بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 24 آذر 1400

روزهای حساس در وین /شوک وزارت اقتصاد به بورس

کدخبر: ۴۶۱۹۰۶
اقتصادنیوز: بسته محرک بورس وزارت اقتصاد در دولت مطرح شد که در چند بند مهم خلاصه می شود.
روزهای حساس در وین /شوک وزارت اقتصاد به بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، بسته خبری اقتصادنیوز در 24 ساعت روز شبانه روز گذشته به رویدادهای برجامی و برخی اخبار مربوط به بودجه 1401 اشاره دارد.

اخبار سیاسی | مهمترین اتفافات برجامی در وین و شورای امنیت

در مهمترین خبر مربوط به رویدادهای سیاسی، تروئیکای اروپایی در بیانیه ای ادعایی اعلام کردند: ایران از توافقاتی که پس از هفته ها مذاکره به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و درخواست های جدیدی را مطرح کرده، علی باقری، نماینده ارشد مذاکرات هسته ای ایران هم در این خصوص گفته است: فرایند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها شروع نشده است. به گفته او همه تحریم‌های مغایر با برجام باید برداشته شود، در آنصورت، امکان توافق وجود دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفته است: «فعالانه» در پی یافتن گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات جاری هستیم.

شبکه المیادین خبر داده موضع کشورهای اروپایی اعمال فشار بر ایران به دلیل سرعت پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای این کشور است. سیاست ایران نیز در وین این است که مذاکرات تا زمانی‌که گفت‌و‌گوهای جدی صورت می‌گیرد، ادامه یابد. مذاکرات وین تا پایان هفته ادامه دارد. همچنین گفت‌وگوها در قالب کارگروه‌های سه‌گانه ادامه دارد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش فصلی سازمان مل از امریکا خواسته تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران را طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام رفع کند. همزمان سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شده، برداشتن همه تحریم ها از سوی امریکا مغایر برجام است. سفیر آمریکا در سازمان ملل هم گفته است:‌ برداشتن همه تحریم ها از سوی آمریکا مغایر برجام است. نماینده فرانسه: با توجه به تحولات برنامه هسته‌ای ایران، این آخرین فرصت ما برای بازگرداندن برجام است. نماینده نروژ هم گفته است: ما تلاش‌های مداوم برای بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام را مورد توجه قرار می‌دهیم. مجید  تخت‌روانچی  هم در نشست شورای امنیت گفته است: تهدیدها به مذاکرات کمک نمی‌کند. برنامه موشکی بالستیک ادامه می‌یابد. رافایل گروسی، دبیر کل آژانس انرژی اتمی گفته است: همکاری با دولت جدید ایران «کُندتر از حد انتظار» پیش می‌رود و روابط آژانس با دولت رئیسی بسیار دیر برقرار شده است. ایران هیچ راهی برای دور زدن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.

شرکت ملی نفت ایران از اول ژانویه سال آینده میلادی شاخص قیمت‌گذاری نفت خام خود  از شاخص نفت برنت به‌جای شاخص ICE Bwave  برای اروپا و مدیترانه تغییر می‌دهد.این اقدام حاکی از قصد ایران برای ازسرگیری صادرات به اروپاست. در حال حاضر هیچ پالایشگاهی در اروپا نفت خام ایران را از ترس تحریم‌های ثانویه آمریکا نمی‌خرد.

اخبار اقتصادی | مهمترین بسته تحرک وزارت اقتصاد

آرش کردی، مدیر عامل توانیر گفته است: بر همین اساس برنامه‌های کوتاه مدتی برای تامین برق مطمئن در زمستان امسال و تابستان ۱۴۰۱ تعریف و پیش‌بینی شده است. علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو هم در گفت وگویی تاکید کرده، زمستان امسال و تابستان آینده خاموشی نداریم.  3 پیشنهاد کلی صندوق توسعه ملی برای بازپرداخت تسهیلات ارزی نیروگاه ارایه شد.

وزیر اقتصاد از توافق نمایندگان مجلس و سازمان امور مالیاتی برای اجرای سریع‌تر «قانون پایانه‌های فروشگاهی» خبر داده است. وزارت اقتصاد تصمیم گرفت درآمد حقوق دولتی  معادن در سال ۱۴۰۱ را از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش دهد. برخی از موارد ذکر شده در بسته تحرک بورس وزارت اقتصاد که در جلسه دولت مطرح می شود:افزایس منابع صندوق  تثبیت بازار در بودجه 1401، کاهش حقوق دولتی معادن از 40 به 30 هزار میلیارد تومان (بودجه 1401)، تعیین سقف قیمت گاز طبیعی (به 3200 تومان برای خوراک فولاد و پتروشیمی)، اصلاح فرمول قیمت گاز طبیعی خوراک فولاد و پتروشیمی، عرضه خودرو در بورس کالا و کاهش اختلاف قیمت ارز نیما-سنا به محدوده منطقی است.

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی: نرخ سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اضافه بر نرخ‌های مصوب شورای محترم پول و اعتبار به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت.

همچنین بانک مرکزی از ابتدای امسال ۲۴۸ فقره اخطار، ۲۵ مورد ابطال مجوز و ۴۶ مورد تعلیق مجوز برای صرافی‌های متخلف صادر کرده است.

اخبار شرکت ها | مهمترین خبرهای شرکتها

بخشی از معاملات صنعتی پارس مینو (#غپینو) و ایران خودرو (#خودرو) در بازار به تایید ناظر بازار نرسید. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله درسهام "سهامی اهرمی کاریزما" در فهرست نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران، درج شد. شیمیایی رازی با نماد #شرازی در بازار دوم فرابورس درج شد.

#بزاگرس | تعداد 81 میلیون سهم معادل 1/35 درصد سهام غیرمدیریتی تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر به طور عمده و نقد با قیمت پایه هر سهم معادل 771 تومان روز چهارشنبه 24 آذر به فروش می رسد.

#ثامید | تعداد 5.8 میلیارد سهم معادل 7ر16 درصد از سهام شرکت توسعه و عمران امید به ارزش  1030.5 میلیارد تومان که توسط شرکت گروه توسعه  ساختمانی تدبیرصورت یکجا ، نقد یا شرایطی و به قیمت پایه هر سهم 175 تومان 16 آذر انجام  شده بود، پس از احراز شرایط قطعی شد.

#جم | پتروشیمی جم قراردادی بابت فروش اتیلن با پتروشیمی مهر در سال 1384 به مدت 25 سال منعقد کرده است. با توجه به اختلافات فی مابین موضوع به داوری ارجاع و آن سازمان نیز از آخرین وضعیت پرونده داوری که منجر به ابطال رای و اعاده دادرسی موضوع ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری در قوه قضاییه شده؛ سابقاً مطلع شده است. مع الوصف فارغ از موضوع مطالبات سنواتی جم از مهر، با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی مهر از پرداخت مطالبات جاری خود (حتی در خصوص اختلافات بدون مغایرت) نیز سرباز زده؛ لذا این شرکت، پیرو هشدارها و تقاضاهای مکرر قبلی و به جهت جلوگیری از انباشت مطالبات؛ مستنداً به ماده 17 قرارداد فیمابین از ارسال اتیلن به شرکت پتروشیمی مهر خودداری خواهد ورزید. با توجه به مذاکرات و تعاملات انجام شده با شرکت ملی صنایع پتروشیمی این شرکت اتیلنی را که مطابق با قرارداد به مهر تحویل می داد از این پس در خط لوله غرب تزریق خواهد کرد.

#وسینا | بانک سینا از برگزاری مزایده دو ساختمان تملکی واقع در نیاوران خبر داد.

#بورس #انرژی #کالا | بورس تهران و بورس انرژی و بور کالا در رابطه با ادغام نمادهای معاملاتی بورس ها اعلام کردند: مقرر شده است در راستای اجرای تدریجی مصوبه مزبور در مرحله سوم، 5 درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران متعلق به سهامداران دسته نهادهای مالی و فعالان به دسته سایر اشخاص (نماد بورس) انتقال یابد و قابلیت معامله برای آنها در نماد بورس فراهم گردد.

#کتوکا | مجوز افزایش سرمایه  47 درصدی شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد

#دسبحان | مجوز افزایش سرمایه 59 درصدی سبحان دارو از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#فولاژ | مجوز افزایش سرمایه  100 درصدی فولاد آلیاژی ایران از محل سود انباشته صادر شد.

#ساروم | افزایش سرمایه 43 درصدی سیمان ارومیه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#وایران | پیشنهاد هیئت مدیره لیزینگ ایرانیان به مجمع صاحبان سهام بابت انجام افزایش سرمایه مرحله دوم به مبلغ 170 میلیارد تومان از محل سود انباشته سال1399 انجام شد.

#فتوسا | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان به میزان 90 درصد از محل سود انباشته انجام شد.

#فجهان | افزایش سرمایه 62 درصدی مجتمع جهان فولاد سیرجان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ,سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#وپخش | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 84 میلیارد تومان به 355 میلیارد تومان، تعداد 1.03 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 11.5 میلیون سهم 1000 ریالی برای پذیره نویسی عمومی از 24 آذر تا 23 دی عرضه میشود.

#ثنوسا | جلسه مجمع عمومی نوسازی و ساختمان تهران در تهران (مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهراء - سالن بانو مجتهده امین" واقع در تهران- میدان ونک - خیابان ملاصدرا - خیابان شیخ بهایی شمالی - ضلع شمال غربی میدان شیخ بهایی- جنب بانک رفاه - درب شرقی دانشگاه الزهراء و یا به صورت الکترونیکی) در ساعت 10 روز شنبه 4 دی  برگزار میشود.

#وپست |  مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت پست بانک ایران در خصوص افزایش سرمایه با حضور ۶۰ درصدی سهامداران برگزار شد. با افزایش سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت نسبت کفایت سرمایه در پایان سال بهبود می‌یابد. این نسبت منفی  ۷/۶  بود که باید به ۸ درصد و ۱۳ درصد ارتقا یابد. این نسبت به ۴/۴درصد رشد پیدا کرد و مثبت شد اما همچنان از مقدار استاندارد کمتر است که با این افزایش سرمایه به بالای عدد فعلی می‌رسیم. سرمایه بانک پس از اعمال افزایش سرمایه به بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد و موجب اعتبار ۹ پله‌ای برای بانک می‌شود. پست بانک در نظر دارد در راستای زنجیره ارزش خود کارگزاری و بیمه نیز راه اندازی کند که به لحاظ نسبت های نظارتی تاکنون دچار مشکل بوده و مجوزهای لازم را برای تاسیس این شرکت ها نمی توانست اخذ کند.

  • 00
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید