تصمیم وزارت خارجه ایران برای تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق

کدخبر: ۴۵۴۴۹۶
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از برنامه ریزی برای افزایش تجارت با عراق تا ۲۰ میلیارد دلار خبر داد.
تصمیم وزارت خارجه ایران برای تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مهدی صفری پس از جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی گفت: این چهارمین جلسه ستاد پس از انتصاب من به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی است؛ در جلسه امروز مسائل عراق و صادرات، واردات، شرکت‌هایی که خدمات مهندسی دارند و طولانی شدن برخی پروژه‌ها مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه سفر من به عراق به ویژه سلیمانیه و اربیل نیز از محور‌های این جلسه بود گفت: پروژه‌هایی که در این مناطق مرزی بازدید داشتم نیز مورد بررسی قرار گرفت.

آقای صفری افزود: بزرگترین مشکلی که درباره مرز‌ها داریم ساعات کاری گمرکات ما بود؛ آن طرف مرز به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند، ما هم باید گمرکاتمان را ۲۴ ساعته کنیم. اگر این موانع کوچک برطرف شود روابط تجاری با عراق در بخش شمال، که حدود ۶ میلیارد دلار است، به ۸ یا ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ همچنین اگر هدف تجارت را "۱۲ میلیارد دلاری" تعریف کنیم، می‌توانیم به رقم تجارت ۱۶ یا ۲۰ میلیارد دلار برسیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه مصوبات این جلسه شبیه مصوبات هیئت دولت است، اظهار داشت: مسئله مشکلات بانکی بین ایران و عراق در جلسه امروز مطرح و تا حدی رفع شد؛ مسائل گاز، برق، قرارداد‌های جدید و مذاکرات جدید نیز مطرح شد و به نظر من نتایج مثبت قابل لمسی داشت.

آقای صفری با تاکید بر اینکه تمرکز معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بر کشور‌های همسایه و ترانزیت است افزود: در دو هفته گذشته سفر‌هایی به قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان داشته ایم و تمام تمرکز ما این است که کشور‌هایی که به دریا راه ندارند از طریق بندرعباس و چابهار ترانزیتشان انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای گسترش همکاری‌های ترانزیتی با کشور‌های همسایه اظهار داشت: اولویت ما در معاونت دیپلماسی اقتصادی بحث ترانزیت است و روی "بندر چابهار" تمرکز کرده ایم.

معاون دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: عبور کامیون‌ها از پاکستان، ایران، ترکیه و آذربایجان نیز مطرح بود که انجام شد و در حال حل مسائل سوختی هستیم و در این صورت بین ۱۴ تا ۲۰ هزار کامیون تردد خواهند داشت.

آقای صفری ادامه داد: در همکاری با قرقیزستان تلاش داریم، از طریق "اوش" وارد "چین" شویم؛ وقتی ما ترانزیت را تسهیل می‌کنیم، باعث ایجاد شغل در داخل می‌شود و صادرات و واردات ما راحت‌تر می‌شود.

وی همچنین از حضور یک هیئت بزرگ از ازبکستان در ایران خبر داد و گفت: مشکل برخی کالا‌های قرنطینه‌ای ایران در مرز‌های ازبکستان با امضای پروتکلی رفع شد.

آقای صفری اعلام کرد: در دو ماه گذشته، صادرات، در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای آذربایجان اظهار داشت: ما فشار زیادی روی ارمنستان گذاشتیم و نهایتا از طریق دریای خزر و کشتی‌های کانتینری صادرات صیفی‌جات و میوه جات حل شد، همچنین در همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، "مسیر‌های رورویی" با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه "مسیر‌های رورویی" موقت است اظهار داشت: علاوه بر این "روروها" دنبال آن هستیم که برای ۸ تا ۱۰ رورو قرارداد بسته شود که یا بخریم و یا کارخانجاتمان بسازند، تا یکی از کریدور‌های ما بین شمال و جنوب از طریق دریای خزر شکل بگیرد.

آقای صفری با بیان اینکه هنوز مسیر ریلی آستارا - رشت تکمیل نشده است، گفت: تلاش می‌کنیم بین رشت، انزلی و بندر کاسپین مسیر قطاری شکل بگیرد و بتوانیم از طریق بندرعباس کالا را به دریای خزر و روسیه بفرستیم و کریدور شمال را شکل بدهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید