رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان خبر داد:

رونمایی از دروازه جدید صادرات ایران به اروپا و کانادا

کدخبر: ۴۵۵۴۵۸
رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان اظهار داشت که این همسایه شمالی، ظرفیت فراوانی برای صادرات مستقیم دارد و از همین طریق ایران می‌تواند به بازارهای دوردست نیز دسترسی پیدا کند.
رونمایی از دروازه جدید صادرات ایران به اروپا و کانادا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هرویک یاریجانیان اظهار کرد: متاسفانه با وجود آنکه ظرفیت بسیار گسترده‌ای برای همکاری‌های اقتصادی میان ایران و ارمنستان وجود داشته، ما در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم از این بستر به درستی استفاده کنیم و همین موضوع ایران را از برخی امکانات اقتصادی ارمنستان محروم کرده است.

وی با بیان اینکه تجارت در حوزه انرژی اصلی‌ترین رابطه اقتصادی دو کشور در طول این سال‌ها را تشکیل داده، بیان کرد: ما در سال‌های گذشته به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی گاز به ارمنستان شناخته شده‌ایم و در عوض از این کشور برق وارد می‌کنیم. در شرایطی که امکان گسترش روابط به سایر حوزه‌ها نیز وجود داشته اما تاکنون کمتر به این موضوع توجه شده، هرچند اخیر فضایی تازه در این حوزه باز شده است.

رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان ادامه داد: با توجه به مسائل سیاسی و جنگی که سال گذشته ارمنستان آن را تجربه کرد، امروز دو کشور آمادگی بیشتری برای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی از خود نشان داده‌اند و می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک سهم ایران از اقتصاد ارمنستان افزایش یابد.

یاریجانیان با بیان اینکه ایران امروز سومین تامین کننده کالا برای ارمنستان به شمار می‌رود، گفت: با توجه به عضویت ما در اوراسیا، امکان توسعه روابط در این بخش نیز به وجود آمده و می‌توان انتظار داشت که ما به زودی به عنوان دومین صادرکننده اصلی کالا به ارمنستان از چین نیز عبور کنیم.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد با اشاره به برخی ظرفیت‌های منحصر به فرد ارمنستان برای اقتصاد ایران، توضیح داد: ارمنستان با برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی روابط اقتصادی مناسبی دارد و برای مثال تعرفه تجاری میان ارمنستان و کانادا و سوییس بسیار پایین است. اگر ما صنایع بسته بندی خود را در این کشور فعال کنیم، امکانی جدید برای صادرات کالاهای ایرانی به مقاصد دورتر از طریق ارمنستان به وجود خواهد آمد.

یاریجانیان خاطر نشان کرد: همانطور که امروز کار بر روی جاده‌ای جایگزین به جای آذربایجان آغاز شده و به زودی این مسیر امن‌تر و ارزان‌تر در اختیار تجار ایرانی قرار می‌گیرد، در حوزه‌هایی مانند صنایع پلیمری، نساجی و مواد اولیه، ایران امکان صادرات به ارمنستان را خواهد داشت و در عوض با کشت فراسرزمینی امکان تامین برخی نیازهای ما مانند نهاده‌های دامی از ارمنستان نیز وجود خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید