امکان ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن فراهم شد؟

کدخبر: ۴۶۴۳۴۷
اقتصادنیوز: با اینکه از یک ماه قبل مسئولان وزارت راه و شهرسازی سخنانی درخصوص برنامه‌ریزی برای امکان ثبت‌نام تمامی افراد مجرد بالای ۱۸ سال در طرح نهضت ملی مسکن داشتند، این موضوع هنوز هم در شورای عالی مسکن مصوب نشده است.
امکان ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن فراهم شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آبان ماه امسال وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در جلسه ۲۴ آبان ماه با حضور رییس‌جمهور موضوع ثبت‌نام افراد مجرد با شرط متاهل شدن در زمان ازدواج بررسی خواهد شد و این امکان فراهم می‌شود. اما این موضوع کماکان محقق نشده و ثبت نام افراد مجرد با پیام رد درخواست به دلیل «عدم رعایت شرط سنی فرد مجرد» مواجه می‌شود.

طبق جدیدترین اعلام وزارت راه و شهرسازی که امروز انجام شد، کماکان شرط سنی ۴۵ سال برای مردان مجرد و ۳۵ سال برای زنان مجرد وجود دارد. معلولان جسمی حرکتی با حداقل ۲۰ سال و بیماران خاص نیز با تاییدیه وزارت بهداشت، بدون شرط سنی می‌توانند ثبت نام کنند. همچنین زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

امکان ثبت‌نام مجردهای کمتر از ۴۵ سال فراهم نیست

متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.
بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.

برای مهاجران از کلانشهرها، سابقه سکونت به یکسال تقلیل پیدا کرده است. بدین‌معنا اگر کسی ساکن کلانشهری بوده و در شهر دیگر، تقاضای مسکن دارد با حدود یکسال سابقه سکونت در همان شهر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد. همچنین برای کارکنان دولت و نیروهای نظامی و روحانیون بر اساس حکم اداری و یا بر اساس تشخیص حوزه‌های علمیه، سابقه سکونت ۵ ساله در طرح نهضت ملی مسکن مورد نیاز نیست. این افراد می‌توانند به جز تهران در سایر شهرهای کشور از این مزیت بهره‌مند شوند.

از ۲۸ مهرماه که ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۲۷۳ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده اند و نام نویسی تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد. متقاضیان برای ثبت نام به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید