3 اقدام مهم وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات

کدخبر: ۴۷۰۰۶۷
اقتصادنیوز: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از سه اقدام مهم وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از برگشت خوردن مجدد محصولات کشاورزی ایران در آینده خبر داد.
3 اقدام مهم وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، شاهپور علایی مقدم امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران به سه اقدام وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که می‌تواند مانع برگشت خوردن محصولات کشاورزی در آینده شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توافق شد که سازمان غذا و دارو، گمرک و حفظ نباتات کشور برای صدور گواهی بهداشتی حتماً برگه آنالیز را رؤیت کنند دوم؛ از یکم بهمن ماه سامانه سماک راه اندازی می‌شود و ۳۵ آزمایشگاه وزارت بهداشت در این سامانه قابل رصد خواهد بود سوم؛ قرار شد تیمی از روسیه به زودی برای بازدید از گلخانه‌ها و مراکز تولیدی محصولات کشاورزی به ایران بیایند.

وی با بیان اینکه رصد سلامت محصولات کشاورزی از محصول محوری به عرصه محوری تبدیل شده است، گفت پیش از این خود محصول را آزمایش و بررسی می‌کردند اما اکنون بستری که محصول کشاورزی در آن تولید می‌شود را رصد می‌کنند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه از سال ۹۸ مسئولان روسی به ایران اعلام کرده بودند که ضوابط و کنترل بهداشت گیاهی عوض شده و از محصول محور به عرصه محور عوض شده است، گفت: اما اقدامی در این زمینه انجام نشده بود.

وی تصریح کرد: از سال ۹۸ تا الان بهره‌برداران ما شناسنامه دار نبودند و نظم خاصی نداشتند و این سامانه‌ها راه اندازی شده است و امیدواریم که در آینده از مشکلات صادرات بکاهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خرد بودن کشاورزی کشور به عنوان مشکل اساسی اشاره کرد و گفت: پراکندگی آنها کنترل را سخت می‌کند.

علایی مقدم در ادامه به سرانه پایین سموم کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف در ایران ۴۰۰ گرم اما در دنیا ۴ برابر این میزان است در حتی در چین ۱۷ کیلوگرم و در اروپا ۱۲ کیلوگرم مصرف می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: به طور شفاف بگویم که آموزش و ترویج و مهارت بهره برداران در سال‌های گذشته کاملاً مغفول مانده و کار به جایی رسید که کسی در خدمات کشاورزی فعالیت نمی‌کند.

وی تاکید کرد که ۷۰ درصد تأثیر گذاری سموم به نحوه مصرف آنها بستگی دارد اما متأسفانه کشاورزان و بهره برداران دانش و سواد کافی برای آن را ندارند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: ۸۴۰ کلینیک گیاه پزشکی و ۸۵۰۰ فروشگاه سم در کشور داریم و باید اینها کنترل شوند تا استفاده سموم در بخش کشاورزی با نسخه‌های گیاه پزشکان انجام شود.

علایی مقدم گفت: از ابتدای امسال شش میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که در هفته‌های اخیر رشد هم داشته است بنابراین اینگونه تبلیغات منفی تأثیری در صادرات ما ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اقدامات وزارت جهاد کشاورزی را برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات کشاورزی تشریح کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید