بورس آمریکا صعودی شد/عملکرد خوب بورس اروپا و آسیا

کدخبر: ۴۴۸۹۲۱
نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان در سطح بالایی باقی مانده و چشم انداز اقتصادی را تا حدی تیره کرده است. برای نمونه در انگلیس با وجود کاهش نسبی سرعت بالا رفتن قیمت ها، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۱ درصد رسیده که بازهم یکی از بالاترین نرخ های تورم ۹ سال اخیر محسوب می‌شود.
بورس آمریکا صعودی شد/عملکرد خوب بورس اروپا و آسیا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،‌ بلومبرگ اعلام کرد، بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان صعودی بسته شدند.

نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان در سطح بالایی باقی مانده و چشم انداز اقتصادی را تا حدی تیره کرده است. برای نمونه در انگلیس با وجود کاهش نسبی سرعت بالا رفتن قیمت ها، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۱ درصد رسیده که بازهم یکی از بالاترین نرخ های تورم ۹ سال اخیر محسوب می‌شود. بانک مرکزی انگلیس دستیابی به تورم دو درصدی را تا پایان سال هدف گذاری کرده است.

دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری میلادی حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان به ۸۵۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد افزایش یافته است. کشورهای توسعه یافته با جذب ۴۲۴ میلیارد دلار از این سرمایه بیشترین سرمایه خارجی را جذب کرده اند. طی بازه زمانی فوق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا نسبت به نیمه نخست سال قبل به میزان قابل توجه ۹۰ درصد بیشتر شده است.  

 رشد اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در حالش کاهش است و این مساله به نوبه خود کمی فعالان بازار بورس را نسبت به چشم انداز پیش روی اقتصاد جهان نگران کرده است. اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال رشد ۴.۹ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۳.۰ درصد کمتر شده است. این رشد اقتصادی هم چنین ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بدترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو فصل اخیر محسوب می شود.

صورت های سود و زیان منتشرشده بسیاری از شرکت های بزرگ بورسی امیدوارکننده تر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد. میزان درآمد شرکت های بزرگ در سه ماهه سوم سال به ویژه در بخش خدمات مالی و بانکی افزایش قابل ملاحظه ای داشته که می تواند نویدگر افزایش حجم تجارت خارجی و سرمایه گذاری ها در ماه های پایانی سال باشد. از طرف دیگر بهبود نسبی وضعیت تراشه ها نیز می تواند در بخش صنعت به افزایش میزان تولیدات کارخانه ها کمک کند.

بازار کار بسیاری از کشورها تحت تاثیر پیامدهای کرونا باقی مانده است؛ داده های منتشرشده توسط وزارت کار آمریکا نشان می دهد تا پایان سپتامبر بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار آمریکایی بیکاری طولانی مدت را تجربه کرده اند بدان معنا که از زمان بیکاری آن ها بیش از ۶ ماه می گذرد. این رقم بیش از یک سوم کل جمعیت بیکاران را تشکیل می دهد. بالا بودن نرخ بیکاری احتمالا کار بانک های مرکزی را برای بازگرداندن شرایط اقتصادی به حالت عادی دشوارتر خواهد کرد.  

در حالی که بیشتر کارشناسان اقتصادی انتظار کاهش یا دست کم ثابت ماندن تورم آمریکا ر اداشتند، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به ۵.۴ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین به ۲۴.۸ درصد رسیده است.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ را به ۵.۹ درصد کاهش داده که این رقم ۰.۱ درصد کمتر از برآورد قبلی این نهاد است. صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده از رقم امسال نیز کمتر شده و به ۴.۹ درصد برسد. این نهاد با اشاره به اینکه اختلال های ایجاد شده ناشی از کرونا به ویژه در بخش تجارت خارجی ادامه خواهد داشت بار دیگر بر ضرورت واکسیناسیون تاکید کرد.

 احتمال تصویب مالیات جهانی بر درآمد شرکت های بزرگ تا حد زیادی روی تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام آن ها تاثیر منفی گذاشته است. قرار است از سال آینده حداقل مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر نگرانی های مالیاتی، نگرانی هایی در خصوص امنیت سایبری شرکت ها و آسیب پذیری آن ها در برابر حملات هکری وجود دارد. ایلان ماسک نیز از انتقال مقر این شرکت به تگزاس پس از اختلاف با مقامات کالیفرنیا خبر داد.  

تاکنون بیش از ۲۴۲ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۸۰۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۹۳۴ هزار و ۶۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۵۰ هزار و ۱۱ نفر، برزیل با ۶۰۴ هزار و ۲۲۸ نفر، هند با ۴۵۲ هزار و ۸۴۴ نفر، مکزیک با ۲۸۴ هزار و ۹۲۳ نفر و روسیه با ۲۲۶ هزار و ۳۵۳ نفر بوده است.

کریس بوشامپ - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تریدر آی جی - گفت: یک مساله آشکار در معاملات بازار این است که هنوز نگرانی های مختلف از شاخص های کلان اقتصادی مانع از سرازیر شدن بخش قابل توجهی از سرمایه های تازه به بازار می شود و این یعنی بازارها برای آغاز یک دوره صعودی پرقدرت با مشکل مواجه هستند. اینکه در نهایت بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو تصمیم بگیرند تا سیاست های معکوس سیاست های فعلی را اجرایی کنند، تعیین کننده خواهد بود.  

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۶۰۹.۳۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۷ درصد صعود تا سطح ۴۵۳۶.۱۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۵ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۱۲۱.۶۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۲۳.۱۰ واحد بسته شد.  

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۰۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۲۲.۹۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۵۴ درصدی در سطح ۶۷۰۵.۶۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۲۵ درصد بالا رفت و به ۹۰۱۷.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۱۴ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۲۵۵.۵۴ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۲۵ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۳۶.۰۲ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" کاهش ۰.۳۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۱۰.۱۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۴۱۳.۶۷ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۱ درصد افزایش به ۸۳.۸۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۹۴ درصدی به ازای ۸۵.۸۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۱.۳۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۸۲.۱۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۱۱ درصدی به ازای ۲۴.۴۵ دلار مبادله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید