رییس کل بیمه مرکزی مطرح کرد:

لزوم همکاری کشورهای اکو برای مقابله با حوادث فاجعه‌‌بار

کدخبر: ۴۶۱۸۳۴
اقتصادنیوز: غلامرضا سلیمانی، رییس‌کل بیمه مرکزی گفت: همکاری سازنده با کشورهای اکو و بهره‌گیری از ابزارها و سازوکارهای عملی برای مقابله با حوادث فاجعه‌آمیز و کاهش آثار آنها یک ضرورت آشکار است.
لزوم همکاری کشورهای اکو برای مقابله با حوادث فاجعه‌‌بار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی که در جمع رؤسای هیات‌ها، معاون سازمان همکاری اقتصادی اکو و اعضای آن سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: موقعیت جغرافیایی کشورهای عضو اکو، جزو مناطق حادثه خیز جهان است به طوری که هرساله شاهد وقوع حوادثی نظیر زلزله، سیل و ... در کشورهای منطقه هستیم که خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را در این مناطق ایجاد می‌کند.

وی از برنامه‌های متنوع سازمان ملل متحد برای کاهش ریسک بحران‌های  بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی خبر داد و تصریح کرد: کشور ایران نیز برنامه های متعددی در سطح ملی در خصوص کاهش ریسک بحران به انجام رسانده و بیمه مرکزی با تلاش گسترده تمهیدات مختلفی را در زمینه بیمه بحران و حوادث فاجعه آمیز اجرا کرده است.

رئیس شورای عالی بیمه از افزایش ظرفیت، ایجاد ساختارهای جدید بیمه اتکایی، تصویب قوانین و مقررات، تغییر در ساختارهای موجود، فعال شدن شرکت های استارت آپی و اینشورتک ها و همچنین تشکیل مرکز توسعه مدیریت ریسک به عنوان ساختارهای توسعه ای یاد کرد و افزود: بازار بیمه ایران متشکل از ۳۴ شرکت فعال در زمینه بیمه های زندگی، غیرزندگی و اتکائی است و کل حق بیمه تولیدی این صنعت درسال ۲۰۲۰ معادل ۱۹.۳ میلیارد دلار و خسارت پرداختی آن معادل ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده است.

وی از همه گیری ویروس کووید ۱۹ و سیل مارس ۲۰۱۹ در کشور ایران به عنوان دو چالش اساسی صنعت بیمه در سال های اخیر نام برد و اظهار داشت: صنعت بیمه عملکرد خوبی در این زمینه داشت به گونه ای که در بیماری کووید ۱۹ خسارت پرداختی به بیمه گذاران حدود ۳۲۰ میلیون دلار بوده است. وی افزود: در حادثه سیل نیز تمامی خسارات این حادثه به زیرساخت های بنیادی و منازل مسکونی بیش از ۳.۴ میلیارد دلار بود  به گونه ای که  تنها در بخش منازل مسکونی تعداد ۱۶۳ هزار و ۶۹۷ واحد دچار خسارت شدند و خسارت تعداد ۱۰۵ هزار واحد به میزان ۳۱ میلیون دلار از طریق صنعت بیمه جبران شد.

وی خاطرنشان کرد که در پی این حادثه، قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان در مجلس شورای اسلامی در سال ۲۰۲۰ به تصویب رسید.

وی در ادامه، پیچیدگی مباحث مدیریت بحران و ارائه راهکارهای بیمه ای را مستلزم انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی کاربردی و بروز ارزیابی کرد و گفت: بر همین اساس پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی، برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و توسعه تحقیقات علمی-کاربردی در صنعت بیمه، آمادگی کامل دارد که در یک حرکت شایسته نسبت به راه اندازی میز تخصصی بیمه حوادث فاجعه­ آمیز و خسارت‌های بزرگ اقدام کند.

وی از تمایل ایران به همکاری در حوزه های مختلف، نظیر انجام پژوهش های بیمه ای و اجرای پیشنهادات کاربردی نهادهای بین المللی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با افزایش تعاملات  و همکاری های بیمه ای بین کشورهای عضو اکو بتوان در کاهش خسارتهای بوجود آمده نقش شایان توجهی را در منطقه ایفا کرد.

در ادامه این نشست رئیس هیات عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، از مراحل تکمیل فرایند تشکیل و راه اندازی این مجموعه خبر داد و گفت: خسارات بالقوه بیش از آن است که صندوق بتواند آن را توسط منابع مالی خود جذب کرده و قادر به دستیابی به اهداف خود باشد.

بر اساس این گزارش، رضا کاظمی تکلیمی با تشریح قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، اظهار داشت: موضوع انتقال ریسک در این قانون در سه سطح «نظام تنظیم گری و رگولاتوری»، «انتقال ریسک صندوق در قالب قوانین»   و «توافقات بین سازمانی و بیمه‌نامه‌ها» تعیین شده است.

وی در پایان بر لزوم گفت‌وگوهای بین المللی، انتقال تجارب و همکاری های بخش خصوصی برای تحقق توسعه پایدار تاکید کرد.

همچنین اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این اجلاس گفت: کشورهای منطقه اکو به دلیل موقعیت های مکانی و شرایط آب و هوایی از دیرباز شاهد وقوع انواع مخاطرات طبیعی بوده اند و به سبب آسیب پذیری های زیاد، پس از وقوع حوادث متحمل خسارات مالی و تلفات جانی فراوانی می شوند.

وی افزود: گاهی میزان خسارت مادی چندین برابر بودجه‌های عمرانی و توسعه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده است که باید تمهیدات جدیدی را در این خصوص اتخاذ کرد.

نجار با اشاره به اینکه بیمه یکی از راهکارهای موثردر مدیریت بحران است، گفت: متاسفانه این موضوع تاکنون در کشورهای منطقه به نحو مطلوبی اجرایی نشده و بر اساس آمار در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد خسارت ها از محل بیمه جبران می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بیمه، ایران در سال‌های اخیر سلسه اقداماتی را برای استفاده از این ابزار کارآمد در پیش گرفته که تدوین و تصویب قوانین و اسناد بالادستی یکی از آنها به شمار می رود.

نجار با تشریح این اقدامات، تصریح کرد: ۹۰ درصد حق بیمه توسط دولت تامین می شود و در سال های بعدی سهم دولت به صورت پلکانی کاهش و سهم مردم افزایش می یابد.

نجار، بیمه اموال دستگاه‌های دولتی را از دیگر اقدامات مهم در حوزه مدیریت ریسک دانست و گفت:در کشور ما دستگاه های اجرایی سالیانه به منظور کاهش هزینه های دولت در راستای جبران خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی با اختصاص درصدی از منابع در اختیار خود نسبت به بیمه اموال منقول و غیر منقول خود اقدام می کنند.

 در ادامه اجلاس سران بیمه ای کشور های عضو اکو، محمد ابراهیم حسن نژاد، قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به نقش این صندوق در حمایت از بخش کشاورزی گفت:  فعالیت در بخش کشاورزی به دلیل اتکای بسیار به طبیعت و وابستگی آن به عوامل و شرایط  جوی و محیطی، فعالیتی پرریسک است و تولیدکنندگان این بخش همواره با خسارات ناشی از بروز حوادث قهری و بلایای طبیعی روبرو هستند.

وی افزود: از این رو بقا و دوام فعالیت های تولیدی در این بخش نیاز به حمایت های جدید از تولید کنندگان و سرمایه گذاران دارد که در این میان بیمه محصولات کشاورزی به عنوان راه حل مفید و مناسب جهت مقابله با این خطرات همواره مورد توجه و تاکید بوده است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود، پیشنهاد برگزاری وبینار با عنوان «بیمه کشاورزی در ایران، تجارب و دستاوردها» را ارائه کرد.

شایان ذکر است پیشنهاداتی نظیر: توسعه برنامه‌های مشترک برای بهره‌مندی از ظرفیت بیمه اتکائی، راه اندازی و تاسیس شرکت بیمه اتکایی اکو با همکاری دبیرخانه و سایر کشورهای عضو، برگزاری دوره های آموزشی مشترک و تبادل دانش و همچنین اجرای پژوهش های مشترک بیمه‌ای به‌خصوص در حوزه حوادث فاجعه آمیز و بلایای طبیعی از مهمترین مباحث این اجلاس به شمار می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید