یک فرصت دیگر به معترضان مالیاتی/ برنامه جدی مالیاتی دولت

کدخبر: ۴۵۴۹۸۱
یک فرصت دیگر به معترضان مالیاتی داده شد. دولت ابراهیم رییسی البته برنامه جدی مالیاتی را در دستورکار دارد.
یک فرصت دیگر به معترضان مالیاتی/ برنامه جدی مالیاتی دولت

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از سازمان امور مالیاتی، داوود منظور با اشاره به مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰، از تمدید سه ماهه مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی که زمان مقرر برای انجام آن از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ بوده، خبر داد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور عنوان داشت: به موجب قسمت اخیر بند (۵) مصوبات هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ موضوع نامه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ رئیس دفتر رئیس جمهور، موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی که آخرین مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی آنان از تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ باشد و نیز احکام اجرای ماده (۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم و ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت سه ماه تمدید می‌شود.

منظور ادامه داد: حکم مذکور برای اشخاص حقیقی، موضوعیت داشته و براساس آن، مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، مهلت رسیدگی مجدد به پرونده مالیاتی در اجرای ماده (۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم و نیز مهلت رفع اختلاف با اداره امور مالیاتی در راستای مقررات ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده که آخرین زمان مقرر برای انجام آن از تاریخ یکم تیرماه سال جاری تا ۳۱ شهریورماه سال جاری باشد، به مدت سه ماه از تاریخ انقضای مهلت اعتراض یا رفع اختلاف با اداره کل امور مالیاتی (حسب مورد) تمدید می‌شود.

برنامه‌ جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه های خالی و خودروهای لوکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) داوود منظور، رئیس‌کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه دولت قبل تمایلی به اخذ مالیات از مرفهان نداشت، از برنامه‌ جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت خبر داد.

به‌علت عدم تصویب این آیین‌نامه‌ها در دولت قبل، دولت جدید که بر سر کار آمد از آنجا که در جهت عدالت مالیاتی عزمی جدی داشت، آیین‌نامه بند (خ) تبصره ۶ بودجه امسال را به تصویب رساند، به‌دنبال ابلاغ آن هم اقدامات لازم در زمینه طراحی و تبیین فرایندهای سیستمی و ایجاد امکانات سامانه و طراحی نرم‌افزار جمع‌آوری داده‌ها و همچنین مکاتبات با دستگاه‌های ذی‌ربط برای اخذ اطلاعات لازم به‌موجب قانون و آیین‌نامه مذکور به‌عمل آمده است.

البته با توجه به بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور شاید نیاز به خوداظهاری نباشد و باید این موضوع را بررسی کنیم و چه‌بسا با سرعت بیشتری بتوان آمار خانه‌های خالی را به دست آورد.

خوداظهاری مالکان املاک در سراسر کشور در سامانه مربوط به‌نشانی www.amlak.mrud.ir صورت می‌گیرد و وزارت راه و شهرسازی موظف است پس از اتمام مهلت خوداظهاری مذکور، اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به‌صورت برخط و از طریق وب‌سرویس در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. طبعاً پس از دریافت اطلاعات، خانه‌های مسکونی خالی مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهند شد که ضرایب آن به‌ترتیب برای سال اول، معادل شش برابر مالیات متعلقه، برای سال دوم، معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و برای سال سوم به بعد، معادل هجده برابر مالیات متعلقه می‌باشد و سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات قانونی را برای وصول این مالیات‌ها انجام خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید