حجم صادرات ایران به روسیه افزایش یافت

امتیازگیری روسیه از ایران زیر سایه مذاکرات وین؟

کدخبر: ۴۶۷۱۲۸
اقتصادنیوز: با توجه به نقش پررنگ روسیه در دور اخیر مذاکرات احیای برجام این سوال در اذهان به وجود آمده است که آیا ایران در مناسبات تجاری خود امتیازی به روسیه می دهد؟
امتیازگیری روسیه از ایران زیر سایه مذاکرات وین؟

به گزارش اقتصادنیوز، با توجه به پرنگ تر شدن نقش روسیه در دور اخیر مذاکرات احیای برجام این سوال مطرح می شود که این مسئله چه تاثیری در مناسبات تجاری ایران و روسیه خواهد داشت؟ آیا پررنگ تر شدن این نقش به گرم تر شدن روابط تجاری میان دو کشور منجر می شود؟

افزایش حجم صادرات ایران به روسیه

سید جلیل جلالی فر عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران-روسیه در پاسخ به پرسش های مطرح شده به «اکوایران» گفت: در سال جاری حجم صادرات ایران به روسیه افزایش داشته و تمایلات مشتریان روسی برای خرید محصولات ایرانی افزایش داشته است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: در این خصوص می توان به رشد صادرات محصولات ساختمانی، پتروشیمی و شیمیایی اشاره کرد. به گفته جلیلی فر، امکان رشد صادرات در محصولات لبنی و آبزی هم وجود دارد البته در این بخش همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم که در ابتدا باید آنها را برطرف کنیم.

صادرات میلیاردی ایران به روسیه

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ها حکایت از آن دارد که صادرات ایران به روسیه در سال جاری به یک میلیارد دلار برسد افزود: مجموع صادرات ایران به روسیه از سال 2010 تا 2020 حدود 275 میلیون دلار در سال بوده که رقم در این سالها حفظ شده و شاهد تغییر چندانی در روند صادرات به روسیه نداشتیم، اما در سال جاری پیش بینی می شود که این رقم به یک میلیارد دلار برسد که جهش قابل توجهی محسوب می شود.

به گفته جلیلی فر، در صورتی که موانع برطرف شود می توان امیدوار بود که حجم صادرات به این کشور به چهار میلیارد دلار برسد، اما تا زمانی که موانع وجود دارد متاسفانه نمی توان به این رقم رسید.

ایران به روس ها امتیاز می دهد؟

از سوی دیگر با توجه به نقش پررنگ روسیه در دور اخیر مذاکرات احیای برجام این سوال در اذهان به وجود آمده است که آیا ایران در مناسبات تجاری خود امتیازی به روسیه می دهد؛ در این خصوص عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران-روسیه می گوید:‌در خصوص فروش کالا طرف مقابل صادرکنندگان دولت نیست و با این شرایط می توان گفت مناسبات تجاری ما با روسیه تابع سیاست نیست.

به گفته جلیلی فر، در خصوص قیمت هم آنچه تعیین کننده است کیفیت کالا است و مسلما خریدار برای کالای با کیفیت هزینه بیشتری می پردازد.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید