سقوط مجدد لیر ترکیه با افزایش نرخ تورم

کدخبر: ۴۶۶۹۷۵
پس‌از این‌که اطلاعات دولتی در روز دوشنبه نشان داد نرخ تورم سالیانه در ترکیه تا 36.1 درصد بالا رفته است، ارزش لیر ۴ درصد در برابر دلار کاهش یافت.
سقوط  مجدد لیر ترکیه با افزایش نرخ تورم

به‌گزارش  اقتصادنیوز به نقل از از تسنیم،   علی‌رغم ادعای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی‌بر پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی در این کشور، ارزش لیر در روز سه‌شنبه 4 درصد در برابر دلار کاهش یافت، آن‌هم در شرایطی که تورم در این کشور به بالاترین رقم طی 19 سال گذشته رسیده‌است.
هر دلار آمریکا در ساعت 12:39 به وقت گرینویچ 13.4 دلار معامله می‌شد، یعنی بیش‌از 3 درصد کاهش.

رویترز گزارش داد، پس‌از این‌که اطلاعات دولتی در روز دوشنبه نشان داد نرخ تورم سالیانه در ترکیه تا 36.1 درصد بالا رفته است، اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند ضعف لیر و افزایش قیمت‌های مدیریت‌شده همچنان تورم را در سال جاری میلادی بالا ببرند.
طبق گفته‌ی هاکان کارا، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی ترکیه، افزایش قیمت‌های مدیریت‌شده به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تورم در ماه جاری میلادی را 5 درصد بالا می‌برند.
لیر بدترین عملکرد خود را در 2021 از زمان به قدرت رسیدن اردوغان در 2 دهه گذشته تجربه کرد و 44 درصد از ارزش خود را از دست داد. ارزش لیر دو هفته پیش به پائین‌ترین رقم 18.4 در برابر دلار رسیده بود.
اردوغان در گفتگو با اعضای حزب حاکم گفت:«ما کشور را از این شرایط تورم و نرخ بی‌ثبات ارز نجات می‌دهیم. ما بدترین شرایط را پشت سر گذاشته‌ایم و زمان آن رسیده که از تلاش‌های خود بهره ببریم و به مردم نشان دهیم که به اهداف خود نزدیک می‌شویم».
طرح اقتصادی جدید اردوغان با کاهش نرخ شدید بهره و تأکید بر صادرات و اعتبار علی‌رغم افزایش قیمت‌ها، دومین بحران ارزی ترکیه طی 4 سال گذشته را به وجود آورده‌است.
لیر تنها طی چند ماه گذشته 50 درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت واردات و کالاها را بالاتر برده‌است.
حزب مخالف اردوغان عقیده دارد مقصر این تورم و افزایش قیمت‌ها تنها اردوغان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید