مشکلی در تامین و توزیع کود اوره نداریم

کدخبر: ۴۶۲۰۶۰
مشکلی در تامین و توزیع کود اوره نداریم.
مشکلی در تامین و توزیع کود اوره نداریم

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، علی راه انجام، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران در گفت و گویی با اشاره به جذب حداکثری کودهای یارانه دار طی ۹ ماه نخست سال جاری افزود: ۹۰ درصد کود استان خریداری و در دسترس قرار گرفته است.

وی افزود: سهمیه کود یارانه دار امسال برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۳ هزار و ۹۵۷ تُن نیتروژنه، هشت هزار و ۵۵۸ تُن فسفاته و ۲ هزار و ۵۵۵ تُن پتاسه بوده که در حال حاضر ۲۵ هزار تُن تحویل کارگزاری های توزیع نهاده های کشاورزی شهرستان ها شده است.

وی با بیان اینکه مشکلی در جذب سالانه نخواهیم داشت، افزود: چهار هزار تُن کود در بنادر بوشهر، بندر امام کرمانشاه و مرودشت و مبادی است، ۱۵۰۰ تُن نیز در حال حمل و سه هزار تُن از سهمیه کل استان نیز در صد روز باقی‌مانده از سال جذب خواهد شد.

راه انجام، کود را  به عنوان مولفه مهم در افزایش کمی و کیفی محصولات دانست و ادامه داد: در سال زراعی گذشته کودهای پایه، کم یا بد ‌مصرف شد که در نتیجه آن عملکرد کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی بدون استفاده از کود فقط کیفیت و کمیت محصول را کاهش می‌دهد گفت: این سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد کشاورزی نیست که یک کشاورز صرفا برای معیشت خود کار کند درحالیکه امنیت غذایی وابسته به تولید پایدار است.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران، رعایت نکردن اصول تغذیه مناسب خاک را از دلایل اصلی نبود پایداری تولید و واردات محصولات کشاورزی خواند.

به گفته وی، امروز زمین‌های ما عاری از هوموس یا مواد آلی است که موجب فقیر شدن عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان شده و کشت‌های پی‌درپی منجر به تخلیه عناصر غذایی از خام می گردد که با مصرف عناصر غذایی پرمصرف و کم مصرف براساس آزمون خاک می توان تامین نیاز گیاهان را برطرف کرد.

راه انجام، تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت جدید و اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل‌ از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تکلیف کشاورز جهت کشت مناسب برابر الگوی کشت با توجه به قیمت اعلامی مشخص شد و درحالی که در سال گذشته تنها ۶ درصد کود فسفاته و پتاسه جذب و مصرف شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه سه ماه تا پایان سال فرصت باقی است، کودهای پایه (فسفاته و پتاسه) حدود سه‌ برابر سال قبل جذب و در اراضی کشاورزی مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به چهار برابر سال گذشته برسد چرا که با استقبال کشاورزان روبرو هستیم.

وی گفت: از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های تابعه خواسته‌ایم تا پایان آذرماه کل کود سرک مورد نیاز سال ۱۴۰۰ شهرستان را تحویل گرفته و از این محل کود سرک کشاورزان عمده خود را بدهند.

راه انجام، یادآور شد: کود مورد نیاز خرده‌مالکین بخش کشاورزی استان نیز از  انبارهای استراتژیک شرکت تامین خواهد شد.

براساس بررسی‌های موسسه تحقیقات خاک و آب نیاز کودی خاک‌های کشاورزی کشور ۳۳۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

طبق آمارها در سال ۹۹، یک میلیون و ۹۹۲ هزار تُن کود اوره توسط وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تُن افزایش داشته است.

همچنین سالیانه تا ۶۰۰ هزار تُن انواع کودهای فسفاته و پتاسه نیز تامین و توزیع می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید