موضع جدید جنگ طلبانه فدرال رزرو/ پیش بینی درباره تورم ایالات متحده امریکا

کدخبر: ۴۶۲۹۰۳
آیا بازار اوراق قرضه طرح‌های افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را می پذیرد؟
موضع جدید جنگ طلبانه فدرال رزرو/ پیش بینی درباره تورم ایالات متحده امریکا

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایسنا، بلومبرگ در گزارشی نوشت، معامله‌گران اوراق قرضه گمان می‌کنند که فدرال رزرو به سرعت متوجه خواهد شد که با موضع جدید جنگ‌طلبانه خود، بسیار جاه‌طلب است.

نگرانی این است که اقتصاد نتواند با نرخ‌های بالاتری که سیاست‌گذاران در ذهن دارند، مقابله کند و این امر محدود می‌کند که بانک مرکزی تا چه حد می‌تواند نرخ‌های بهره را افزایش دهد و بازدهی خزانه‌داری چقدر می‌تواند بالا برود.

کارشناسان اظهار کردند: فدرال رزرو در موقعیت دشواری قرار دارد و این خطر وجود دارد که تورم برای مدت طولانی‌تری بالاتر از آنچه بسیاری انتظار دارند باقی بماند.

بازده اوراق قرضه ۳۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده از اوج ۲.۵۱ درصدی امسال در ماه مارس به حدود ۱.۸۱ درصد کاهش یافته است، در حالی که ۱۰ سال در ۱.۴ درصد تقریبا ثابت بوده است. بازدهی بلندمدت با قیمت‌گذاری معامله‌گران در آغاز دوره‌ای سریع  اما کم عمق، افزایش نرخ فدرال رزرو در کوتاه‌مدت کاهش یافته است.

حراج‌های خزانه‌داری به‌طور بالقوه می‌تواند اوضاع را تحریک کند و بازگشایی فروش اوراق قرضه ۲۰ ساله که با تقاضای ضعیف مواجه شده است نیز وجود خواهد داشت؛ حراج‌های خزانه‌داری در ماه‌های اخیر کاتالیزوری برای افت بازدهی بوده است.

شاخص خزانه‌داری بلومبرگ برای سال ۲۰۲۱ به منفی ۲.۱ درصد بازگشته است که اولین کاهش سالانه از زمان زیان ۲.۷۵ درصدی در سال ۲۰۱۳ است. در همین حال، شاخص جداگانه بلومبرگ از اوراق بهادار با سررسید ۱۰ ساله یا بیشتر، امسال تا ۱۶ دسامبر ۴.۵ درصد کاهش یافته است.

جیمز مک‌دونالد، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری می‌گوید: «عملکرد طولانی‌مدت فدرال رزرو تا جایی پیش می‌رود که نمی‌خواهند منحنی را معکوس کنند».

وی افزود: ریسک برای سرمایه‌گذاران در سال آینده، تغییر بنیادی تورم فدرال رزرو است که منجر به تشدید بیش از حد شرایط مالی می‌شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید