تورم از کنترل خارج شد؟

کدخبر: ۴۴۸۹۲۰
در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به استونی با ۶.۴ درصد بوده است و پس از این کشور نیز لیتوانی با ۶.۳ درصد و لهستان با ۵.۶ درصد قرار دارند.
تورم از کنترل خارج شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد، نرخ تورم در کشورهای اروپایی کاملا از محدوده هدف گذاری شده خود فاصله گرفته است.

متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در 12 ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۴ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۳.۶ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

در مقایسه با ماه قبل، نرخ تورم در یک کشور کاهش و در ۲۵ کشور افزایش داشته است. همچنین یک کشور نیز هیچ افزایش تورمی را تجربه نکرده است.  

انرژی با تورم ۴.۶۳ درصدی و خدمات با تورم ۲.۷۲ درصدی و تنباکو با تورم ۰.۴۴ درصدی پیشتاز گروه های مختلف بوده‌اند و کالاهای صنعتی نیز با تورم ۰.۳۳ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته است. تورم بخش مواد غذایی و نوشیدنی نیز طی این مدت ۰.۵۷ درصد بوده است.

در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به استونی با ۶.۴ درصد بوده است و پس از این کشور نیز لیتوانی با ۶.۳ درصد و لهستان با ۵.۶ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به مالت با ۰.۷ درصد بوده است و پس از این کشور، پرتغال با ۱.۳ درصد و یونان با مثبت ۱.۹ درصد قرار دارند.

از طرف دیگر طی این مدت نرخ تورم در بلژیک ۳.۸ درصد، آلمان ۴.۱ درصد،  فرانسه ۲.۷ درصد و در اسپانیا ۴.۰ درصد اندازه گیری شده است. در بین کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز تورم نروژ طی این مدت ۴.۸ درصد و سوییس ۰.۸ درصد اندازه گیری شده است.  

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه  بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید