جزئیاتی از راهکارهای وزیر صمت برای جذب سرمایه‌گذاری

کدخبر: ۴۶۲۷۱۱
اقتصادنیوز: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اعلام کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه سرمایه‌گذاری داریم شش نکته از جمله تامین مالی، اولویت‌بندی، آمایش سرزمین و گسترش سهامداری مردم را مدنظر قرار خواهیم داد.
جزئیاتی از راهکارهای  وزیر صمت برای جذب سرمایه‌گذاری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سید رضا فاطمی‌امین در جلسه‌ای با موضوع ارائه برنامه های کوتاه مدت و میان مدت وزارت صنعت معدن تجارت برای توسعه سرمایه گذاری در کشور و هم افزایی و تبادل نظر برای ارتقا همکاری شرکت های سرمایه گذاری دراین حوزه، اظهار کرد: موضوع سرمایه‌گذاری از دو جهت فرصت اشتغال، هدایت نقدینگی و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مورد اهمیت است و ما سعی می‌کنیم این موضوع را به عنوان یک پروژه مد نظر قرار دهیم.

وزیر صمت با بیان اینکه با توجه به مشکلاتی که در وضعیت سرمایه‌گذاری داریم شش نکته را مدنظر قرار می‌دهیم، افزود: مورد اول اولویت‌بندی است که بسیاری از مشکلات ما با این کار حل می‌شود؛ برای مثال ماشین آلات و تجهیزات به خصوص در حوزه‌های مکانیکی الکترونیکی صنایع حمل و نقل برق و ... از این اولویت‌ها است. همچنین یافتن حلقه‌های مفقوده از دیگر اولویت‌هاست که به عنوان مثال در حوزه فولاد که رشد خوبی هم طی سال‌های گذشته داشته‌ایم، در میانه زنجیره، ورق حلقه را وارد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نکته بعدی این است که باید آمایش سرزمینی را مدنظر قرار دهیم زیرا از نظر تراکم واحدهای اقتصادی از این منظر مشکل ایجاد شده و در برخی مناطق کمبود واحدهای صنعتی، معدنی و مبادله ای منجر به ایجاد مشکل شده و در بعضی مناطق تراکم آنها چالش ایجاد کرده است. همچنین مکان‌های نادرستی در این زمینه انتخاب می‌شود که هزینه‌هایی را تحمیل کرده است.

وزیر صمت تصریح کرد: مورد بعدی مشخص شدن نحوه تامین مالی کل پروژه است. گاهی به علت مشخص نبودن این فرآیند ناتمام می‌ماند.

وی گفت: مورد چهارم نیز این است که باید بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده کنیم؛ برای مثال چند معدن با مجوزهای مورد نیاز را آماده سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

فاطمی امین افزود: مورد پنجم گسترش سهامداری مردم است؛ به این معنا که باید توزیع ثروت را مورد توجه قرار دهیم. در معدن مس جانجا مزایده‌ای انجام شد که یکی از نکات مهم آن این نکته بود که ۴۰ درصد از سهام آن باید به مردم واگذار شود این موضوع علاوه بر توزیع ثروت این احساس را در مردم منطقه ایجاد می‌کند که از فواید معدن بهره می‌برند.

وی اضافه کرد: نکته ششم هماهنگی بین ذینفعان و همچنین نهادهای حاکمیتی است. این شش نکته در فعال کردن فرصت‌های سرمایه‌ گذاری بسیار مهم است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد:‌ در زمینه تحلیل و شناسایی فرصت‌ها به کمک نیاز داریم. شاید ۱۰ برابر نیروها و کارشناسان وزارتخانه در سازمان‌ها وجود دارند که کار تحلیل را پیش می‌برند.

وی افزود: ۴۰۰ پروژه در قالب پیش نویس اولیه هفته آینده برای تحلیل و نقد آماده می‌شود. بنابراین اولین کمک‌های نهادهای سرمایه‌گذار تحلیل این فهرست و پیشنهادات است. در این فهرست یک آمایش سرزمینی هم انجام شده است.

فاطمی امین تصریح کرد: طی دو تا سه هفته آینده موانع سرمایه‌گذاری را در وزارتخانه مطرح می‌کنیم. ما همین کار را در مورد صادرات انجام دادیم که مورد استقبال قرار گرفت، بنابراین می‌خواهیم چنین تجربه‌ای را در مورد سرمایه‌گذاری نیز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: طی دو ماه گذشته معدن مس به مزایده گذاشته شده است. در دی ماه امسال سه پروژه و در بهمن ماه نیز شش پروژه دیگر مطرح می‌شود. کمک‌هایی از نهادهای سرمایه‌گذاری می‌خواهیم که در تامین مالی این پروژه‌ها کمک کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید