چند درصد از برنامه ششم توسعه محقق نشد

کدخبر: ۴۵۵۰۰۱
چند درصد از برنامه های شم توسعه محقق و چند درصد محقق نشد.
چند درصد از برنامه ششم توسعه محقق نشد

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الله هادی پور در نشست بررسی اجرای بودجه در طول برنامه ششم توسعه که بعد از ظهر امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهارداشت: در اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی به نقش دیوان محاسبات اشاره شده است و به عنوان بازو نظارتی مجلس مطرح است. دیوان محاسبات می‌تواند برایمان اعتباراتی که به عنوان بودجه عمومی مطرح می‌شود نظارت داشت باشد.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات پاسدار بیت المال است، افزود: گزارش‌های دیوان محاسبات شفاف است و تمام گزارشها در سایت منتشر می‌شود. دیوان تکلیفی مبنی بر تفریغ قانون ندارد و وظیفه ما این است که بر اجرای قانون بودجه نظارت کنیم. این کار با هدف اصلاح ساختار اداری و مالی صورت می‌گیرد. هرچقدر نظام اداری ما کارآمدتر باشد ما می‌توانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم.

حسابرس کل برنامه‌ریزی و توسعه دیوان محاسبات کشور ادامه داد: سال گذشته دیوان محاسبات در بحث برنامه ششم توسعه اهداف را بررسی کرد. در این برنامه ۴۲۱ بند و تبصره داشتیم که حدود ۳۰۰ بند از آنها مهم هستند. ۳۵ درصد از اهداف به طور کامل محقق شد، ۳۳ درصد فاقد عملکرد و ۱۴ درصد بین ۵۰ تا ۷۵ درصد عملکرد داشتند در واقع ۶۵ درصد از برنامه تحقق نیافته است.

وی گفت: برنامه ششم یک برنامه میان مدت است، وقتی می‌گوییم این برنامه اجرا نشده است باید آن را در برنامه یک ساله که بودجه است بررسی شود. در بحث اجرایی کردن قوانین، ۵۹ درصد آیین نامه های برنامه شش تصویب شده است اما دیگر آیین نامه ها نهایی نشده است. از ۵۸ درصد احکام بودجه ۵۵ درصد آنها عملکرد نداشته است. 

به گفته هادی پور، مجلس ما امروز به دنبال رفع مشکلات است. دلایل برخی از این عدم تحقق ها مشخص شده است. ضریب جینی که در برنامه ششم داشته ایم ۳۹ صدم درصد بوده که متاسفانه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نقش صندوق توسعه ملی که قرار بود افزایش یابد کاهش یافته است. تراز عملیاتی ما منفی بوده است و در درآمدهای مالیاتی نیز کاستی وجود دارد فقط در سال ۹۰ یا ۹۱ تحقق ۱۰۱ درصدی داشتیم. در نتیجه نتوانستیم به اهداف برنامه ششم برسیم اما هرکدام از این موارد نیاز به بررسی شود. گاهی اهداف آرمانی است و فقط مشکل در اجرا و یا قانون گذاری نیست.

هادی پور در خصوص  اجرای احکام برنامه ششم توسعه گفت: در فرآیند تغییر سه گام تغییر در دانش، نگرش و رفتار را داریم. تغییر در دانش رخ داد اما در بحث نگرش دولت متوقف شد. ضمن اینکه اقدامات عملی نیز در این زمینه رخ نداد. در نتیجه سیاستمداران کشور اول باید به این مسئله معتقد باشند و هدف آن حل مشکلات مردم باشد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد اعتماد کردم جذب می‌شود. مسئولان نیز باید پاسخگو باشند و برنامه‌هایی ارائه شود که اجرایی باشد.

حسابرس کل برنامه‌ریزی و توسعه دیوان محاسبات کشور در پاسخ به سوالی در باره عدم دلایل هماهنگی برنامه‌های توسعه و بودجه سنواتی گفت: دیوان محاسبات براساس وظیفه خود کانون توجه را بر حسابرسی مالی می‌گذارد. دیوان در حال حاضر در بازه دو ماهه گزارش بودجه را ارائه می‌کند و قصد آن پاسخگویی بیشتر است.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی که گاهی اوقات رخ می‌دهد، با رویکردی که دیوان محاسبات در نظر گرفته است و با گزارشاتی که ارائه می‌دهد تلاش شده تا پیگیری‌ها به درستی شکل بگیرد اما در گذشته که این اتفاق رخ نمی‌داده است و دلیل آن نیز این بوده است که قانون تکلیفی را در این خصوص برای دیوان محاسبات در نظر نگرفته است. 

وی افزود: با این وجود در دوره اخیر این اقدام صورت گرفته است. البته شرح وظایف قانونی دیوان نیز نیاز به تغییراتی دارد که باید اصلاح شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید