عملیات کدام سد در ایران قرار است شتاب گیرد/ مصوبه جدید هیات دولت

کدخبر: ۴۶۰۷۲۱
کدام سد در ایران است که هیات دولت با مصوبه برای آن قصد دارد عملیات اجرایی آن شتاب گیرد.
عملیات کدام سد در ایران قرار است شتاب گیرد/ مصوبه جدید هیات دولت

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، علی‌اکبر محرابیان روز جمعه در بدو ورود به شهرستان چگنی مورد استقبال فرماندار، امام جمعه و مسوولان و مردم قرار گرفت و از رودخانه کشکان رود چگنی که امسال بر اثر خشکسالی خشک شده بود بازدید کرد. وی همچنین از روند اجرای سد معشور ه شهرستان چگنی بازدید کرد.

محرابیان در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: این سد حیاتی طی هشت سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این غیر قابل قبول است.

وی افزود: در سفر ابراهیم رئیسی پروژه‌های نیمه‌تمام مورد بررسی قرار گرفته و مطالعه طرح سد معشوره برای تامین مالی انجام شده است.

محرابیان گفت: هدف از اجرای سد معشوره، کنترل سیلاب، تامین آب آشامیدنی، تامین آب صنعت و کشاورزی و درنهایت رونق و اشتغال است.

در ادامه محمدرضا مبلغی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از وزیر نیرو اظهار داشت: اجرای سد معشوره برای خود شهرهای استان لرستان به ویژه شهرستان‌های چگنی، کوهدشت، پلدختر و نورآباد دارای اهمیت است.

همچنین مهرداد ویس‌کرمی نماینده شهرستان خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، اجرای سد معشوره را حیاتی دانست و گفت: اجرای این سد برای ایران مهم و تاثیرگذار است.  

سد بتنی دوقوسی (در طرح اولیه) تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان در استان لرستان و در حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی ۲ شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی رودخانه‌های کاکارضا و چم‌زکریا ساخته می‌شود.

موقعیت جغرافیایی ساخت سد معشوره در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت است.

سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برق آبی، کنترل و جمع‌آوری سیلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی رودخانه و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت‌ها و زمین‌های منطقه کوهدشت ایجاد می‌شود.

ارتفاع اولیه سد ۱۱۴ متر از پی و با طول تاج ۳۵۰ متر، عرض تاج ۶ متر، تراز تاج سد یکهزار و ۳۸۴ متر از سطح دریا و تراز نرمال آب یکهزار و ۳۷۶ متر از سطح دریا تصویب شده و قرار است با بهره‌برداری از این سد بزرگ بیش از ۱۰۰ گیگاوات برق در سال تولید شود.

 ۱۵ سد در استان لرستان با اهداف مختلف تولید برق و تامین آب آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است.

سدهای رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، کمندان ازنا، مروک دورود، تاج امیر نورآباد، مخمکوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره از جمله طرح‌های در دست ساخت لرستان هستند.

 علی‌اکبر محرابیان روز جمعه به نمایندگی از هیات دولت به چگنی لرستان سفر کرد و از نزدیک پروژه‌های این شهرستان را مورد بررسی قرار داد .

ابراهیم رئیسی، رییس جمهور صبح امروز (جمعه) به همراه برخی از وزرا و اعضای هیات دولت در یازدهمین سفر استانی خود وارد استان لرستان شد و در بدو ورود به فرودگاه خرم‌آباد مورد استقبال مسوولان لرستان قرار گرفت.

وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت ، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و برخی معاونان وزرا و روسای سازمان های مختلف کشوری آیت‌الله رئیسی را در یازدهمین سفر استانی همراهی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید