ایران به یک کشور مهم اروپایی نیروی کار میفرستد

کدخبر: ۴۵۲۴۶۰
ایران آماده اعزام نیروی کار متخصص به فنلاند است.
ایران به یک کشور مهم اروپایی نیروی کار میفرستد

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از وزارت تعاون، حامد فروزان در دیدار مدیرکل امور بین الملل امور کنسولی وزارت امور خارجه فنلاند، گفت: ما روابط دیرینه ای با فنلاند داریم که می تواند یکی از فرصت‌های خوب را برای ادامه همکاری های بین دو کشور فراهم آورد.

وی افزود: موضوعات مختلفی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم با این نشست، سطح این همکاری‌ها بین دو کشور گسترش یابد.

فروزان، با بیان اینکه موانع متعددی نیز سر راه این همکاری‌ها بین دو کشور وجود داشته است اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و همکاری سفیر فنلاند در ایران، تعداد زیادی از متخصصین ایرانی جذب بازار کار فنلاند شوند.

مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در سال گذشته، اداره مهاجرت فنلاند، مجوز حضور ۱۷۹ نفر از متقاضیان کار ایرانی را در بازار کار صادر کرد و کشور ایران از نظر تامین نیازهای بازار کار فنلاند در بین کشورهای خارجی رتبه یازدهم را دارد.

بیش از ۱۷۰ کاریابی خارجی در ایران وجود دارد

وی، با بیان اینکه در حال حاضر، اعزام نیروی کار از طریق کاریابی های بین المللی که از سوی این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در ایران بیش از ۱۷۰ کاریابی خارجی وجود دارد که یکی از موسسات کاریابی ایران در هلسینکی هم حضور فعال دارد و فرآیند انتقال کارجویان ایرانی را انجام می دهد.

فروزان افزود: علاقمند هستیم که بخش خصوصی در ایران با موسسات خارجی فنلاند در زمینه اعزام نیروی کار فعال‌تر شود.
بیش از هفت هزار ایرانی در فنلاند مشغول فعالیت هستند

وی تصریح کرد: بر اساس آمارها ، حدود بیش از هفت هزار ایرانی در حوزه‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی در فنلاند مشغول فعالیت هستند و ایران هم از این نظر، جایگاه خیلی خوبی در کشورهای مختلف در اعزام نیروی کار متخصص تحقیقاتی، علمی و پژوهشی دارد.

فروزان بیان داشت : امیدواریم که بر اساس برنامه تقویت استعداد که دولت فنلاند برای اعزام نیروی کار برنامه‌ریزی کرده است، در خصوص ارتقای سطح کیفیت اعزام نیروی کار ایرانی، نیز بتوانیم نیروی کار بیشتری را به این کشور اعزام کنیم.

وی در خصوص کیفیت نیروی کار ایرانی نیز گفت : نیروی کار ایران، جوان و متخصص است که می تواند برای کشور فنلاند یک فرصت محسوب شود.

مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: به دلیل افزایش سطح تحصیلات تکمیلی و آموزش‌های حرفه‌ای در ایران، حجم بالایی از نیروهای متخصص ایرانی در کشور داریم.

وی توضیح داد: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مهندس حرفه‌ای ، بیش از یک میلیون نفر فارغ التحصیل رشته‌های معماری ، بیش از یک هزار متخصص جنگلداری و بیش از ۳۵۰ هزار نفر نیز در بخش مرتبط با کشاورزی آماده به کار در کشور وجود دارد.

فروزان، نیروی متخصص در ایران را قابل توجه وکم نظیر دانست و تصریح کرد: به لحاظ فرهنگی، زمینه کسب علم و مهارت آموزی بعد از انقلاب اسلامی در ایران گسترده شد، افزایش سطح تحصیلات و مهارت مردم در جمهوری اسلامی ایران از افتخارات ما محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح استاندارد آموزش‌های مهارتی در ایران به افزایش سطح نیروی کیفیت نیروی کار ایرانی منجر شده است، افزود: ما در خصوص اعزام نیروی کار به کشورهای مختلف، دارای تجربیات موفقی هستیم و از جمله آنها می توان به اعزام نیروی کار به استرالیا از طریق بخش خصوصی اشاره کرد که امیدواریم که این تجربه برای اعزام نیروی کار به کشور فنلاند نیز تکرار شود.

مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: علاقه مند هستیم که قرارداد بین بخش خصوصی ایران و فنلاند نیز در این زمینه منعقد شود تا اعزام نیروی کار به فنلاند تسهیل شود.

وی اظهار امید واری کرد: در اعزام نیروی کار متخصص و ماهر ایرانی به کشور فنلاند تسهیل گری صورت گیرد.

فروزان، همچنین اعلام آمادگی کرد: با کمک سفارت فنلاند، ارائه آموزش های مهارت و آموزش زبان به کارآموزان ایرانی قبل از اعزام صورت گیرد.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد؛ به منظور دسترسی سریع تر به بازار کار فنلاند، دفاتر حمایتی و هدایت نیروی کار ایرانی در فنلاند تاسیس شود تا ضمن پشتیبانی از نیروی کار ایرانی ، نیاز بازار کار این کشور نیز تامین شود.

مدیر کل امور بین الملل همچنین اظهار داشت: علاقه مند هستیم تا نشست های جداگانه کارشناسی نیز به صورت ویدئو کنفرانس بین دو کشور برگزار شود و هیات های کارشناسی در حوزه‌های مرتبط با وزارتخانه تبادل شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید وضعیت بیمه ، اسکان ، حقوق و دستمزد و نیروی کار ایرانی قبل از اعزام نیروی کار تعیین تکلیف شود، افزود: امیدواریم که همه اینها در قالب یک تفاهم نامه بین دو کشور منعقد شود.

فروزان، با بیان اینکه در ایران و همچنین در مجموعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، ظرفیت‌های فراوان اقتصادی وجود دارد که می‌تواند موجب تقویت روابط بین دو کشور شود ، افزود: در زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، شرکت‌های متعددی در حوزه اقلام صادراتی وجود دارند که می توانند موجب تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور شوند.

وی همچنین تصریح کرد: ما آمادگی داریم که از هیئت‌های تجاری فنلاند نیز میزبانی کنیم تا بتوانند با ظرفیت‌های اقتصادی ایران و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آشنا شوند.

مدیر کل امور بین الملل، همچنین از سفیر فلان نیز دعوت کرد تا از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و ظرفیت‌های این وزارتخانه بازدید داشته باشد.

در این دیدار، « پاسی اولاوی تو آمین»، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه فنلاند، نیز ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی ایرانیان گفت: روابط دیپلماتیک بین ایران و فلاند دارای پیشینه و قدمت زیادی است.

وی تصریح کرد: استفاده از نیروی کار تحت تاثیر شرایط کرونا قرار گرفته است.

« پاسی اولاوی تو آمین»، اظهار داشت : امیدواریم با بهبود شرایط کرونا ، روابط دو کشور در این زمینه نیز بیش از پیش توسعه یابد تا بتوانیم در خصوص تقویت و تحکیم روابط اقتصادی و تسهیل شرایط کاری اعزام نیروی کار ایران به فنلاند اقدامات جدی به عمل آوریم.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه فنلاند با اشاره به اینکه کشورش نیازمند نیروی متخصص است ، گفت : به همین منظور در تلاش هستیم بتوانیم شرایط را برای اعزام نیروی کار ایرانی به کشور فنلاند فراهم کنیم و شرایط را تسهیل کرده تا اعزام نیروی کار متخصص ایرانی با شرایط بهتری به کشور فنلاند انجام شود.

وی به برنامه تقویت استعداد برای افزایش حضور نیروهای خارجی متخصص در فنلاند اشاره کرد و افزود : ما در تلاش هستیم که بودجه بیشتری در این خصوص در نظر بگیریم تا بتوانیم نیروی کار متخصص را به فنلاند منتقل کنیم.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه فنلاند، با تاکید بر حذف موانع قانونی در زمینه اعزام نیروی کار به کشور فنلاند، تصریح کرد: تلاش شده است که این موانع برطرف شود تا شرایط برای ورود این افراد به بازار کار این کشور فراهم شود و در بحث مسائل حقوقی نیز با همکاری سفارتخانه درصدد هستیم تا این موانع را برطرف کنیم تا نیروی کار ایرانی بتواند وارد بازار کار فنلاند شود .

وی، همچنین در خصوص ویزا تایپ D نیز گفت : بخشی از برنامه ارتقای مهارت افراد متخصص مربوط به این ویزا است و ما درصدد هستیم که افراد متخصص را به فلاند بیاوریم ، این پیشنهاد در حال حاضر در مجلس این کشور مطرح است که در تابستان این پیشنهاد عملیاتی خواهد شد و در فاز اول متخصصین و کارآفرینان در بخش‌های مختلف در اولویت قرار دارند.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه فنلاند همچنین تصریح کرد : موارد پیشنهادی ایران به مقامات مشخص در این کشور انتقال داده خواهد شد.

در این نشست سفیر فنلاند در ایران نیز گفت : انتقال نیروی کار به ایران در حال حاضر جزو برنامه‌های اولویت‌دار در این کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با موانع و مشکلات قانونی نیز در این زمینه روبرو هستیم ، تصریح کرد: از جمله این موانع، می‌توان به باند های بدون مجوز و فاسد در این زمینه اشاره کرد که این مشکلات موجب شده محدودیت‌های برای انتقال نیروی کار به فنلاند داشته باشیم ، همچنین در تلاش هستیم که بودجه بیشتری را برای این کار در پارلمان تصویب کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید