رحمان گلزار که بود؟

معمار شهرک اکباتان؛ نماد نه به پول و مقام دولتی

کدخبر: ۴۶۹۹۹۲
رحمان گلزار مالک و سرمایه‌گذار شهرک اکباتان، بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران شامگاه 26 دی درگذشت.
معمار شهرک اکباتان؛ نماد نه به پول و مقام دولتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شنیده اید خون می کشد؛ بعضی ها ادمها این جمله را در عرق به وطن نشان داده اند. مهم نیست در آسیای میانه به دنیا آمده یا در نیمکره غربی تحصیل کرده باشند مهم این است که خود را ایرانی می دانند و برای ایران کار می کنند. درست مثل آن قاعده حقوق بین الملل که تابعیت را به خون می دهد فارغ از آنکه کجای این چهار گوشه خاکی به دنیا آمده باشید آنها نیز سرزمین آبا و اجدادی خود را وطن می می دانند. 

رحمان گلزار تجلی این قاعده بود. در تاشکند به دنیا آمد در آمریکا درس خواند اما در ایران کار کرد و خود را ایرانی می دانست. اکباتان را در ایران ساخت و به یادگار گذاشت. شهرکی منحصر بفرد در حوزه معماری و زیست شهری. 

این شهرک نمادی برای معماری مدرن و سکونتگاهی برای طبقه متوسط است.اولین مجتمعی است که با سیستم بتنی در ایران ساخته شد و جالب اینکه پول خرید زمین همین نماد مدرن به سنتی ترین شکل تامین شد. شریک گلزار در مشارکت برای خرید زمین ساخت شهرک استخاره کرد. پاسخ استخاره خوب آمد و پس از آن چک سهم الشرکه خود را کشید. 

***

متخصصان معماری درباره فاز ساخته شده به دست گلزار اعتقاد دارند: پلکانی شدن بلوک ها در کمترین ارتفاع، سبب شده تا حضور در میان برج ها برای بیننده آزار دهنده نباشد و احساس وجود برجی مرتفع، تعدیل شود.(سایت معماری ما)

حسین ایمانی جاجرمی استاد دانشگاه تهران و جامعه شناس شهری که ساکن اکباتان است این نکته را تایید و می گوید:‌در زمان طراحی شهرک اکباتان به ابعاد اجتماعی آن نیز توجه شد، یعنی در آن هم از نظر کالبدی به فضاهای زیرساختی اجتماعی توجه شده و بلوک های فاز یک دارای حیاط‌های عمومی و نیمه خصوصی هستند فضاهایی که سکنه را به هم نزدیک کرده است.

گلزار این شهرک را در زمانی ساخت که 40 سال از زندگی را سپری کرده بود. او برای ساخت این شهرک دو کار کرد نه دولت را دخالت داد و نه کار دولتی گرفت.

خودش در گفت و گویی با روزنامه دنیای اقتصاد گفته در میانه ساخت اکباتان اسدالله علم وزیر درباره و نصرالله معینیان رئیس دفتر شاه برای بازدید به اکباتان می روند. پس از بازدید به او پیشنهاد تصدی وزارت مسکن می دهند.

 گلزار می گوید پس از شنیدن این پیشنهاد احساس کرده سقف روی سرش خراب شده زیرا اگر وزیر می شد اکباتان ساخته نمی‌شود. پاسخ گلزار به رئیس دفتر شاه این بوده، من در همین لباسی که هستم می توان کار کنم و در قبای وزارت کارایی ندارم.

پشت پا زدن به منصب و حمایتی دولتی موجب شد اکباتان برای ما به یادگار بماند. اتفاقی که در ایران نادر است و شیخ اجل در حکایت سی  و ششم گلستان به خوبی نشان داده است.

 چند نفر می شناسید که این گونه به مقام و پول دولتی بی اعتنا بوده اند. هر تعداد می شناسید یک نفر از آن کم کنید رحمان گلزار سازنده اکباتان که یکی از آنها بود 26 دی فوت کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید