ریزش سنگین لیر در مقابل دلار

کدخبر: ۴۶۲۳۹۶
جدیدترین اقدام بانک مرکزی ترکیه در پایین آوردن نرخ بهره، ارزش لیر را تا ۱۵٫۶۸۹ در برابر دلار پایین آورد.
ریزش سنگین لیر در مقابل دلار

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم از بلومبرگ، ارزش لیر ترکیه در روز پنجشنبه به‌دنبال کاهش دوباره نرخ بهره همگام با برنامه اقتصادی رجب طیب اردوغان، 5٫6 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم در برابر دلار رسید.

ارزش لیر پس‌از این اقدام اردوغان به پائین‌ترین رقم 15٫689 در برابر دلار رسید. ارزش دلار در سال جاری میلادی در مقایسه با لیر بیش‌از 2 برابر شده‌ و اقتصاد بازار بزرگ نوظهور روسیه را مختل کرده‌است.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را 100 واحد پایین آورده‌است. به‌این‌ترتیب نرخ بهره در ترکیه از ماه سپتامبر 500 واحد کاهش‌یافته و جذابیت ارز ترکیه را برای سرمایه‌گذاران پایین آورده‌است.

این بانک اعلام کرده سیاست کاهش نرخ بهره را طی 3 ماه آینده متوقف می‌کند تا تأثیرات آن بررسی شود.

لیر از ابتدای ماه سپتامبر 47 درصد از ارزش خود را از دست داده‌است.
طبق گزارش بانک مرکزی که تورم 5 درصدی را هدف‌گذاری کرده، فشار افزایش قیمت‌ها موقتی و برای توسعه اقتصاد و متعادل کردن حساب جاری لازم است.
اما با توجه به سقوط ارزش لیر، اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند تورم در ترکیه در سال آینده میلادی به‌خاطر بالا رفتن قیمت واردات، تا 30 درصد افزایش یابد.
اردوغان به‌دنبال این اقدام بانک مرکزی، افزایش 50 درصدی حداقل دستمزد ماهانه تا 4250 لیر معادل 275 دلار را برای سال آینده میلادی اعلام کرده است.
تصمیم فدرال‌رزرو آمریکا در روز چهارشنبه برای پایان دادن به طرح خرید اوراق‌قرضه در ماه مارس و پیش‌بینی صدور افزایش نرخ بهره در آمریکا هم بر فشار تورم در ترکیه تاثیر گذاشته‌است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید