ریزش قیمت نفت در واکنش به بلوف آمریکا

کدخبر: ۴۵۵۷۳۲
قیمت نفت روز جمعه با افزایش دوباره آمار ابتلا به کووید ۱۹ در اروپا که روند احیای اقتصادی این منطقه را به مخاطره می اندازد و دورنمای اقدام اقتصادهای بزرگ در برداشت از ذخایر ملی به پایین ۸۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.
ریزش قیمت نفت در واکنش به بلوف آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه ۲ دلار و ۳۵ سنت معادل ۲.۹ درصد کاهش یافت و در ۷۸ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در دسامبر در آخرین روز معاملاتش ۲ دلار و ۹۱ سنت معادل ۳.۶ درصد کاهش یافت و در ۷۶ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه بسته شد. وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژانویه که بزودی معاملات ماه آتی آمریکا خواهد بود، ۲ دلار و ۶۵ سنت معادل ۳.۴ درصد کاهش یافت و در ۷۵ دلار و ۷۸ سنت بسته شد.

هر دو شاخص برای چهارمین هفته متوالی کاهش هفتگی پیدا کردند.

اتریش نخستین کشوری در غرب اروپاست که پاییز امسال قرنطینه سراسری را برای مقابله با موج جدید شیوع کووید ۱۹ به اجرا می گذارد. آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، هشدار داد ممکت است قرنطینه کامل برای مقابله با کووید ۱۹ را اعلام کند.

نفت برنت امسال با احیای اقتصادهای جهان از پاندمی و افزایش تدریجی عرضه اوپک پلاس، حدود ۶۰ درصد رشد قیمت داشته است.

کِرِگ ارلام، تحلیلگر بازار شرکت OANDA در یادداشتی اعلام کرد بازار نفت از نظر بنیادین در وضعیت خوبی قرار دارد اما قرنطینه ها در حال حاضر یک ریسک بدیهی هستند اگر کشورهای دیگر اقدام اتریش را دنبال کنند.

دولتهای بعضی از اقتصادهای بزرگ جهان به دنبال درخواست آمریکا در حال بررسی برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک خود هستند. گمانه زنی ها درباره احتمال برداشت آمریکا از ذخایر نفت استراتژیک در هفته های اخیر باعث کاهش حدود چهار دلار قیمت هر بشکه نفت شده است و به گفته تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس، عرضه اضافی حداکثر ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در قیمتها به حساب آمده است.

در نتیجه هر گونه برداشت تنها یک علاج موقتی برای کمبود ساختاری فراهم خواهد کرد.

اوپک پلاس بر موضع خود برای افزایش تدریجی تولید نفت پا بر جا مانده و اعلام کرده است انتظار دارد عرضه نفت در نخستین ماههای سال ۲۰۲۲ از میزان تقاضا فراتر رود.

شرکتهای انرژی آمریکایی برای چهارمین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ نوامبر با هفت حلقه افزایش، به ۵۶۳ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است و ۲۵۳ حلقه معادل ۸۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا با هفت حلقه افزایش، به ۴۶۱ حلقه رسید در حالی که شمار دکلهای حفاری گاز ثابت بود و در ۱۰۲ حلقه ایستاد. با رشد حدود ۵۷ درصد شاخص قیمت نفت آمریکا، بعضی از شرکتهای انرژی اعلام کرده اند قصد دارند هزینه در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را افزایش دهند. اما با وجود رشد ۹۶ درصدی قیمت گاز در سال جاری، شرکتهای حفاری برای تولید بیشتر گاز تشویق نشده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید