اعتبار موردنیاز برای تکمیل مترو پرند چقدر است؟

کدخبر: ۴۵۶۴۰۶
علی‌ امام، مدیر عامل شرکت راه آهن تهران و حومه اظهار کرد: برای تکمیل و راه‌اندازی مترو پرند تا یک سال دیگر، ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.
اعتبار موردنیاز برای تکمیل مترو پرند چقدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علی امام روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از روند احداث مترو شهر پرند گفت: راه‌اندازی خط مترو پرند از سال ۹۱ آغاز شده و قرار بود با ۴۰۰ میلیارد تومان ۱۴ ماهه به اتمام برسد اما از آنجایی اعتبار این پروژه باید از طریق بودجه عمرانی دولت تأمین می‌شد منابع مالی آنطور که باید به این پروژه تخصیص پیدا نکرد.

وی افزود: در سال های ۹۵ و ۹۶ بخش‌هایی از این مسیر شامل ایستگاه مترو شهر آفتاب و فرودگاه امام بهره‌برداری شد و اکنون مسیر ۱۹ کیلومتری از فرودگاه امام تا شهر پرند باقی مانده که باید تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه ادامه داد: تا سال ۹۶ بودجه‌ای که در ردیف بودجه‌های کل کشور به این پروژه اختصاص پیدا می‌کرد حدود ۵۰ میلیارد تومان بود اما با پیگیری‌های شهرداری تهران در سالهای اخیر، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان ردیف بودجه در سال جاری به این پروژه اختصاص یافت که آنچه سازمان برنامه تاکنون تخصیص داده ۲۱۲ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت بودجه پیش‌بینی شده با سالهای گذشته این بود که معمولا سازمان برنامه و بودجه اسناد خزانه اسلامی را با سررسید ۲ ساله ارائه می‌کرد اما امسال آن را با سررسید سه ساله در نظر گرفته که نتیجه آن کاهش ۵۰ درصدی ارزش پول است.  

 امام اظهار داشت: سال گذشته راه اندازی یک لاین از مسیر مترو پرند پیش بینی می شد که این امر به ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و در این صورت می‌توان یک ساله این پروژه را به بهره‌برداری رساند.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع به حمایت دولت نیاز دارد ادامه داد: به محدودیت‌های دولت نیز واقف هستیم از این رو سال گذشته پیشنهاد شد زمین ۲۵ هکتاری متعلق به شرکت عمرانی شهرهای جدید به پیمانکار تعلق گیرد تا بتوان انجام پروژه را سرعت داد.

صرفه‌جویی ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت در یارانه سوخت با راه‌اندازی مترو پرند

مدیر اجرایی مترو پروند نیز در این بازدید گفت: با راه اندازی مترو پرند دولت می تواند بیش از ۸ برابر یارانه سوخت معادل ۹۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کند.

علیرضا کردرستمی با بیان اینکه شهر جدید پرند برای ظرفیت ۷۰۰ هزار نفر طراحی شده و در حال توسعه است، افزود: حدود ۳۵۰ هزار نفر در پرند ساکن هستند که ۴۰ هزار تردد به سمت تهران دارند و در واقع پرند برای افرادی که در تهران کار می کنند نقش خوابگاهی دارد.  

وی افزود: اگر ۲۰ هزار رفت و ۲۰ هزار بازگشت در نظر بگیریم که تقریبا برای هر حرکت ۵۰ کیلومتر پیمایش لحاظ می‌شود و مصرف هر خودرو را ۸ لیتر در نظر بگیریم شامل ۱۶۰ هزار لیتر بنزین می‌شود که با درنظر گرفتن ۲۳۰ روز کاری سالانه حدود ۳۷ میلیون لیتر سوخت با بهای ۱۱۰ میلیارد تومان مصرف می‌شود.

کردرستمی ادامه داد: از آنجایی که جمعیت پرند ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی شده با افزایش جمعیت تردد مردم آن بیش از ۲ برابر خواهد شد این در حالی است که دولت می‌تواند با تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه مترو عملا پول سه سال صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از آن خود کند، تمام ارکان مدیریتی کشور به دنبال این هستند که مصرف ناهنجار سوخت را کاهش دهند و به ثمر رساندن این پروژه می‌تواند به  تحقق بخشی این هدف کمک کند.

مدیر اجرایی مترو پرند گفت: راه‌اندازی متروی پرند می‌تواند در کاهش تصادفات، اتلاف وقت مردم و استهلاک خودروی آنها نیز اثرگذار باشد.   

به گزارش ایرنا، شهر جدید پرند با حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید