دومین گفت و گوی تلویزیونی رئیس کل بانک مرکزی

صالح آبادی: نرخ سود افزایش نمی یابد/ برنامه بانک مرکزی برای حمایت از بورس

کدخبر: ۴۵۰۴۸۹
رئیس کل جدید بانک مرکزی امشب در یک گفتگوی ویژه خبری به ارائه دیدگاه ها و برنامه های خود پرداخت.
صالح آبادی: نرخ سود افزایش نمی یابد/ برنامه بانک مرکزی برای حمایت از بورس

به گزارش اقتصادنیوز ،رئیس کل جدید بانک مرکزی در ظرف کمتر از سه هفته دومین گفت و گو خود را نیز با تلویزیون انجام داد. او روز چهارشنبه 14 مهر 1400 بود که رئیس‌جمهور به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران، علی صالح‌آبادی را به سمت رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

یک روز پس از انتصاب به ساختمان جام جم رفت و دیدگاه های خود را بیان کرد اما در کمتر از سه هفته برای بار دوم مقابل دوربین نشست تا دیدگاه های خود را تشریح کند. ظاهرا رئیس کل جدید به حرف زدن زیاد علاقه دارد!. او در این گفت و گو درباره مدیریت بازار ارز، کنترل تورم و حمایت از تولید صحبت می کند.

جهش خیره کننده رمزارز شیبا اینو/ سبقت تاریخی شیبا از دوج کوین

رئیس کل بانک مرکزی گفت:برنامه ای برای افزایش نرخ سود اوراق دولتی نداریم کلا 43 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بازار بین بانکی فروخته شده است و افزایش نرخ در گذشته دو دهم درصد بوده و اوراق با همین نرخ ها به راحتی فروش رفته است و با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل 6 واحد درصد کاهش یافته است.

برنامه بانک مرکزی برای حمایت از بورس

صالح آبادی درباره حمایت بانک مرکزی از بورس گفت: تعامل بانک مرکزی و بازار سرمایه ادامه می یابد تا تعادل بازار سرمایه حفظ شود و بانک مرکزی تلاش دارد وام ها به کارگزاری ها با هدف حمایت از بورس به شرطی که به تولید آسیب نزند ادامه دهد. ظاهرا بانک مرکزی قصد دارد در این حوزه نسبت به گذشته انعطاف بیشتری نشان دهد.

او سیاست دیگر حمایت از بورس را شرکت تامین سرمایه برای بانک ها دانست و اعلام کرد: این شرکت ها جزء دارایی مجاز بانک ها شده است و بانک می توانند از این مسیر به بازار سرمایه کمک کنند.

۱۶ و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما ارز معامله شد

رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص مقدار ارزی که در سامانه نیما عرضه شده است گفت: ۱۶ و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما ارز معامله شده است

صالح آبادی ادامه داد: ارزش معاملات در سامانه نیما در سال گذشته حدودا دو برابر شده است.

میزان حجم معاملات در خصوص کالاهای اساسی

رئیس کل جدید بانک مرکزی  ضمن یادآوری میزان حجم معاملات در خصوص کالا های اساسی افزود: سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار حجم معاملات ارز کالاهای اساسی بوده است و امسال تا کنون ٩/٧ میلیارد دلار اختصاص یافته است و از این میان یک و نیم میلیارد دلار برای واکسن اختصاص یافته است. وصولی های ارزی دولت در هفت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته سه برابر شده است.

صالح‌آبادی درباره وضعیت بازار ارز گفت: در حال حاضر درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش یافته و دسترسی به منابع ارزی نیز بهتر شده است که این موارد به کنترل بازار ارز کمک کرده است.

حجم معاملات در بازار  متشکل ارزی

وی درباره حجم معاملات در بازار  متشکل ارزی خاطر نشان کرد : در بازار متشکل هم از زمانی که کار خود را شروع کرده است روز به روز عمق بازار بیشتر شده است، در سال ۹۸ عمق بازار ۵۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۹ به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است و امسال نیز تاکنون بیش از این میزان در بازار متشکل مبادله شده است.

او گفت: بانک مرکزی در این بازار بازارگردان است اما هیچگونه عرضه‌ای ندارد و خود صادرکنندگان ارز را در بازار عرضه می‌کنند و نیاز به استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در این بازار نیست.

صالح آبادی ادامه داد: بازار اکنون متعادل است و عرضه و تقاضا در بازار تعادل دارد. در زمانی که نیاز باشد بانک مرکزی می‌تواند به عنوان بازارگردان در بازار حضور پیدا کند اما در حال حاضر نیاز به حضور بانک مرکزی در این بازار بسیار کم بوده و ذخایر بانک مرکزی استفاده نشده است و بازار، خود را اداره کرده است. در صورتی که بازار نیاز به عرضه و تقاضا داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: بانک مرکزی اهداف و سیاست‌های خود را در بازار دارد اما سعی ما بر این است که بازار خودش را مدیریت کند و خوشبختانه تعادل بسیار خوبی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی برقرار است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تعیین نرخ در بازار ارز به عوامل متعددی بستگی دارد و تحلیلگران و کنشگران بازار رفتارشان در نرخ ارز تاثیرگذار است اما وظیفه بانک مرکزی این است که به تعادل در بازار ارز کمک کند و تلاش کند تا ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور بازگردد که این کار در اولویت سیاست‌های بانک مرکزی قرار دارد. از همه صادرکنندگان، شرکت‌های صرافی و بانک‌ها که در تعادل بازار نقش بسیار مهمی داشتند صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی در مورد موضوع تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: زمانی که نرخ ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، تقاضای مازاد بر نیاز نیز وجود خواهد داشت که شاید تقاضای واقعی هم نباشد اما به هر حال در حد نیازهایی که وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت صمت در چارچوب قوانین بودجه داشتند، توانستیم ارز مورد نیازشان را تامین کنیم.

صالح‌آبادی در ادامه درباره موضوع تورم نیز افزود: یکی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب حفظ ارزش پول ملی است. در حوزه تورم نیز دو عامل بسیار مهم مطرح است که یکی کسری بودجه دولت است که باعث افزایش پایه پولی و برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شود و بحث دیگر ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است که باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم می‌شود.

او ادامه داد: البته بحث دیگری نیز در گذشته وجود داشته که خالص دارایی‌های بانک مرکزی اضافه شده اما این دارایی‌ها مسدود بوده که بانک مرکزی آنها را خریداری و تبدیل به ریال می‌کرده و در اختیار دولت قرار می‌داده که باعث افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی می‌شده است.

ی با بیان اینکه فروش و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها یکی از برنامه‌های ما است، افزود: در این راستا بانک به بانک باید اموال خود را مشخص کنند، البته سامانه مهتاب وجود دارد اما اصلاح و بهبود این رویه جزو برنامه‌های من است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه کمک به بانک‌ها در کاهش معوقات، عمق بخشیدن به بازار بین بانکی و عملیات بازار باز و انضباط مالی بانک‌ها جزو رویکردهای اصلی ما در دوره جدید است، گفت: کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها که الان مصوبه هم در این زمینه وجود دارد، با اعمال ضوابط کنترلی بر بانک‌ها شروع شده است و ادامه می‌یابد.

وی افزود: همچنین، بانک‌ها حداقل ۳ درصد منابع سپرده شده را اوراق نگهداری کنند تا با ناترازی و محدودیت در تامین نقدینگی در موارد لزوم مواجه نشوند. این مورد بسیار مهم است چون موقعی که بانک‌ها کمبود نقدینگی پیدا کنند ممکن است به اضافه برداشت دست بزنند اما اوراق ذخیره نیازهای کوتاه مدت بانکی را مرتفع می‌کند.

صالح‌آبادی گفت: موضوعاتی مانند ارتقاء کیفیت اعتبار سنجی در شبکه بانکی و بهداشت اعتباری از مواردی است که پیگیری خواهد شد و در نهایت، بازگشت مناسب منابع به بانک ها و جلوگیری از اضافه برداشت ها را بدنبال خواهد داشت.

صالح آبادی با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد تسهیلات نظام بانکی در بحث تسهیلات سرمایه در گردش است به نظام مالیاتی ما برمی‌گردد افزود: نظام مالیاتی دو وظیفه دارد، وظیفه تامین منابع مالی برای دولت است و وظیفه دیگر تخصیص بهینه منابع در اقتصاد است که سرمایه ها به چه سمتی حرکت کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه فعالیت‌های غیرمولد و فعالیت های سفته بازانه از مالیات بالایی برخوردار هستند تصریح کرد: فعالیت‌های مولد از مالیات کمتری برخوردار است، نظام مالیاتی و رصد جریان وجوه در اقتصاد تعیین می کند که سرمایه به چه سمت حرکت کند.

وی تصریح کرد: نظام مالیاتی ما نیاز به قانون دارد و قانون آن در مجلس در حال آماده است و کمیسیون اقتصادی بر روی این موضوع کار کرده و مقدمات آن فراهم شده است و به زودی تصویب خواهد شد. ما بستر قانونی لازم داریم یعنی اگر سرمایه به سمت سوداگری ،ملک ،خودرو ارز، طلا و غیره برود معاف از مالیات هستند ،در حالی که اگر قانون تصویب شود مشمول مالیات می‌شوند.

صالح آبادی گفت: باید قانون برای آن داشته باشیم تا قانون نداشته باشیم نمی‌توانیم مالیاتی اخذ کنیم، رصد جریان وجوه را در بانک مرکزی داریم لذا به این اطلاعات دسترسی داریم و می توانیم اطلاعات را استخراج کنیم اما باید این مسائل اصلاح و به روز شود البته تا حد زیادی سامانه‌ها به روز و تکمیل شده است ولی هنوز جای کار دارد.

صالح آبادی همچنین درباره تامین اعتبارات بحث ساخت یک میلیون مسکن در سال و یا چهار میلیون در چهار سال، تاکید کرد: به هر حال قانون است و بخشی از برنامه‌های دولت هم به حساب می‌آید و حتما نظام بانکی برنامه‌ریزی می‌کند و یکی از مباحث هدایت اعتبار به همین بخش است.

۲۰ درصد تسهیلات نظام بانکی باید به بخش مسکن اختصاص پیدا کند

وی افزود: ۲۰ درصد تسهیلات نظام بانکی باید به بخش مسکن اختصاص پیدا کند، بنابراین باید این را به صورت جدی در نظام بانکی دنبال کنیم و حتما این کار را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در این مورد بخش اعتبار بانک‌ها مساله است، گفت: برای این موضوع روش‌های دیگری هم وجود دارد مثلا شکل‌گیری صندوق‌های مستغلات که این مساله خود ظرفیتی به حساب می‌آید یا بخشی هم از بازپرداخت‌های مسکن مهر است که به صندوق مسکن می‌رود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: علاوه براین نکته بسیار مهم منابع ساختمان‌سازی است که شامل زمین، مجوز و ساخت می‌شود. دولت زمین و مجوز را در اختیار دارد که بخش مهمی هم به حساب می‌آید و قسمتی از آن هم خیلی راحت قابل تامین است یعنی دولت به سازنده بخش خصوصی بگوید که زمین و مجوز را در اختیار می‌گذارم، هزینه ساخت را تامین کند، البته آنچه که برگردن بانک هست را هم ما به اجرا درمی‌آوریم.

صالح آبادی درباره نظارت بانک مرکزی برای شفافیت فعالیت بانک‌ها مانند املاک مازاد و بنگاه‌داری آنها نیز گفت: اتفاقا یکی از موضوعات بسیار مهم همین بحث شفافیت است. براین اعتقادم چنانچه نظارت عمومی بر عملکردها وجود داشته باشد بسیاری از مسائل حل خواهد شد. این کار را جزء کار خوب می‌دانم و به طور حتم در شورای پول و اعتبار مطرح خواهم کرد و تلاش می‌کنم که با شفاف‌سازی بیشتر حرکت صورت گیرد.

وی افزود: بانک به بانک اموال مازاد باید اعلام شود و بانک مرکزی و نظارت عمومی برآن نظارت داشته باشند، بنابراین یکی از محورهای اصلاح نظام بانکی، اصلاح نگاه بانک مرکزی به بانک‌ها است که نیاز به  بازتعریف دارد. نظارت‌های بانک مرکزی در گذشته مبتنی بر ریسک نبوده و این در حالی است که باید متناسب با ریسک نظارت تعریف شود.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید