یک فعال کارگری:

حقوق ماهانه کارگران فقط برای ۱۰ روز کفاف می دهد!

کدخبر: ۴۵۹۱۲۱
رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز گفت: دستمزد یک کارگر فقط کفاف ۱۰ روز هزینه‌های حداقلی وی را می‌دهد البته با احتساب اینکه مستاجر نباشد.
حقوق ماهانه کارگران فقط برای ۱۰ روز کفاف می دهد!

به گزارش اقتصادنیوز ، علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه با توجه به تورم بسیار بالایی که در کشور داریم نگران تصمیم دولت برای افزایش ندادن دستمزدها هستیم، تصریح کرد: امسال دولت می‌گوید به دلیل کمبود بودجه احتمالاً حقوق‌ها را افزایش ندهد که می‌تواند برای ما مشکل آفرین باشد.

 به گفته وی این در حالی است که اقلام خوراکی ضروری چون برنج که چند ماه پیش حدود ۲۸ هزار تومان بود، افزایش زیادی داشته است. یا هزینه‌های درمان در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و حدود ۷۰ قلم داروهای ضروری از پوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی حذف شده است و هزینه‌های دیگر چون آموزش و شهریه‌های مدارس چندین برابر شده‌است.

اصلانی ادامه داد:  تنها ۳۳ قلم از هزینه های ضروری در سبد معیشت در نظر گرفته شده است و هزینه‌های جانبی غیر قابل انکار محاسبه نشده است. اما همین میزان هم در هیچ استانی کمتر از ۸ یا ۹ میلیون نمی‌تواند باشد در حالی که حقوق ها نصف این میزان هم نیست.

وی توضیح داد: حداقل دستمزد یک کارگر در سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و یک میلیون و ۵۰ هزار تومان هزینه مزایا و مسکن و خوار و بار است که مجموعا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای یک کارگر مجرد و بی سابقه محاسبه می‌شود و این میزان با یک سال سابقه و یک فرزند به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اصلانی با اشاره به اینکه امیدواریم تمام موضوعات در تعیین دستمزد کارگران مدنظر قرار بگیرد، گفت: کارگر با وجود تورم بالا با چنین دستمزدی نمی‌تواند هزینه‌های حداقلی زندگی را بدهد و دستمزد یک کارگر فقط کفاف ۱۰ روز هزینه‌های حداقلی وی را می‌دهد البته با احتساب اینکه مستاجر نباشد.

وی افزود: درخواستمان از دولت این است که طبق ماده ۴۱ قانون کار حقوق کارگران را  تعیین کنند و تورم و سبد معیشت برای سه و نیم نفر رعایت شود. اکنون در حال محاسبه هزینه سبد معیشت در البرز هستیم که مانند باقی استان‌ها به شورای عالی کار برای میانگین گیری ارجاع می‌شود.

به گفته اصلانی ۵۳ میلیون نفر از جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل می‌دهند که شامل ۱۳ میلیون نفر کارگر و خانواده آن‌هاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید