مجید عشقی: دولت درخصوص صندوق پالایش یکم پاسخ دهد

کدخبر: ۴۵۶۷۳۱
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اظهار داشت: سازمان بورس به‌عنوان یک نهاد غیردولتی از دولت پاسخی مناسب درخصوص صندوق پالایش یکم می‌خواهد.
مجید عشقی: دولت درخصوص صندوق پالایش یکم پاسخ دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در رابطه با چالش‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه اظهار کرد:در بازار سرمایه در گذشته تعداد ذینفعان کمتری را داشته ایم، اما اکنون ۷۵ میلیون ذینفع بازار سرمایه وجود دارد. همچنین بخشی زیادی از صنایع بزرگ کشور در بازار سرمایه حضور دارند.

او در نشست ماهانه جامعه اسلامی ایران افزود:دوره گذشته با یک تبلیغات نا به هنگام مردم را به بازار سرمایه دعوت کردند در حالی که این ظرفیت در بازار وجود نداشت.

عشقی افزود: در کمتر از ۵ ماه شاخص بورس از ۵۰۰ هزار واحد به دو میلیون رسید، اما اتفاق خاصی در شرکت‌ها رخ نداده بود. شاخص اصلا بیانگر میزان سود نیست. این موارد سبب ایجاد یک بی اعتمادی شد چرا که عمده مردم در زمان اوج وارد بازار شدند. به طور قطع بعد از رشد سریع بازار ریزش زیاد را خواهیم داشت. بازار‌ها باید با واقعیت اقتصاد برابری داشته باشند.

این مقام مسئول در رابطه با جایگاه بورس گفت:بخش عمده شرکت‌ها در بورس پذیرفته شده اند. بازار سرمایه درگاه اصلی شفافیت و بهبود اقتصاد کشور است. شرکت‌های پتروشیمی و فولادی باید موضوع خوراک شان شفاف شود. بورس از شرکت‌ها گزارش دریافت و این اطلاعات را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

او افزود: پذیرش شرکت‌ها در بورس، سبب کاهش تصدی گری دولت می‌شود. بنگاه‌ها می‌توانند تامین مالی کنند. دولت برای کسری بودجه می‌تواند از بازار سرمایه تامین مالی و آن را بعد به بورس بازگرداند.

عشقی بیان کرد: یکی از ابزار‌های خلق ثروت برای خانوار بازار سرمایه است. اگر بازار سرمایه را در بازه‌های مختلف زمانی با بازار دیگر مقایسه کرد به مراتب در حوزه بازدهی موفق‌تر است.

او گفت:باید به بازار سرمایه نگاه بلند مدت شود. بازار سرمایه بازار ریسکی است. ارزش بازار سرمایه اکنون ۷ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است.

عشقی مطرح کرد:بحث حکمرانی شرکت‌ها بسیار جدی است، اما در بازار سرمایه با قانون و الزمات جلوی بسیاری از کار‌ها گرفته می‌شود و در واقع شفافیت افزایش می‌یابد. انتشار اوراق برای تامین مالی شرکت‌ها با اعتبار سنجی در بازار سرمایه انجام می‌گیرد که بسیار به شرکت‌ها کمک می‌کند.

رئیس سازمان بورس مطرح کرد: در کل تامین مالی درشت از بازار سرمایه و خرد و کمتر از بانک انجام می‌گیرد. در گذشته تعداد کارگزاری‌ها محدود بود، اما حال شروع به شکستن انحصار کرده ایم از زمان فعالیت تیم ما دو کارگزاری جدید مجوز گرفته اند.

او گفت:بورس کالا فرصتی مناسب برای شفافیت فروش شرکت‌ها است. فولاد و میلگرد را افراد می‌توانند حتی شخصی مانند سیمان از بورس کالا خریداری کنند.

عشقی در رابطه با چالش بازار سرمایه گفت:یکی از چالش‌های اصلی این است که تصور می‌شود شاخص کل بورس رشد و نزول آن بر عهده سازمان بورس است، اما این گونه نیست. رشد و ریزش به موارد مختلفی بستگی دارد بازار سرمایه، بازار انتظارات است. زمانی که دولت‌ها با هر توجیحی قیمت‌ها را کنترل می‌کند و قیمت گذاری دستوری می‌شود سهام شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند و این دیگر دست سازمان بورس نیست دولت و مجلس باید به این موارد توجه کنند.

او گفت:برای ثبات بازار سرمایه باید سیاست‌های کلان نیز اصولی، بلند مدت و شفاف باشد تا شرکت‌ها بتوانند برنامه ریزی کنند.

عشقی با اشاره به صندوق پالایش یکم بیان کرد: در رابطه با پالایش یکم باید گفت این سهم را ۱۰ هزار تومان با یک فرمول مشخص به مردم فروخته ایم، حال فرمول آن تغییر کرده و اکنون هر سهم صندوق پالایش یکم به ۷ هزار تومان رسیده است. سازمان بورس به عنوان یک نهاد غیر دولتی از دولت پاسخی مناسب در این زمینه می‌خواهد مردم نیز معترض هستند و این اعتراض به حق است.

او گفت:پول مناسبی به سمت بازار در حال آمدن بود، اما با چند تصمیم ناگهانی و چند گفته و عملکرد نامناسب این روند مجدد تغییر کرد. با همین تغییر سیاست‌ها است که اعتماد‌ها از بین می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید