خبرهای خوب بودجه‌ای برای جانبازان بالای ۲۵ درصد/ افزایش 50 درصدی بودجه بنیاد شهید؟

کدخبر: ۴۶۱۵۳۱
اقتصادنیوز: در حالی بودجه مصوب بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1400 بیش از 32 هزار میلیارد تومان بوده است که در بودجه پیشنهادی دولت سیزدهم بودجه پیشنهادی این بنیاد به رقم ۴۸ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ روز گذشته (بیستم آذرماه) از سوی آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا نمایندگان خانه ضمن بررسی بودجه پیشنهادی، در صورت موافقت بودجه هر نهاد مصوب و تخصیص یابد.

 

افزایش ۵۰ درصدی بودجه بنیاد شهید

رقم پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۸ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که بودجه مصوب در سال ۱۴۰۰ بنیاد شهید و امور ایثارگران ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

این بودجه شامل مواردی نظیر حقوق و دستمزد ایثارگران، خدمات درمانی و توانبخشی، بیمه تکمیلی، تعاون و معیشت، برنامه فرهنگی و آموزشی نظیر شهریه دانشجویان فرزندان ایثارگر، جانبازان و ایثارگران مشمول ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگری، برنامه پژوهش‌های علمی، کاربردی، فناوری و فن‌آفرینی و غیره است. بیش‌ترین بخش بودجه مربوط به «برنامه سیاست گذاری، راهبری و توسعه خدمات حمایتی» با ۴۰ هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

بودجه‌ بنیاد شهید در ۹ سال از دولت یازدهم تا دولت سیزدهم

بودجه مصوب سال ۱۳۹۳ دولت یازدهم بودجه مصوب سال۱۳۹۴ بودجه مصوب سال ۱۳۹۵ بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۶ بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ دولت دوازدهم بودجه مصوب سال ۱۳۹۸  بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ 

بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم

۶ هزار میلیارد تومان ۸ هزار میلیارد تومان ۹ هزار میلیارد تومان ۱۰ هزار میلیارد تومان ۱۱ هزار میلیارد تومان ۱۳ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان ۱۵ هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان ۳۲ هزار میلیارد تومان ۴۸ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان

فروش خودرو به جانبازان بالای ۲۵ درصد

این در حالی است که مطابق بند (ی) ‌تبصره هفت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شده است از طریق شرکت‌های خودروسـازی ایران‌خودرو و سـایپا از محل تولید محصـولات ملی خود نسـبت به فروش خودرو به جانبازان بالای ۲۵ درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج‌ساله اقدام کند.

رکورد چهل ساله تورم در آمریکا/در اکوایران ببینید:

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت در بخش اعتبارات (جدول ۹) برای بنیاد شهید در خصوص موضوع «اعتبارات موضوع عدم قطع حقوق پدر و مادر شهید فوت شده که فرزندان محجور، صعب العلاج، معلول، مطلقه تحت تکفل و نامادری دارند» ۳۰ هزار میلیار تومان در نظر گرفته است.

در بند (ز) تبصره ۱۲ با عنوان «حقوق و دستمزد» در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ ؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰جدول شماره (۷) این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید