۵ پروژه مهم در مصرف نهاده‌های دام و طیور/ حمایت از ۲۷۰ محصول برای توسعه فناوری‌های حوزه گاز​

کدخبر: ۴۶۳۷۵۸
۵ پروژه برای تنوع‌بخشی به مصرف نهاده‌های دام و طیور به اجرا درآمد.
۵ پروژه مهم در مصرف نهاده‌های دام و طیور/ حمایت از ۲۷۰ محصول برای توسعه فناوری‌های حوزه گاز​

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایسنا، به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرای ۵ پروژه ملی برای تنوع بخشی به مصرف نهاده‌های دام و طیور در کشور عملیاتی شده است. برنامه‌هایی «چون جایگزینی ذرت و سویا با ضایعات کشاورزی داخلی برای خوراک دام، طیور و آبزیان ( ۱۵۰۰ تن در ماه)»، «تولید خوراک دام از ضایعات نخیلات(تولید ۳۰ تن خوراک فرآوری شده در روز)»، «تولید دستگاه پخت و بازیافت ضایعات پروتئینی (قابلیت تولید ۱۵۰۰ تن محصول پروتئینی در سال)»، «فرآوری و غنی‌سازی کود طیور برای تغذیه دام(روزانه ۴۰ تن)» و «انجام مطالعات فارمی(تعیین سطح بهینه استفاده از گندم در جیره جوجه‌های گوشتی)».

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که با اجرای کامل این طرح‌ها ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور رقم بخورد. برنامه‌هایی که با اختصاص ۹ میلیارد تومان اجرایی می‌شود. البته این کار با چالش‌هایی چون بازار بزرگ واردات، نبود مزرعه الگو و مشکلات تامین نهاده‌ها مواجه است.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساماندهی به این حوزه اقداماتی نیز در دست اجرا دارد که می‌توان به «استفاده از علوفه کامل نیشکر در تغذیه دام»، «استفاده از ضایعات میوه و تره بار در تغذیه دام»، «تولید خورک دام از سرشاخه نیشکر فرآوری شده»، «استفاده از ضایعات پسته در تغذیه دام»، «استفاده از برگ و طوقه چغندرقند درتغذیه دام» و غیره اشاره کرد.

حمایت از ۲۷۰ محصول برای توسعه فناوری‌های حوزه گاز​

همچنین در خبر دیگری اعلام شد، فن بازار تخصصی گاز به عنوان زمینی برای عرضه و تسهیل فروش محصولات فناورانه این حوزه، ایجاد و تاکنون ۲۷۰ محصول در این پلتفرم ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، ۱۴۳ شرکت دانش‌بنیان و خلاق با تولید محصولات فناورانه کاربردی در صنعت گاز، به رونق این حوزه کمک کردند. محصولاتی که با توان داخلی به تولید رسیده‌اند و پاسخی فناورانه به نیازهای داخلی هستند. ایران یکی از کشورهای غنی از منابع زیرزمینی مانند گاز است، به همین دلیل توسعه فناوری‌های کاربردی در این حوزه، دو مزیت دارد؛ یکی اینکه این منابع را با فناوری عجین می کند و دوم اینکه مزایای اقتصادی آن به رونق کسب و کارها منجر می شود.

در همین راستا، فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای راه‌اندازی فن‌بازارهای تخصصی به سراغ این صنعت قدیمی در کشور رفت و با شناسایی فعالان این حوزه تلاش کرد تا زنجیره کاملی از بازیگران این حوزه شکل گیرد و محصولات و دستاوردها به دست بازار و صنعتگران برسد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این تکاپوها منجر به معرفی ۱۴۳ شرکت به این حوزه و ۲۷۰ محصول فناورانه به بازار شده و صنعت گاز کشور با استفاده از این تولیدات در مسیر خودکفایی و بهره‌مندی از نوآوری‌های فناورانه گام برداشته است. برخی از این محصولات شامل «پمپ گریز از مرکز نفتی و غیرنفتی»، «سولفور زدایی از مازوت ـ نفتا و میعانات گازی ـ گازوئیل»، «پوشش‌های مقاوم به سایش و خوردگی»، «مخزن فلز، کامپوزیت نگهداری محلول‌های خورنده»، «تخته‌های عایق الکتریکی»، «بخاری گازی کنوکتوری با بهره‌وری چند برابر دارای فن با ورق‌های گالوانیزه» و غیره می‌شود.

همه این محصولات بومی هستند و با تلاشی دانش‌بنیان به تولید رسیده‌اند و نقشی موثر در کاهش واردات این محصولات گران‌قیمت ایفا می‌کنند. این اتفاق منجر به پیشگیری از خروج میزان بالایی ارز از کشور شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید