بسته خبری اقتصادنیوز 23 آبان 1400

یک فولادساز بورس‌باز می‌شود /برنامه فروش اوراق

کدخبر: ۴۵۴۳۱۸
اقتصادنیوز: درحالی که برنامه فروش اوراق دولتی از سرگرفته می‎شود که نرخ سود بین بانکی در همان مرز بالای 20 درصد دنبال شد.
یک فولادساز بورس‌باز می‌شود /برنامه فروش اوراق

به گزارش اقتصادنیوز ، اخبار حول مذاکرات برجام در حالی دنبال می شود که هدف از سفر علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه تبیین سیاست های ایران برای دور جدید از مذاکرات اعلام شد. البته در اخبار آمده است که امروز مقام مسئول میز ایران در امریکا رابرت مالی به خاورمیانه سفر کرده است.

مذاکرات ایران و عربستان نیز بنا به روایت وزیر خارجه عربستان پیشرفت و روبه جلو داشته است.

مسکو همسو با تهران تاکید کرده خواسته حذف تحریم های ایران براساس معاده برجام طبیعی است و همسو با تهران خواهیم بود.

ماجرای آزادسازی منابع بلوکه شده

همزمان برخی خبرها هم حکایت از آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور دارد. اگرچه اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران در این کشور را تکذیب کرد.

خبری که خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری رسمی دولت) از آزادسازی 3.5 میلیارد دلار داده بود. البته در خبر دیگری مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از آزادسازی یک میلیارد دلار از پول های بلوکه شده برای تامین کالاهای اساسی داد.

افزایش نرخ سود میان بانکی

در خبری دیگر، بانک مرکزی اعلام کرد: مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به منطور فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه روز ۲۵ آبان با عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق اجرا می‌شود. همسو با این خبر، با اعلام گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بازار بین بانکی با افزایش ۰.۰۹ واحد درصدی نسبت به هفته قبل به ۲۰.۷ رسید. البته شیب افزایش نرخ سود نسبت به هفته‌های گذشته کمی کاهش داشت.

 تعیین تکلیف سهام باقی‌مانده دولت تا پایان سال جاری

در مهمترین اخبار صنایع، رئیس سازمان خصوصی سازی در اتاق بازرگانی حضور یافت و از تعیین تکلیف سهام باقی‌مانده دولت تا پایان سال جاری خبر داد. موضوع دیگر سیگنال های دوباره درباره احتمال اصلاح دوباره قیمت ها بود؛ موضوعی که به صورت غیررسمی مطرح است؛ افزایش قیمت خودرو مشروط به افزایش تولید خودروسازان بود. حالا انگار رئیس جمهور افزایش قیمت خودروسازان را موکول به بحث و بررسی آن در ستاد تنظیم بازار کرده است. باید منتظر ماند که در آذر ماه چه تصمیمی در این باره صورت خواهد گرفت.

تیراژ روزانه خودروسازان افزایش می یابد

 در حوزه اخبار شرکت ها هم خبرها حکایت از این دارد:

#فولاد | طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: نباید منابع مالی شرکت صرفا به نقدینگی و سودآوری محدود شوند، بلکه سبد سهام‌داری و سرمایه‌گذاری نیز باید به منابع مالی اضافه شوند و در این صورت است که ظرف چند ماه می‌توان به یک استراتژی بلندمدت کارآمد رسید.

#خودرو | با هماهنگی انجمن‌های قطعه‌سازی، به زودی تیراژ تولید در ایران‌خودرو به ۲۵۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.

#وصنعت | مشارکت 6 درصدی در بیمه اتکایی رایا (در شرف تاسیس) با سرمایه 500 میلیارد تومانی که 50درصد آن در تعهد موسسین است، به مبلغ 15 میلیارد تومان - این شرکت در نظر دارد به منظور توسعه خدمات و پوشش های اتکایی در کشور در سالهای اولیه صرفا در حوزه بیمه های غیر زندگی به فعالیت بپردازد و پس از ایجاد زیر ساختهای مناسب به پوشش بیمه های اتکایی زندگی ورود کند.

#بورس | در راستای اجرای تدریجی مصوبه مزبور در مرحله دوم، 5 درصد از سهام بورس اوراق بهادار تهران متعلق به سهامداران دسته نهادهای مالی و فعالان به دسته سایر اشخاص انتقال یابد و قابلیت معامله برای آنها در نماد بورس فراهم شود.

#تاپکیش | شرکت از طرح دادخواست حقوقی به منظور دریافت مطالبات از شرکت معمار صنعت ماهر خبر داد.

#کاوه | شرکت معدنی آهک کاوه قلعه گنج (سهامی خاص) واقع در استان کرمان شهرستان قلعه گنج، جزء شرکت فرعی 60 درصدی فولاد کاوه جنوب کیش(سهامی عام) جهت تولید آهک پخته (آهک کلسینه) با ظرفیت تولید 111 هزار تن در سال با سرمایه گذاری این شرکت حدوداً 84 میلیارد تومان در تاریخ 20 آبان 1400افتتاح شد.

#چدن | چدن سازان ایران، قطعی مکرر برق، تاثیر کرونا بر روند تولید، سفارشی محصول بودن و اجرای همزمان طرح های توسعه را از دلایل کاهش حجم تولید و فروش اعلام کرد.

#جوین | شرکت بهره برداری از پروژه واحد دوم فراوری بذر و بهره برداری از سه دستگاه سانتریفوژBWS کارخانه قند خبر داد.

#کاما | باما از اخذ گواهی کشف در شرکت تابعه خبر داد. گواهی کشف مواد معدنی مس، طلا و مولیبدن با ذخیره قطعی 69 میلیون تن در شرکت سرزمین جلگه های آسمانی. مالکیت شرکت باما در این شرکت 30 درصد است.

#وگردش | بانک گردشگری از فروش 15 درصد سهام شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان خبر داد.

#تماوند | تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق اجاره سرمایه گذاری غدیر (سهامی عام) با نرخ سود سالانه 18 درصد توسط تامین سرمایه دماوند (سهامی عام). درآمد بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق یاد شده جمعاً به 302.6 میلیارد تومان که شامل 22.6 میلیارد تومان درآمد تعهد پذیره نویسی در سال اول و مبلغ 280 میلیارد تومان درآمد بازارگردانی اوراق است که طی 4 سال آتی شناسایی خواهد شد.

افزایش سرمایه هایی که در راهند

اخباری که درباره افزایش سرمایه ها مطرح است:

#کویر | تولید سپید فراب کویر از افزایش سرمایه 130 درصدی از 1080 میلیارد تومان به 2484 میلیارد تومان از محل سود انباشته در مجمع خبر داد.

#کخاک | مجوز افزایش سرمایه 133 درصدی  از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#پردیس | سرمایه گذاری پردیس از 125 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان ( 140 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی در مجمع خبر داد.

#آریا | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 916.7 میلیارد تومان به 1375.1 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای احداث واحد جداسازی سی تری پلاس به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#پلاست | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 5.7 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 22 آبان تا 21 دی امسال تعیین شد.

#واحیا | مجوز افزایش سرمایه  700 درصدی از محل سود انباشته صادر شد.

4 مجمعی که برگزار شد

برخی از مجمع هایی که برگزار شدند:

#قپیرا | مجمع عمومی قپیرا با حضور 85.3 درصد از سهامداران برگزار و مبلغ 35 تومان سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد.

#حبندر | در مجمع امروز،  افزایش سرمایه ۱۸۴ درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده در دو مرحله تصویب شد.

#غمارگ | در مجمع غمارگ مطرح شد:  در خصوص افزایش سرمایه از محل اورده نقدی، در نظر داریم در حدود ۲۰۶میلیارد تومان این افزایش سرمایه انجام شود و طرح توجیهی آن در دست انجام است.

#کهرام | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه تولیدی گرانیت بهرام به میزان 867 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نهایی شد.

  • فولاد
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید