مصرف گاز در ایران برابر با مصرف 12 کشور اروپایی

کدخبر: ۴۵۳۶۵۵
مصرف گاز در ایران برابر با مصرف 12 کشور ثروتمند اروپا شد.
مصرف گاز در ایران برابر با مصرف 12 کشور اروپایی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، مجید چگینی‌ در نشستی در معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: ما دومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان هستیم و چهارمین مصرف‌کننده‌ گاز پس از کشورهای آمریکا، روسیه و چین هستیم.

وی افزود: مصرف گاز در کشور ما برابر با مصرف 12 کشور ثروتمند اروپاست و باید فرهنگ مصرف در حوزه‌های مختلف نهادینه شود.

چگینی با بیان اینکه امسال شرایط مطلوبی در حوزه گاز نداریم، گفت: برای پایداری شبکه باید محدودیت‌هایی اعمال شود، امسال سرما زودتر از سال گذشته آغاز شد، پارسال از ابتدای آذر هوا رو به سردی رفت اما امسال از اواسط آبان با این شرایط مواجه بودیم و این موجب افزایش مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: مصرف خانگی و تجاری ما در یک روز از همین هفته 480 میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به روز مشابه در سال گذشته 90 میلیون مترمکعب افزایش داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: نیروگاه‌ها باید از سوخت مایع استفاده کنند که عمده آن نفت گاز است. همین امر موجب کاهش صادرات نفت گاز می‌شود و ضرورت دارم مردم حتما در مصرف بهینه گاز دقت کنند. البته در حوزه مشترکان دولتی بخشنامه‌هایی صادر شده است که مصرف گاز خود را کاهش دهند.

چگینی اضافه کرد: پس از نیروگاه‌ها، صنایع سیمان، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها نیاز به گاز دارند که تلاش می‌کنیم گاز آنها تامین شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: توصیه می‌شود در منازل خانوارها مصرف گاز را کاهش دهند، فرهنگ‌سازی در این زمینه از سوی رسانه‌ها انجام شود، تنظیم دمای خانه و پوشیدن لباس گرم در منزل به جای زیاد کردن درجه تجهیزات گرمایشی، باید به یک فرهنگ تبدیل شود و یا نسبت به دوجداره کردن پنجره‌ها اقدام کنیم تا انرژی کمتری هدر رود.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی خانه گرم می‌شود، ما معمولا به جای کاهش درجه تجهیزات گرمایشی، پنجره را باز می‌کنیم تا دما متعادل شود و این درست نیست، مردم ما نگرش مناسبی به انرژی ندارند.

چگینی با بیان اینکه از سال 94 تعرفه گاز تاکنون افزایش نیافته است گفت: 25.5 میلیون مشترک داریم و تعرفه ما 12 پله‌ای است که 76 درصد مشترکان در سه پله اول هستند و 50 درصد گاز تولیدی را مصرف می‌کنند و متوسط قیمت برای این سه پله 63‌ تومان است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: الگوی مصرف مناطق سردسیر 500 مترمکعب در ماه است که با احتساب متوسط قیمت 630 ریالی، قبض گاز آنها 350 هزار ریال است. در حالی که اگر همین گاز را صادر کنیم 3.7 میلیون تومان درآمد ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: ارتباط و تعهد ما برای همه صنایع کشور 8 ماه تحویل گاز و 4 ماه استفاده از سوخت دوم است، اما با وجود همه محدودیت‌ها تلاش کردیم صنایع در آن 4 ماه هم از گاز بهره ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید