بسته خبری « اقتصادنیوز » چهارشنبه 10 آذر 1400

بازارها چشم انتظار مذاکرات /اخبار جدید از بودجه 1401

کدخبر: ۴۵۸۴۴۶
اقتصادنیوز: مذاکرات برجامی وین حساسترین موضوعی است که بازارها از امروز با اعلام نتایج دور نخست گفت و گوهای ایران و طرف های اروپایی و روسیه و چین گرای خود را از آن میگیرند.
بازارها چشم انتظار مذاکرات /اخبار جدید از بودجه 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، در بسته خبری 10 آذر، مهمترین رویدادی که بازارها را تحت تاثیر قرار داد، تداوم دور جدید از مذاکرات برجامی وین است . هر چند که موضوع بررسی لایحه بودجه سال آینده در دولت و ارسال آن به مجلس تا نیمه آذر از دیگر موضوع های مهمی است که بازارها را تحت تاثیر قرار میدهد.

اخبار سیاسی | مذاکرات برجامی وین

درحالی که امروز نتایج اولیه از دور جدید مذاکرات برجامی وین به بازارها گرای خواهد داد اما در مهمترین خبر، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه بعد از گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه با ابراهیم رییسی، رئیس جمهور برای گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای از جمله برنامه هسته‌ای ایران، به منطقه خلیج‌فارس سفر می‌کند.

روز سه شنبه روز دوم مذاکرات برجامی وین در کارگروه لغو تحریم‌ها بین طرف های ایرانی و طرف های اروپایی و و چین روسیه پیگیری شد. یک مقام مسئول ایرانی البته در حاشیه مذاکرات وین در گفت‌و‌گو با الجزیره در پاسخ به ادعای رویترز گفته است: توافق موقت در وین را رد می کنیم، زیرا با منافع ما تناقض دارد و برنامه هسته ای ما را محدود می کند. از نظر این دیپلمات، پیشرفت در مذاکرات وین به دادن ضمانت های واقعی درباره تحریم ها بستگی دارد.

پیش تر رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی مدعی کرده بود: 70 تا 80 درصد متن پیش‌نویس توافق در مذاکرات وین نوشته شده است. ابراهیم رییسی، رییس جمهور خطاب به امریکا و اروپا گفت: اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند به هیچ عنوان نگران انجام تعهدات از جانب ایران نباشید.  امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم گفته بود: درباره موضوعات فرابرجامی مذاکره نخواهیم کرد. مذاکره کننده ارشد روسیه در وین گفته است: امریکا آمادگی خود را اعلام کرده که در ازای بازگشت ایران به اجرای تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته‌ای، تمامی تحریم‌های مغایر با مفاد برجام را لغو کند. وزارت امور خارجه روسیه بر عزم شرکای برجام برای به نتیجه رساندن هرچه سریع‌تر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تاکید کرد. در همین حال یک مقام ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت مذاکره کننده ایران در این نشست گفت در صورتی که خواسته‌های ایران برآورده نشود، ایران برنامه هسته‌ای خود را تشدید خواهد بخشید. معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته بود: وارد جزئیات مذاکراتی که در حال حاضر جریان دارند، نمی‌شویم اما فقط می‌توانم تاکید کنم مذاکرات غیر مستقیم خواهند بود. 

اخبار اقتصادی | بررسی لایحه بودجه 1401 در دولت

سایر رویدادها که روی روند معاملات بازارها اثرگذار بوده است، در حیطه اقتصادی در جریان است.

حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی سازی در جلسه ای گفته است: امسال 250 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولتی باید در بازار سرمایه فروخته شود که با توجه به مشکلات بازار سرمایه تاکنون ریالی از آن محقق نشد!

روز سرنوشت ساز برای قیمت خودرو

در حوره خودرو نیز، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفته است: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است امروز (چهارشنبه) جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.  پیش تر قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا اینکه قیمت‌ها دستخوش تغییر نشده و ثابت باقی بماند، وجود دارد. مطابق رویه قبلی، افزایش قیمت خودرو هر ۶ ماه یک‌بار با اعلام تورم از سوی بانک مرکزی توسط شورای رقابت اعلان می‌شد که همان نیز کفاف افزایش هزینه‌های خودروسازان را نمی‌داد.

اتاق شیشه ای در بانک ها

‌در خبر مهم دیگری در حوزه بانک ها، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس خبر داد:بانک‌ها در اتاق شیشه‌ای؛ شفافیت اطلاعات مالی بانک‌ها را باید ارایه دهند. در واقع با تغییر در محتوای اطلاعات گزارش‌ فعالیت ماهانه بانک‌ها، شفافیت اطلاعاتی در این صنعت بهبود خواهد یافت و تمام فعالیت بانک‌های بازار سرمایه به صورت ماهانه در سامانه کدال افشا می‌شود.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: به مرکز دادخواهی مالیاتی ابلاغ شد شکایت‌های ‎تولیدکنندگان درباره ‎مالیات باید در کمتر از یکماه بسرعت رسیدگی شود. نظارت وزارت اقتصاد بر روند شکایات مالیاتی هم از دیروز ‎سامانه‌ای شد تا سفارش و توصیه در مسیر رسیدگی پرونده‌ها کاهش یابد. مسیر کاغذی حذف شد.

در خبر مهم دیگری، روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اعلام کرد: با عبور یک میلیون و 153 هزارتن کالای خارجی از مسیر ایران در آبان ماه، رکورد ترانزیت ماهانه از کشورمان شکسته شد.

از دیگر خبرهایی که بر روی روند بازارها اثرگذار بود، درباره بررسی بودجه 1401 است. براین اساس دولت برای بررسی تبصره های بودجه سال آینده دیروز و روزهای چهارشنبه (امروز) و پنجشنبه (فردا) در نوبت صبح و عصر جلسه خواهد داشت تا در زمان مقرر این لایحه تدوین و به مجلس تقدیم شود. در همین حال رییس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با وزیر امور خارجه گفته بود: لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم ها بسته شده، از ابتدا هم دولت گفته بود برای اقتصاد برنامه دارد و سفره مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد. روز گذشته همچنین در جلسه ای، سیاست دولت برای ساماندهی دلار ۴۲۰۰ تومانی و بورس با حضور خاندوزی و عشقی بررسی شد.

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در هیات دولت همچنین گفته است: مولد سازی اموال مازاد دولت برای جبران کمبود در منابع مالی، سریعا اجرایی شود. احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در خبر مهم دیگری گفته است: به مرکز دادخواهی مالیاتی ابلاغ شد شکایت‌های ‎تولیدکنندگان درباره ‎مالیات باید در کمتر از یکماه بسرعت رسیدگی شود. نظارت وزارت اقتصاد بر روند شکایات مالیاتی هم از دیروز ‎سامانه‌ای شد تا سفارش و توصیه در مسیر رسیدگی پرونده‌ها کاهش یابد. مسیر کاغذی حذف شد.

نرخ سود بین بانکی افزایش می یابد؟

براساس آمارها و برآوردها، بعد از اولین هفته عملیات بازار باز در سال جاری، این هفته با ترزیق 25 هزار میلیارد تومن بزرگترین مداخله انبساطی بانک مرکزی در عملیات پولی اتفاق افتاد.به این ترتیب برآیند تزریق بانک مرکزی از ابتدای سال 1400 با رسیدن به بیش از 71 هزار میلیارد تومن بیشترین رقم خود را تجربه کرد می توان نتیجه گرفت بانک مرکزی تمایلی ندارد نرخ سود بین بانکی به بالای 22 درصد حرکت کند.

اخبار شرکت ها | شرکت سیمانی کارگزاری بورس افتتاح می کند

در حوزه شرکت ها، بخشی از معاملات نمادهای معاملاتی #سشرق و #جم در روز جاری سه شنبه مورخ 1400/09/09 تایید نشد و البته معاملات فولاد در بورس کالا به تایید ناظر بازار رسید.

مهمترین اخبار شرکت ها عبارتند از:

#فارس |  مجید قربان زاده، رییس کل سازمان خصوصی سازی از اراده دولت برای فروش ۱۸ درصد سهام باقیمانده خود در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از طریق مزایده خبر داد.

#شستا  #هپکو | با دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های تابعه شستا مکلف شدند تا ماشین‌ آلات صنعتی مورد نیاز خود را از شرکت هپکو خریداری نمایند و موجب رونق این کارخانه ‌شوند. در همین حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته است: ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی تهاتر شد‌.

#غزر | زرماکارون به میزان 12 درصد در سهام گروه توسعه صنعتی خودروسازی زر سرمایه گذاری کرد و گروه توسعه صنعتی خودروسازی زر جهت خرید ملک اداری و تجاری (دفتر مرکزی خودروسازی زر) در حال ساخت با مساحت کل بنا 9578 متر مربع (تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی) اقدام کرد. از آنجا که افزایش سرمایه گروه توسعه صنعتی خودروسازی زر در مرحله اول از 10 میلیون تومان به 330 میلیارد تومان است، سهم شرکت صنعتی زرماکارون نیز 39.6 میلیارد تومان است. زرماکارون در مدیریت سرمایه اقتصادی آتیه زر نیز سرمایه گذاری کرد. زرماکارون به میزان 10 درصد در سهام مدیریت سرمایه اقتصادی آتیه زر سرمایه گذاری کرد و گروه توسعه صنعتی خودروسازی زر جهت خرید ملک اداری و تجاری (دفتر مرکزی خودروسازی زر) در حال ساخت با مساحت کل بنا 9578 متر مربع واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، اقدام کرد. مدیریت سرمایه اقتصادی آتیه زر دارنده 6 درصد از کل سهام گروه توسعه صنعتی خودروسازی زر است. از آنجا که افزایش سرمایه مدیریت سرمایه اقتصادی آتیه زر در مرحله اول از 10 میلیون تومان به 19.8 میلیارد تومان است، سهم صنعتی زرماکارون نیز 1.9 میلیارد تومان است.

#قچار | فرآورده های غذایی و قند چهارمحال از توضیح درباره 11 بند گزارش حسابرسی خبر داد.

#بهپاک | صنعتی بهپاک از دلایل هفت گانه ورود به صنعت خوراک دام و طیور و احداث کارخانه در این زمینه در شهرستان بهشهر خبر داد. این شرکت همچنین از افزایش نرخ روغن خام براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار در شهریور امسال خبر داد.

#تمحرکه | ماشین سازی نیرومحرکه درباره گزارش سه ماهه شرکت شفاف سازی کرد.

#صبا |  صبا تامین اعلام کرد: محمدجواد میرطاهر به عنوان مدیرعامل و نائب رئیس هیئت‌ مدیره سرمایه‌گذاری صبا تأمین منصوب شد.

#زاگرس | پتروشیمی زاگرس اعلام کرد: با عنایت به اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز ودر نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت ، واحد اول تولیدی این شرکت تا اطلاع ثانوی به دلیل قطع گاز از سرویس خارج شد که در این راستا طبق برنامه ریزی بعمل آمده ، شرکت همزمان اقدام به شروع تعمیرات دوره ای واحد اول تولیدی کرد.

#شپاس | نفت پاسارگاد درباره علل کاهش تولید و فروش محصول 60/70 اعلام کرد: براساس گزارش جدول نامه پیوست واطلاعات مشروحه فروش محصول 60/70 فله و بشکه در قیاس با سال گذشته روند کاهشی داشته که دلیل آن تغییر تقاضای بازار/مشتریان جهت برداشت محصولاتی همچون AC30 فله و بشکه ، AC40 فله ، 60/70 جامبوبگ بود. البته به این نکته نیز بایستی توجه نمود که برآیند تولید و فروش در مهر ماه سالجاری در مقایسه با سال گذشته روندی مثبت و رو به رشد بود که حاکی از تعامل با مشتریان است. روند تولید مظروف بشکه به دلیل وضع مقررات در کشورهای مقصد با رویکرد حفظ و رعایت قوانین زیست محیطی با کاهش مواجه خواهد بود که شرکت نفت پاسارگاد در تلاش برای استفاده از سایر شیوه های بسته بندی نوین است.

#وغدیر | محمدرضا سلیمانیان، مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر ۲۰ آذر سیمان غدیر آماده عرضه شده و‌ چند شرکت دیگر همچون سیمان سفید شرق تا پایان سال عرضه خواهند شد. ارزش بازار سیمان غدیر حدود ۴هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. حسین بوستانی مدیرعامل اعتضاد غدیر هم گفته است: در حال رایزنی با سازمان هستیم تا یک کارگزاری نیز در دل این هلدینگ غدیر افتتاح شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته است که گروه مالی غدیر بورسی میشود و سودآوری آن با جهش 8 برابری روبه رو میشود.

#تجلی | تجلی توسعه معادن و فلزات گفته است با توجه به افزایش سرمایه و ورود منابع عملیاتی، فعالیت های شرکت در سال مالی جاری رشد چشمگیری داشته است.

#کوثر | بیمه کوثر اعلام کرد: در سبد دارایی خود سهم بیشتری از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی نصیبمان خواهد شد. لذا افزایش سرمایه در راستای استراتژی ها و برنامه های شرکت خواهد بود.

جزییات از 12 افزایش سرمایه

همچنین افزایش سرمایه به شرح زیرند:

#فرابورس | افزایش سرمایۀ شرکت از 280 میلیارد تومان به 700 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته و اندوخته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وپویا | مجوز افزایش سرمایه  75 درصد مدیریت سرمایه گذاری پویا از محل  مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#واعتبار | مجوز افزایش سرمایه  125 درصدی سرمایه گذاری اعتبار ایران از محل سود انباشته  صادر شد.

#آریا  | مجوز افزایش سرمایه  50 درصدی آریا ساسول از محل سود انباشته  صادر شد.

#چافست | مجوز افزایش سرمایه  95 درصدی افست از محل سود انباشته  صادر شد.

#وصنا | مجوز افزایش سرمایه  85 درصدی گروه صنایع بهشهر ایران از محل سود انباشته  صادر شد.

#ونفت | مجوز افزایش سرمایه  203 درصدی سرمایه گذاری صنعت نفت از محل سود انباشته صادر شد.

#دلقما | مجوز افزایش سرمایه  898 درصدی دارویی لقمان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد

#پدرخش | مجوز افزایش سرمایه  180 درصدی درخشان تهران از محل سود انباشته  صادر شد

#کطبس | مجوز افزایش سرمایه  324 زغال سنگ نگین طبس از محل  مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به جهت اصلاح ساختار مالی و رعایت حداقل سرمایه موردنیاز شرکتهای پذیرفته شده در بازار دوم بورس صادر شد.

#پیزد | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه مجتمع صنایع لاستیک یزد به میزان 300 درصد از محل سود انباشته به تصویب مجمع رسید.

#کچاد | افزایش سرمایه 260 درصدی صنعتی و معدنی چادرملو از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

تاریخ زمان و مکان برگزاری مجامع

در خصوص مجمع عمومی ها هم:

#فملی | 6 مصوبه مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران به تصویب مجمع رسید.

#بجهرم | جلسه مجمع عمومی توسعه مولد نیروگاهی جهرم با دستورکار افزایش سرمایه در شیراز (ابتدای بلوار مطهری کوپه 6 ساختمان کیمیا) در ساعت 8 صبح شنبه 13 آذر برگزار میشود.

#کخاک | جلسه مجمع عمومی صنایع خاک چینی ایران با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان آفریقا،بالاتر از چهارراه اسفندیار ،خیابان شهید رحیمی ، پلاک 2،طبقه 6) ساعت 10 روز شنبه 20 آذر برگزار میشود.

 

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید