خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت

کدخبر: ۴۶۹۶۵۳
اقتصادنیوز: به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛ تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت یکی از اقدامات کوتاه مدت در نیمه دوم امسال خواهد بود.
خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان - یک سالی می شود که سهام عدالت آزادسازی شده است. بعد از این آزادسازی حدود ۲۰ میلیون نفر که فاقد سهام عدالت بودند پیگیر خرید یا دریافت این سهام هستند.

مجلس شورای اسلامی در طرحی از ارائه سهام عدالت به کسانی که از این سهم محروم هستند بر آمد اما هنوز جزئیاتی از اجرای آن در امسال و حتی بودجه سال آینده مشخص نیست.

جاماندگان سهام عدالت چند نفر هستند؟

اکبر حیدری سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذار استانی سهام عدالت گفت: به دلیل این که در زمان آغاز ثبت نام سهام عدالت، سامانه‌های شناسایی مانند امروز مدرن و آنلاین نبوده اند حجم زیادی از انحرافات در این زمینه رقم خورد.

او می گوید: طبق برآورد‌ها، دو دسته جامانده سهام عدالت وجود دارد. یک افرادی که دعوت نامه دریافت سهام عدالت (کارتکس) دارند، این جمعیت بین ۱.۸ میلیون تا ۴ میلیون نفر متغیر هستند. ۱.۸ میلیون نفر کسانی هستند که کارتکس دارند و ۴ میلیون نفر کسانی هستند که برآورد می‌شود دعوت نامه سهام عدالت را داشته، اما موفق به ثبت نهایی نشده اند.

از سوی دیگر طبق برآورد وزارت تعاون و رفاه اجتماعی، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از ۶ دهک پایین جامعه علیرغم تصریح قانون، سهام عدالت دریافت نکرده اند.که البته آن ۴ میلیون نفر بیان شده نیز در همین بازده جمعیتی گنجانده شده است و در کل مجموع جاماندگان سهام عدالت ۲۰ میلیون نفر است که ۴ میلیون نیز به طور قطعی دعوت نامه دریافت کرده اند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ گفت:  جلساتی در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان این سهام در مجلس داشته‌ایم. در چند روز آینده طرح واگذاری سهام به جاماندگان جمع بندی می‌شود و با نگاه مثبت دولت، این طرح ظرف چند روز آینده در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدوارم در قالب توافق با دولت این موضوع نهایی شود.

او گفت: رایزنی‌ها را با رئیس جمهور شروع و نامه‌ای را به دولت ارسال کردیم که با کلیات بحث موافقت شده و این مسئله به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛ تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت یکی از اقدامات کوتاه مدت در نیمه دوم امسال خواهد بود.

با گذشت بیش از چهار ماه از این اظهارات اما هنوز اقدامی در زمینه جاماندگان سهام عدالت صورت نگرفته است.

تامین منابع سهام عدالت برای جاماندگان وجود دارد

رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: در زمینه تخصیص منابع لازم باید گفته شود اگر شرکت‌ها  حذف شده از پرتفوی سهام عدالت دوباره به سبد سهام عدالت بازگردند تکلیف جاماندگان سهام عدالت نیز مشخص می‌شود.

بررسی ها از لایحه بودجه ۱۴۰۱ جایی برای تامین مالی این افراد را نشان نداد به همین علت سراغ نمایندگان مجلس رفتیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: سهام عدالت قانونی جداست و در بودجه جانمایی نمی شود. طرح جاماندگان سهام عدالت در مجلس در حال بررسی است.

غلامرضا مرحبا گفت: برای ۱۰ میلیون نفر از ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت، منابع مالی مشخص شده است. این ده میلیون نفر عضو نهادهای حمایتی و دهک های پایین خواهند بود.

کمتر از ۳ ماه به پایان سال مانده و جاماندگان سهام عدالت چشم انتظار تحقق وعده های دولت در این زمینه هستند وعده ای که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اولویت ها و برنامه های  کوتاه مدت دولت سیزده ام است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید