.9

2.4

6.5

7.6

–12.7

–7.6

–5.5

14.0

14.1

14.7

  قزاقستان

–2.6

3.3

3.9

6.8

7.5

6.5

–3.7

–0.9

–1.4

4.9

4.8

4.7

   عراق

–15.7

3.6

10.5

0.6

6.4

4.5

–10.8

6.2

4.0

. . .

. . .

. . .

  قطر

–3.6

1.9

4.0

–2.7

2.5

3.2

–2.4

8.2

11.6

. . .

. . .

. . .

  کویت

–8.9

0.9

4.3

2.1

3.2

3.0

16.7

15.5

13.3

1.3

. . .

. . .

 آذربایجان

–4.3

3.0

2.3

2.8

4.4

3.2

–0.5

7.8

7.7

7.2

6.4

6.3

  عمان

–2.8

2.5

2.9

–0.9

3.0

2.7

–13.7

–5.8

–0.9

. . .

. . .

. . .

  ترکمنستان

–3.4

4.5

1.7

7.6

12.5

13.0

–2.6

0.6

–1.2

. . .

. . .

. . .

  واردکنندگان نفت

–0.6

3.6

4.3

13.2

13.2

8.9

–3.6

–3.7

–4.0

. . .

. . .

. . .

  مصر

3.6

3.3

5.2

5.7

4.5

6.3

–3.1

–3.9

–3.7

8.3

9.3

9.2

  پاکستان

–0.5

3.9

4.0

10.7

8.9

8.5

–1.7

–0.6

–3.1

4.5

5.0

4.8

  مراکش

–6.3

5.7

3.1

0.6

1.4

1.2

–1.5

–3.1

–3.3

12.2

12.0

11.5

  ازبکستان

1.7

6.1

5.4

12.9

11.0

10.9

–5.0

–6.0

–5.6

. . .

. . .

. . .

  سودان

–3.6

0.9

3.5

163.3

194.6

41.8

–17.5

–10.1

–9.4

26.8

28.0

27.7

  تونس

–8.6

3.0

3.3

5.6

5.7

6.5

–6.8

–7.3

–8.4

17.4

. . .

. . .

  اردن

–1.6

2.0

2.7

0.4

1.6

2.0

–8.0

–8.9

–4.4

22.7

. . .

. . .

  لبنان

–25.0

. . .

. . .

84.9

. . .

. . .

–17.8

. . .

. . .

. . .

. . .

. . .

  افغانستان

–2.4

. . .

. . .

5.6

. . .

. . .

11.2

. . .

. . .

. . .

. . .

. . .

  گرجستان

–6.2

7.7

5.8

5.2

9.3

5.4

–12.5

–10.0

–7.6

18.5

. . .

. . .

  ارمنستان

–7.4

6.5

4.5

1.2

6.9

5.8

–3.8

–2.9

–4.0

18.0

18.5

18.3

  قرقیزستان

–8.6

2.1

5.6

6.3

13.0

7.8

4.5

–7.7

–7.6

6.6

6.6

6.6

  تاجیکستان

4.5

5.0

4.5

8.6

8.0

6.5

4.2

1.9

–1.9

. . .

. . .

. . .

  تقسیمات منطقه‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   قفقاز و آسیای مرکزی CCA

–2.2

4.3

4.1

7.5

8.5

7.5

–3.4

–0.9

–1.4

. . .

. . .

. . .

 خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) + افغانستان و پاکستان

–2.9

4.1

4.1

10.5

12.1

8.6

–2.3

2.0

1.8

. . .

. . .

. . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Middle East and North Africa

–3.2

4.1

4.1

10.5

12.7

8.6

–2.4

2.1

2.2

. . .

. . .

. . .

  اسرائیل

–2.2

7.1

4.1

–0.6

1.4

1.8

5.4

4.5

3.8

4.3

5.1

4.6

  مغرب عربی (شامل پنج کشور شمال و شمال غربی آفریقا:
 مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی و صحرای غربی) 

–7.9

14.0

2.8

2.3

6.0

5.6

–7.9

–4.0

–3.6

. . .

. . .

. . .

  مشرق عربی (شامل ۲ کشور شمال شرق آفریقا و ممالک عربی جنوب غرب آسیا: مصر، سودان، لبنان، سرزمین‌های فلسطینی، اردن، سوریه، عراق، کویت، عربستان‌ سعودی، یمن، بحرین، قطر، امارات و عمان)

1.4

2.7

4.7

8.3

8.0

7.8

–4.3

–4.9

–3.9

. . .

. . .

. . .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید