میزان تولید برق در تابستان امسال چقدر بود؟

کدخبر: ۴۵۶۳۸۱
غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اظهار کرد: با توجه به تجربه پیک بار تابستان گذشته تدابیر لازم را اندیشیده بودیم و بر این اساس ۱۰تا ۱۲ هزار مگاوات تولید برقابی و ۵۰ هزار مگاوات تولید برق حرارتی داشتیم.
میزان تولید برق در تابستان امسال چقدر بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: با توجه به تجربه پیک بار تابستان گذشته تدابیر لازم را اندیشیده بودیم و بر این اساس ۱۰تا ۱۲ هزار مگاوات تولید برقابی و ۵۰ هزار مگاوات تولید برق حرارتی داشتیم، اما سرجمع مصرف کشور ۶۵ تا ۶۷ هزار مگاوات بود.

غلامعلی رخشانی مهر روز دوشنبه در آیین تجلیل از صنایع همکار برق در تبریز و آذربایجان شرقی در ایام پیک تابستان ۱۴۰۰، اظهار کرد: از طرف دیگر برخی اتفاقات نادر، خشکسالی و گرمای هوای بی‌سابقه در ۵۰ سال گذشته در کشور رخ داد و شرایط جدیدی حاکم شد.

وی افزود: بر این اساس با سه چالش مهم به طور همزمان مواجه شدیم بدین معنا که در اثر وضعیت خاص آب و هوایی، ۶۰ درصد از تولید برقابی خود را از دست دادیم؛ از سوی دیگر شاهد افزایش ۲ درجه‌ای دما به طور متوسط در سطح کشور بودیم و هر درجه افزایش دما یک هزار و ۸۰۰ مگاوات بر مصرف کل کشور می‌افزاید.

وی یادآوری کرد: سومین عاملِ شدت یافتن مشکل تامین برق، مصرف نزدیک به ۲ هزار مگاواتی دستگاه‌های رمز ارز بود که این عوامل اثرات دومینویی مشکلات برق و مصرف برق را موجب شد ، اما در نهایت این دوره را گذراندیم.

وی خطاب به صنایع همکار برق خاطرنشان کرد: از اینکه طی تابستان ۱۴۰۰، صبوری به خرج دادید و شرایط سخت را تحمل کردید متشکر و سپاسگزارم.

وی گفت: اما اکنون آنچه در زمستان با آن مواجهیم، بخش بزرگی از آن به خارج از وزارت نیرو مربوط است و به بالارفتن مصرف گاز بخش خانگی باز می‌گردد؛ در اثر این اتفاق، مصرف گاز نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه می‌شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر همچنین با اشاره به طرح‌های جدید تشویقی توانیر برای صنایع همکار از آنها خواست تا هر چه بیشتر در این طرح‌ها مشارکت کنند.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه پنج هزار مگاوات مصرف برق شهرک‌های صنعتی در کشور است، افزود: طرحی برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته‌ایم که بر این اساس واحدهای صنعتی می‌توانند در زمینه‌ دستگاه‌های تولید برق پراکنده، سرمایه‌گذاری کنند و تعرفه‌ها طوری تعیین خواهد شد که به نفع این صنایع باشد؛ البته ضوابط آنها به‌زودی اعلام می‌شود.

به گزارش ایرنا، شرکت توزیع نیروی برق تبریز از واحدهای صنعتی تراکتورسازی، پالاز موکت، ریخته‌گری سهند آذرین، تولید پیستون ایران و شیشه‌ آذر به عنوان صنایع همکار در پیک تابستان ۱۴۰۰ تقدیر کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید