دلیل عقب ماندگی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران

کدخبر: ۴۵۴۴۹۷
رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر ایران، دلیل عقب ماندگی برنامه‌های توسعه در نیروگاه‌های تجدید پذیر را، نبود منابع برای پرداخت هزینه خرید تضمینی برق این نیروگاه‌ها دانست.
دلیل عقب ماندگی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ محمود کمانی در گفتگوی با رسانه ملی با بیان اینکه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر مدل قدیمی فعالیت این نیروگاه‌ها بوده است افزود: بر اساس این مدل، قیمت تولیدی هر کیلووات ساعت برق محاسبه و به سرمایه گذار پرداخت می‌شد.

وی گفت: این نوع خرید درحالی هدف گذاری شد که منابع کافی برای پرداخت هزینه‌های تمام شده در نظر گرفته نشده بود.

وی اضافه کرد: قیمت در نظر گرفته شده، مناسب بود، اما در پرداخت با چالش مواجه شد که همین موضوع سبب احداث فقط ۹۰۴ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور شده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیرو بهره وری انرژی ایران ادامه داد: در این بخش باید حمایت از سوی دولت انجام شود که البته به دلیل واقعی نبودن قیمت فروش برق به مردم امکان آن فراهم نشده است.

کمانی با بیان اینکه دولت با پرداخت یارانه از حامل‌های انرژی حمایت می‌کند ضمن اینکه نباید فشاری به مردم وارد شود، گفت: دولت باید مابه التفاوتی به این بخش پرداخت می‌کرد که به دلیل محدودیت منابع، انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو در مدل جدیدی برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر اقدام به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر خواهد کرد گفت: این ظرفیت در ۴ سال و با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع عملیاتی خواهد شد.

کمانی با اشاره به ابلاغ فراخوان در این خصوص افزود: تاکنون بخش خصوصی برای احداث ۴۴ هزارمگاوات اعلام آمادگی کرده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیرو بهره وری انرژی ایران با بیان اینکه به دنبال دریافت مصوبه شورای اقتصاد هستیم ادامه داد: در این طرح در مدت ۴ سال، اصل و سود پول سرمایه گذاری شده بازگشت داده می‌شود و پس از آن نیز برق با هر نرخی که در شبکه وجود دارد خریداری خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید