احداث نیروگاه ۳۰ هزار مگاواتی سرعت گرفت

کدخبر: ۴۶۰۵۹۶
اقتصادنیوز: همزمان با آغاز تلاش برای بهره‌برداری از یک نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی بخش صنعت و ۲۵۰ مگاوات نیروگاه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، گام نخست احداث هفت واحد نیروگاه مقیاس متوسط برداشته شد.
احداث نیروگاه ۳۰ هزار مگاواتی سرعت گرفت

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یکی از برنامه‌های «علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم در زمان آغاز به کار دولت، توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۳۰ هزار مگاوات بود.

وی، ‌ همان زمان گفت که به منظور توسعه زیرساخت‌های تامین برق در کشور و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا چهار سال آینده به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

 محرابیان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های جدید حرارتی و تبدیل واحدهای سیکل‌ ساده به سیکل‌ترکیبی، ۱۰ هزار مگاوات با سرمایه‌گذاری صنایع در بخش تولید برق و ۱۰ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

وی تاکید کرده است که برای تحقق این برنامه، تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با صنایع منعقد شده است که این امر با حمایت وزارتخانه‌های نیرو و صمت عملیاتی خواهد شد.

در همین رابطه مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر گفت: نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی با هدف تامین برق کارخانه آلومینیوم جنوب به زودی ساخته می‌شود که با تحقق آن، گام نخست برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع که مورد تاکید وزیر نیرو است، برداشته خواهد شد.

گزارش اخیر وزارت نیرو هم نشان می‌دهد، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق در دستور کار بوده به‌طوری‌ که برنامه‌ریزی برای تدوین بسته بهینه‌سازی مصرف انرژی و هدفگذاری برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار در شبکه برق در ۱۰۰ روز اول دولت انجام شده است.

هفتم آذرماه امسال هم وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت جدید نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید انرژی‌های تجدید پذیر به توان تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

محرابیان افزود: با توجه به کسری تولید برق نسبت به تقاضای آن، ضرورت داشت که برای تامین بخشی از این کسری‌ها برنامه‌ریزی کنیم و بر این اساس برنامه‌ای که برای چهار سال آینده پیش بینی کردیم، افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور است؛ به گونه‌ای که ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در سطح کشور به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: برای تابستان سال آینده برنامه‌ریزی کرده بودیم تا ۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور بیفزاییم اما با تلاش‌های انجام گرفته توانستیم که یک هزار مگاوات را هم به این برنامه اضافه کنیم. این ۶ هزار مگاوات شامل ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و یک هزارمگاوات هم ارتقای توان تولید یا به‌روز کردن نیروگاه‌های موجود است.

اکنون و در تازه ترین گام برای تحقق افزایش ۳۰ هزار مگاواتی شبکه برق کشور قرارداد احداث هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق ایران و گروه صنعتی مپنا امضا شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: سه واحد نیروگاه مقیاس متوسط تا پیک بار تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شود.

«محسن طرزطلب»  در مراسم امضای قرارداد احداث هفت نیروگاه مقیاس متوسط با گروه صنعتی مپنا در محل شرکت برق حرارتی افزود: تلاش می‌شود این سه واحد در استان سیستان و بلوچستان که دارای مشکل تامین برق است به بهره برداری برسند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به مشکلات تامین برق در این استان، برنامه ویژه‌ای با همکاری گروه مپنا برای استان سیستان و بلوچستان تدارک دیده شده است.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: برای احداث هفت نیروگاه مقیاس متوسط در این قرارداد با همکاری گروه صنعتی مپنا برنامه‌ریزی شده که سه نیروگاه آن در سیستان و بلوچستان به بهره برداری خواهد رسید. نیروگاه های جدیدی نیز در استان های یزد، خوزستان، هرمزگان و لرستان احداث می شوند.

طرز طلب افزود: سرمایه گذاری این نیروگاه ها از منابع داخلی وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی تامین می شود.

در ادامه «حمید رضا عظیمی»  معاون شرکت برق حرارتی نیز گفت: هفت واحد نیروگاه مقیاس متوسط با ظرفیت ۲۹۴ مگاوات با گروه صنعتی مپنا امضا شد که این نیروگاه ها با هدف کمک به تامین برق کشور احداث خواهند شد.

وی افزود: سه واحد این نیروگاه ها تا خردادماه ۱۴۰۱ وارد مدار شده و بقیه هم در سال ۱۴۰۲ وارد مدار می شوند.

با عملیاتی شدن این نیروگاه‌ها تحقق افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور سرعت خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید