راهکار دور زدن تحریم ها!

ایران به مشتریان نفت تخفیف می‌دهد

کدخبر: ۴۵۴۹۸۸
اقتصادنیوز: اگرچه اخبار حکایت از افزایش صادرات و فروش نفت ایران دارد اما با افزایش احتمالی سخت گیری ها در دولت بایدن، گزارش تخفیف نفتی ایران به مشتریان منتشر شده است.
ایران به مشتریان نفت تخفیف می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از اکوایران، درحالی که ایران و کشورهای غربی به همراه چین و روسیه قرار است در 29 نوامبر گفتگوها را برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم های ایالات متحده از سر بگیرند، خبرگزاری رویترز مدعی است صادرات نفت ایران به چین با قیمت‌های پایین‌تر و سهمیه‌های جدید دوباره بهبود یافته و بنابر گزارش‌ها اگرچه محموله های ژوئن تا ژوئیه با کاهش مجوز واردات تنزل یافت اما میانگین اوت تا اکتبر بطور میانگین به بالای ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

نفت تخفیف‌دار به ریسک نقض تحریم‌ها می‌ارزد؟

این گزارش می‌افزاید: خرید نفت خام از ایران توسط چین در سال جاری با وجود تحریم‌هایی که در صورت اجرا به واشنگتن اجازه می‌دهد تا کسانی را که آنها را نقض می‌کنند از اقتصاد ایالات متحده منع کند، ادامه یافته است.

تاجران و شرکت‌های رهگیری کشتی گفتند که واردات نفت ایران توسط چین به طور میانگین در سه ماه گذشته بیش از نیم میلیون بشکه در روز بوده است، زیرا خریداران ارزیابی می‌کنند که خرید نفت خام با قیمت‌های ارزان به خطرات ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا می‌ارزد.

دولت  رئیس‌جمهور جو بایدن تاکنون تصمیم گرفته است که تحریم‌ها را علیه افراد و شرکت‌های چینی در بحبوحه مذاکراتی که می‌تواند توافق هسته‌ای 2015 را احیا کند که به ایران اجازه می‌دهد دوباره نفت خود را بفروشد، اجرا نکند.

به گفته بازرگانان و منابع رهگیری کشتی، پس از کاهش در ماه ژوئن و ژوئیه نسبت به رکورد ثبت شده در ماه مه، به دلیل کاهش مجوز واردات، پالایشگاه‌های مستقل چینی دوباره از نفت خام ارزان‌تر ایران استقبال کردند زیرا دولت سهمیه‌های جدیدی را منتشر کرد.

اما لی، تحلیلگر بازار چین از شرکت ردیاب نفتکش Vortexa Analytics، گفت: «تخفیف خوب نفت ایران و سهمیه‌های واردات جدید، تقاضای پالایشگاه‌های مستقل چینی را پشتیبانی می‌کند».

محموله‌های نفتی ایران که اکنون به ارزش 1.3 میلیارد دلار در ماه است و بخش عمده آن به چین می‌رود، درآمد کلیدی را برای تهران فراهم می‌کند.

بر اساس داده‌های Vortexa Analytics، صادرات نفت ایران به چین در ماه اوت به ۶۶۰ هزار بشکه در روز و در سپتامبر به ۵۴۵ هزار بشکه در روز رسید، اما در اکتبر به ۴۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

صادرات نفت خام ایران در ژوئن و جولای کاهش و سپس در آگوست و اکتبر افزایش یافت.

بر اساس داده‌های Vortexa، میانگین سه ماهه صادرات این کشور به 560000 بشکه در روز رسیده است که نسبت به میانگین 478000 بشکه در روز در ژوئن و ژوئیه افزایش چشمگیر یافته است. این محموله ها در ماه می به اوج 730000 بشکه در روز رسیده بود، در حالی که میانگین سالانه تا پایان اکتبر 562000 بشکه در روز است.

سایر ردیاب‌های نفتکش گفتند که ارزیابی ورتکسا برای سه ماه، مشابه برآوردهای خودشان است.

دانیل گربر، مدیر اجرایی پترو لجستیک، ضمن اشاره به کاهش حجم واردات نسبت به اوایل سال، گفت: «در آینده، اگر چین بتواند جهش اخیر کووید را کنترل کند، با توجه به قیمت‌های بالای نفت، نظم اوپک و تخفیف‌هایی که روی نفت تحریم‌شده ایران وجود دارد ،از دیدن واردات قوی‌تر از این کشور تعجب نمی‌کنم».

البته طبق داده‌های گمرک، چین رسماً از ابتدای سال 2021 هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است، زیرا پالایشگاه‌های دولتی به دلیل تحریم‌های آمریکا کنار گذاشته شده‌اند.

به گفته تاجران، نفت خام ایران که حدود 6 درصد از واردات نفت خام چین را به خود اختصاص می دهد، در حال حاضر به عنوان نفت عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین وارد می شود.

معامله گران گفتند که نفت ایران آخرین بار با تخفیف 4 تا 5 دلاری در هر بشکه نسبت به نفت خام برنت با شرط تحویل، و حدود 6 تا 7 دلار کمتر از معیار خاورمیانه‌ای عمان معامله شد.

رضایت پکن از این معاملات نیز باعث جسارت تجار و خریداران شده است. یکی از مدیران بازرگانی مستقر در چین که در این تجارت دخیل است و به دلیل حساسیت موضوع حاضر به معرفی خود نشد، گفت: «دولت نمی‌خواهد مداخله کند زیرا ریسک‌های نزولی کمی برای این واردات می‌بیند.»

وزارت خارجه چین به رویترز گفت که باید به معاملات عادی تجاری بین چین و ایران احترام گذاشته شود، بدون اینکه وارد جزئیات در مورد محموله ها شود. این وزارتخانه اعلام کرد: چین از آمریکا می خواهد که تحریم های یکجانبه غیرقانونی را در اسرع وقت لغو کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در ماه سپتامبر به رویترز گفت که واشنگتن از خرید نفت چین از ایران آگاه است و دیپلماسی را به عنوان "مسیری موثرتر برای رسیدگی به نگرانی ها" می‌داند.

این مقام اما به دلیل حساسیت موضوع که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایالات متحده قبلاً تحریم هایی را با سختگیری اعمال کرده بود و در صورت لزوم دوباره این کار را انجام خواهد داد.

وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت نفت ایران هر دو از اظهار نظر خودداری کردند.

محموله‌های ژوئن و ژوئیه چین به ایران کاهش یافت زیرا پکن تجارت نامنظم سهمیه‌بندی را محدود کرد و مجوزهای واردات پالایشگاه‌های مستقل متوقف شد.

به گفته ورتکسا و مدیر بازرگانی مستقر در چین، در فاصله زمانی بین ژوئیه و سپتامبر، حدود 7 میلیون بشکه به انبارهای اوراق قرضه منتقل شد تا در انتظار انتشار سهمیه ماه اکتبر پکن باشد.

این بشکه‌ها متعاقباً در ماه اکتبر به استان شاندونگ، مرکز مستقل پالایش چین، انتقال یافتند.

میکال میدان، مدیر برنامه چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، گفت: «هر گونه پیشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای منجر به واردات بیشتر از ایران خواهد شد، اگرچه بسیاری از حجم‌ها ابتدا از مخازن متصل تخلیه می‌شود».

رویترز در پایان نوشته است: احتمال تجدید جریان از ایران در سال آینده بیشتر است.

  • 1598357467_bourseforum_ir-sabzbourse
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید