سیگنال افزایش راندمان نیروگاه‌ها به صادرات سوخت مایع

کدخبر: ۴۶۹۰۰۰
اقتصادنیوز: با افزایش راندمان نیروگاه‌ها، مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد که معادل۱۲.۵ میلیون لیتر سوخت مایع است. با احتساب قیمت فوب خلیج‌فارس این کاهش مصرف در گازوئیل بیش از ۶ میلیون دلار و اگر این سوخت در بخش مازوت صرفه‌جویی شود، ارزش آن معادل ۶ میلیون دلار در روز است.
سیگنال افزایش راندمان نیروگاه‌ها به صادرات سوخت مایع

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی هم‌زمان با ماه‌های سرد سال، باعث می‌شود تا نیروگاه‌ها و صنایع عمده از جمله سیمان و فولاد به سمت مصرف سوخت مایع بروند.

امسال نیز بخش خانگی افزایش مصرف گاز را از مهرماه آغاز کرده و حالا فقط در بخش خانگی و تجاری روزانه حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود. این در حالی است که مجموع تزریق گاز به خطوط سراسری، روزانه معادل ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.

از همین رو، برای جبران کسری گاز، تحویل سوخت مایع از اواخر تابستان آغاز شد تا مخازن ذخیره‌سازی خود را تکمیل کنند. برای آن‌که تغییر سوخت نیروگاه‌ها، سیمانی و شرکت‌های فولادی وقفه‌ای در تولید ایجاد نکند و هزینه تمام شده تولید نیز بیشتر نشود، مصوبه‌ای تصویب شد تا سوخت مایع با آن‌که قیمت بالاتری دارد اما به قیمت معادل گاز طبیعی به آنها تحویل شود. نیروگاه‌ها و صنایع عمده باید درخواست خود را ثبت کنند تا براساس بررسی‌ها، سوخت مورد نیاز تخصیص داده شود.

اکنون از نیاز ۲۸۵ میلیون متر مکعبی گاز نیروگاه‌ها در کشور، حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب توسط گاز تامین می‌شود و بقیه نیز سهم مازوت یا گازوئیل است.

بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد، قیمت سوخت مایع تحویلی به عنوان سوخت دوم (گازوئیل و مازوت ) در صورت قطعی گاز، به نیروگاه‌هایی که همه برق خود را به شبکه برق سراسری تحویل می دهند، بر اساس مصوبه شماره ۲۷۰۲۶/ت۵۸۸۱۸ مورخ یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۰ هیات وزیران ، ۱۰۰ ریال به ازای هر لیتر فرآورده مصرفی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

بر اساس همین مصوبه، نیروگاه‌های خارج از شبکه برق سراسری که برق خود را به قیمت تکلیفی به فروش می‌رسانند، هر لیتر سوخت مایع را ۷۵۰ ریال دریافت می‌کنند.

تولیدکنندگان سیمان و فولاد نیز بر اساس مصوبه شماره ۱۶۱۸۹/ت۵۸۷۶۸ هیات وزیران، قیمت هر لیتر سوخت مایع شامل مازوت یا گازوئیل، معادل قیمت گاز مصرفی محاسبه می‌شود. این قیمت بر اساس آخرین ابلاغ که مربوط به مهر ماه سال جاری است، برای سیمانی‌ها معادل ۵۰۷ تومان و برای فولادی‌ها یک‌هزار و ۵۲۰ تومان در هر لیتر سوخت مایع است.

با توجه به این ارقام در اینجا نیز نیروگاه‌ها سوخت را تقریبا رایگان دریافت می‌کنند. این در شرایطی است که هر لیتر گازوئیل به قیمت فوب خلیج‌فارس حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر مازوت نیز ۱۳ هزار تومان است.

بنابراین با توجه به راندمان ۴۰ درصدی نیروگاه‌های کشور، فقط اگر پنج درصد راندمان افزایش پیدا کند، ۱۲.۵ درصد کاهش در سوخت نیروگاه‌ها شاهد خواهیم بود.

به طور مثال اگر در زمستان که تقاضا برای برق کمتر است، کل میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها را ۲۰۰ میلیون متر مکعب معادل گاز در نظر بگیریم، ۱۰۰ میلیون متر مکعب توسط گاز تامین می‌شود و ۱۰۰ میلیون لیتر نیز به سوخت مایع اختصاص دارد.

با صرفه‌جویی ۱۲.۵ درصدی در این بخش حدود ۱۲.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی خواهد شد. با احتساب قیمت هر لیتر گازوئیل در فوب خلیج فارس این کاهش مصرف معادل ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار در روز خواهد بود.

اگر این سوخت در بخش مازوت صرفه‌جویی شود، ارزش آن معادل ۶ میلیون دلار در روز است.

به‌طور میانگین با فرض صرفه‌جویی مساوی در هر دو بخش، با فرض مصرف ثابت سوخت مایع در پنج ماه سرد سال، فقط در همین پنج ماه، حدود ۹۲۰ میلیون دلار فرصت صادراتی برای گازوئیل و مازوت به وجود می‌آید.

اگرچه قیمت سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها بسیار پایین است، اما قیمت سوخت مایع تحویلی به تولیدکنندگان فولاد و سیمان نیز در مقایسه با قیمت فوب خلیج فارس ارزان است.  

در حال حاضر، هر لیتر گازوئیل فوب خلیج فارس ۵۰ سنت است که با توجه به قیمت ۲۷ هزار تومانی دلار، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت می‌خورد. با توجه به قیمت یک‌هزار و ۵۲۰ تومانی سوخت گازوئیل برای تولیدکنندگان فولاد، درصورت مصرف گازوئیل، این تولیدکنندگان سوخت را ۱۱ هزار و ۹۸۰ تومان ارزان تر از فوب خلیج فارس دریافت می‌کنند.

مازوت هم که قیمتی ۴۸ سنتی در فوب خلیج فارس دارد، معادل ۱۳ هزار تومان قیمت می خورد. بنابراین مازوت نیز ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان ارزان‌تر از فوب خلیج فارس به دست فولادی‌ها می‌رسد.

همچنین، هر لیتر گازوئیل به تولیدکنندگان سیمان ۱۳ هزار تومان ارزان تر و هر لیتر مازوت نیز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان‌تر به دست سیمانی‌ها می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید