معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد:

تمدید زمان ثبت‌نام در سامانه ملی املاک

کدخبر: ۴۴۸۸۶۹
معاون وزیر راه وشهرسازی از احتمال تمدید مهلت زمان ثبت‌نام سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس نظر ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا خبر داد.
تمدید زمان ثبت‌نام در سامانه ملی املاک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راهو شهرسازی، در خصوص مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان گفت: بر اساس زمانبندی پیشین، پایان مهرماه مهلت ثبت‌نام سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین شد. چند هفته گذشته مکاتبه‌ای با دبیرخانه ستاد سران قوا (ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا) برای تمدید این مهلت داشتیم. زیرا شرایط ایجاب می‌کند تا با مهلت بیشتری این اقدام انجام شود و دراین خصوص منتظر نتیجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه با تمدید مهلت ثبت‌نام سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان برای درج اطلاعات هویتی و سکونتی، اطلاع رسانی مناسب انجام خواهد شد، در خصوص احتمال عدم مشارکت مردم در درج اطلاعات خود در سامانه اعلام کرد: بر اساس قانون (ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم) افرادی که اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان درج نکنند، واحد یا واحدهای آن‌ها به عنوان واحد خالی تلقی و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

محمودزاده ادامه داد: واحدهای خالی به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی خواهند شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از پالایش ثبت‌نام شدگان قانون جهش تولید مسکن همزمان با ثبت‌نام آن‌ها خبر داد و گفت: ثبت‌نام از متقاضیان مسکن در قانون جهش تولید مسکن در ادامه تعهد دولت و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر شروع نهضت ملی مسکن است که از امروز ۲۸ مهر و یک ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن با کار تمام‌وقت همکاران در سطح ستاد و استان‌ها، به مرحله اجرا درآمد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ساعات اولیه شروع ثبت‌نام بیش از ۱۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند، افزود: ثبت نام تا یک ماه ادامه دارد و درخواست ما از ثبت‌نام کنندگان این است که در انجام ثبت‌نام عجله نکنند تا سبب ترافیک در ثبت نام نشود.

مهلت ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان تمدید خواهد شد؟

محمودزاده اضافه کرد: تا یک ماه آینده بعد از تکمیل ثبت‌نام و همزمان با تکمیل ثبت‌نام، پالایش اطلاعات انجام می‌شود و کسانی که بر اساس شرایط، حائز شرایط دریافت مسکن هستند از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود تا مابقی مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

وی در خصوص شرایط افرادی که می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند، توضیح داد: در قانون جهش تولید مسکن، استثنائاتی برای بانوان مجرد وجود دارد. بدین نحو که بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن که به عنوان خودسرپرست تلقی می‌شوند، افراد معلول جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، نخبگان علمی که فاقد مسکن هستند و دیگر شرایط اعلام شده را دارند مشمول دریافت مسکن در این قانون هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهادی برای ثبت‌نام آقایان مجرد در قانون جهش تولید مسکن خبر داد و گفت: چنانچه پیشنهاد وزارت راه برای مشمول شدن آقایان مجرد برای ثبت‌نام در سامانه قانون جهش تولید مسکن فراهم شود این افراد می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند و مشمول دریافت این امتیاز شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت‌نام شدگان طرح اقدام ملی مسکن حائز امتیازات قانون جهش تولید مسکن می‌شوند یا خیر؟، گفت: تمام افرادی که در طرح‌های حمایتی قبل ثبت‌نام کردند، هرگونه مزیتی که در قانون جهش تولید مسکن ایجاد شود، مشمول آن‌ها نیز خواهد شد.

محمودزاده در خصوص زمان احتمالی بهره‌برداری از واحدهای مسکونی قانون جهش تولید مسکن، گفت: پیش‌بینی این است که بعد از صدور پروانه ساختمانی بین ۱۸ ماه تا ۲ سال صرف زمان ساخت خواهد شد، مشروط بر آنکه آورده متقاضیان در زمان مقرر، به حساب سازندگان واریز شود.

گفتنی است، بر اساس ماده ۵۴ مکرر، هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به این شرح هستند که برای اشخاص حقیقی در سال اول معادل ۶ برابر، در سال دوم معادل ۱۲ برابر و در سال سوم و بعد از آن مشمول ۱۸ برابر مالیات خواهد بود. این میزان برای اشخاص حقوقی دو برابر مقادیر اعلام شده، تعیین شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید